menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Even realist blijven

Ga naar meest recente reactie

polidor

Tekst aangepast

Polidor

Hello forumvrienden en tuinvrienden,

Ik ben een oude zeurpot van 65 jaar. Ben ook nog niet lang aanwezig op het forum. Misschien is dat de reden maar ik vind soms mijn gang niet altijd. Misschien ligt de fout bij mij en leef ik nog teveel ondanks pensionering met het waanidee "time is money".
Als echte tuinliefhebber bezoek ik het forum om mijn basiskennis over de tuin op te frissen en waar mogelijk ook iets van mijn weten mede te delen aan anderen.
Dus ik heb vele vragen die ik probeer op te lossen met zoekwerk op het forum.
Wat mij al opgevallen is dat bestaande antwoorden niet steeds terug te vinden zijn onder een topic waar ze normaal thuishoren. Effe een voorbeeld. In mijn laatste topic had ik het over markeerstiften.
Welnu, recent stel ik vast dat er in het forum cactussen over markeerstiften gebabbeld wordt. Geen probleem maar vindt het maar eens als je ernaar op zoek bent. Misschien heb ik een boekhoudkundige misvorming maar een babbel over markeerstiften hoort eerder thuis onder een forum tuinmaterialen dacht ik zo of algemene vragen. Waarschijnlijk komt het omdat cactuskwekers meer werken met labels en onuitwisbare maarkeerstiften dan de doorsnee tuinier en is dit dus een verklaring waarom dit onderwerp hier verzeilde. Ik kan niet van iedere tuinier een boekhoudkundige benadering verwachten
maar persoonlijk denk ik dat velen onder ons zich voor alles de vraag moeten stellen op welk gedeelte van het forum best een bepaalde problematiek wordt aangekaart teneinde te vermijden dat men door de vele bomen soms het bos niet meer ziet. (of omgekeerd)
Trouwens deze vaststelling werd ook reeds op een andere plaats geopperd op het forum en uitvoerig besproken.
En nu ik toch bezig ben een volgende bemerking.
Ik had dus vragen over markeerstiften. Welnu ik probeer niet domweg een vraag te stellen in de zin van :"Ik zoek een goede onuitwisbare markeerstift".
Ik ben begonnen met iedereen mijn wetenschap dienaangaande mede te delen door een aantal markeerstiften bij naam te vernoemen die ik vond via internet. Alleen weet ik niet waar ik ze kon aankopen in België. Door het vernoemen van de namen betrachtte ik ook een polemiek los te maken omtrent deze stiften over hun bruikbaarheid en kwaliteit. Wat stel ik vast tot op heden uit ingestuurde reacties. De stiften zouden aankoopbaar zijn in Nederland en ook in België. Dat vermoedde ik al maar bij welke firma's? Want ik heb zelf al rondgekeken maar omdat ik ze niet vind stel ik dus deze vraag.
Hoe komt het nu dat ik ondanks antwoorden schijnbaar geen stap vooruit geraak?
Van de beoogde polemiek over de kwaliteit van de door mij genoemde stiften is ook niet veel in huis gekomen tot op heden. Zo het dus niet kunnen dat velen van goede wil zijn maar onvoldoende beseffen dat de vaagheid van hun antwoorden geen hulp betekenen? En dat bijgevolg onvolledige antwoorden alleen maar aanleiding geven tot het overladen van de topic?
In vele topics stel ik ook vast dat sommigen de persoonlijke toer opgaan en de topic gebruiken voor mededelingen die niets met het onderwerp te maken hebben. Daar ook dit aanleiding geeft tot onnuttige lectuur en overladen van de topic ware het aangewezen dat die vriendschappelijke uitlatingen zonder verdere inhoud gedaan werden via persoonlijke email. Of zie ik het verkeerd?
Anderzijds worden dan die persoonlijke emails gebruikt om bepaalde interessante gegevens over het onderwerp te onttrekken aan kennisname voor al de bezoekers van de topic wat ik dan weer een groot nadeel van het systeem vind. Geheimdoenerij is wel het laatste wat thuishoort op een hobby-forum
tenzij sommigen zich ook al de mentaliteit van beroepskwekers aanmatigen maar.....die doen het dan wel om den brode.
Ook vind ik het irriterend als iemand doodleuk vermeld dat hij een nieuwe serre gaat bouwen in een cactus-forum; waarschijnlijk een cactus-serre dan?
Of zo van die boodschappen :"Ik heb twee tips gekregen waar ik vermiculiet kan aankopen!"
Wat bedoeld de steller van die boodschap. Ik weet het maar jullie kunnen er achter fluiten?
Ik vrees de mogelijkheid dat ik indien ik het cactusforum blijf overlopen dat ik ga stuiten op een verhaal
dat de huispoes gejongd heeft tussen de cactussen. Het zou mij zelfs niet verwonderen mocht ze haar jongen niet meer terugvinden.
Kritiek is gemakkelijk maar er aan verhelpen is een andere zaak. Dat besef ik tenvolle hoor!
Men kan toch niet de hand vastnemen van iedere bezoeker om hem te wijzen op het nut van zijn schrijven en op de plaats waar hij best zijn zieleroerselen neerpent.
Misschien zien sommige tuinliefhebbers het forum als een chatgebeuren waar men effe komt keuvelen over de kleinkinders die met hun poep in de cactussen gevallen zijn. Dat is het dus niet. Het forum is gaan chat maar een gegevensbank voor hulp in de tuin. Denk ik toch naar mijn bescheiden mening.
En als men dan toch een verhaal over die poep en de cactussen kwijt wil kan dat toch via persoonlijk antwoord i.p.v. via de topic zoals ik al stelde. Misschien is een aparte topic onder de hoofding "Kolder, humor en familiedrama's" aangewezen om deze liefdevolle ontboezemingen kwijt te geraken?
Ik heb mij als nieuweling in den beginne ook bezondigd aan een paar jeugdfouten die te verklaren zijn door de drang om opvallend onopvallend te willen doen en door dus "dank u" te zeggen voor een interressante tip via de topic maar....... nu besef ik dat dit bladvulling is en doe ik dat vanaf heden nog uitsluitend via persoonlijke mail. Tenzij ik mocht records beogen in het aantal antwoorden die ik op tuinadvies presteer lijkt mij dit de enige aangewezen methode.
Misschien is ooit de oplossing wel verborgen in een Amerikaans beoordelingssysteem waarbij iedere inzender beoordeeld kan worden op zijn antwoord met een gemiddeld puntenquota zodat hijzelf kan vaststellen of zijn inbreng op het forum gewaardeerd wordt. Want bij een gemiddelde van twee op tien
zou dit bijvoorbeeld betekenen dat iemand aan gewetensonderzoek moet beginnen en zich de vraag moeten stellen of hij niet teveel geestrijke dranken verbruikt na het tuinwerk.
Ik weet het. Dit zijn zomaar een paar bedenkingen van een zeurpiet misschien. Er moet dus niet zoveel belang aan worden gehecht. Of toch? Maar het moest mij toch effe van het hart.
Zoeken naar spelden in een hooiberg vind ik nu eenmaal geen plezierig tijdverdrijf. En voor familiedrama's is er de chat en voor "de lustige moppentappers" het internet en voor alles en nog wat ook het internet maar niet het tuinforum. Dit forum is er voor de tuin. Even over nadenken misschien?
Groetjes.


Polidor
donderdag 27 december 2007 - 11:20
annd6

Annd6

Polidor,
wat een relaas!

Ik denk dat als je alles perfect onder een bepaalde noemer wilt vinden, je best richt tot een encyclopedie, Luc Dedeene heeft samen met Guy een uitgebreid naslagwerk geschreven dat zeker de moeite is.

Een forum wordt nu éénmaal gecreëerd door de mensen die erop komen, de één met al meer ervaring en kennis dan de andere.
Er worden al eens anekdotes verteld, meestal onder de topic "tuinbabbel" maar er wordt inderdaad onder andere topics ook al wel eens afgeweken van het onderwerp...ik denk dat tot hiertoe zich daar niemand aan stoorde.
Als hier enkel feiten en weetjes zouden gepost worden zou het snel een saaie boel worden denk ik.
Het forum is nu éénmaal ook een manier van communicatie tussen mensen.
Misschien kan je de, ik citeer: "de familiedrama's en de lustige moppentappers" overslaan en je vraag rechtstreeks stellen moest je het niet vinden in de hooiberg. Ik denk dat er vast iemand zal zijn die je vraag beantwoordt en dat verkort je zoektijd vast.
Enne by the way...65 is toch nog niet zo oud?

Groetjes
Ann
donderdag 27 december 2007 - 12:14
Pieter

Pieter

Hoi Polidor,
Op bepaalde vlakken kan ik je kritieken wel volgen, maar toch enkele bemerkingen. Wat bv markeerstiften betreft hebben wij als cactusliefhebbers andere behoeften dan bv groentenkwekers. Als een groentenkweker bv een etiket wil aanbrengen moet dat maar een half jaar meegaan. Bij cactussen als het wat meezit tien jaar of langer. Ook de etiketmaterialen moeten goed UV bestendig zijn en jarenlang meegaan. Bij andere planten is dat vaak anders.
En zoals Ann al aangeeft: een forum is voor en door mensen. Daar hoort ook eens een anecdote bij. Vergelijk het met je hobbyclub. Daar kan je ook terecht met je vragen over bv hoe kweek ik best die varieteit. Men zal het je antwoord geven en dan waarschijnlijk nog eventjes verderbabbelen over iets aanverwant. Hier is dat net hetzelfde. louter vraag-antwoord is meer iets wat je in boeken en op gewone informatieve websites vindt. Een forum is inderdaad vaak meer een chatgebeuren? Is dat slecht? Neen dat is gewoon eigen aan een forum. Ik heb al vraag-antwoord forums gekend en een enkel daarvan overleeft langer dan 1 jaar... Een forum leeft van de mensen die erop zitten en als het er niet aangenaam vertoeven is blijven de mensen weg en sterft het forum gewoonweg uit.
donderdag 27 december 2007 - 12:24
kurt

Kurt

Dag Polidor,

Heb je al eens de zoekfunctie van het forum gebruikt? Die is zeer handig om iets gericht te kunnen vinden.

[afbeelding verwijderd niet-https]

http://forum.tuinadvies.be/zoeken.php

Tik daar bv het zoekwoord "etiket" in en je krijgt een overzicht van de topics waarin dit woord voorkwam. OK, door het succes van dit forum zal het nog een lijstje zijn van misschien 20 topics, maar ik vermoed dat zoiets toch haalbaar moet zijn. Trouwens er staan prima ideeën tussen met verschillende werkwijzen voor het maken van plantenetiketten + welke stiften tot 25 jaar lang goed leesbaar blijven,...

Veel succes,
Mvg,
Kurt

donderdag 27 december 2007 - 12:36
Matabish

Matabish

Dag Polidor,

als ik met een tuinvraag zat ging ik zoeken op het Internet, dat ging vlug en makkelijk.
Maar dan heb ik dit forum gevonden waar elke vraag meerdere malen beantwoord wordt, ingepakt in warme vriendelijkheid. Vriendschap die steeds zeldzamer wordt rondom ons en juist dààrom ben ik in dit tuinforum gestapt.
Ik vang hier dus twee vliegen in één klap: antwoord op al mijn vragen EN gedienstige vriendelijke mensen !!! Dat brengt een glimlach op mijn gezicht als ik aan 't tuinieren ben !

groeten,

Matabish.
donderdag 27 december 2007 - 13:09
polidor

Polidor

Hello tuinvrienden,

Ik stel vast dat kwalitatief het forum bezocht wordt door mensen die wel deftig reageren en voor hun mening uitkomen. Bovendien krijg ik er nog een hoop tips bovenop waaraan ik nog niet gedacht had. Ik ben soms nogal eens iemand die zich geroepen voelt om een knuppel in het hoenderhok te gooien. Open en bloot en recht voor de raap is dan ook steeds mijn devies geweest. Ik apprecieer dan ook jullie zienswijze omdat ik het misschien een beetje te eng zie. Zal er dus eens grondig over nadenken want ik heb het gevoelen dat jullie benadering wel eens juister kan zijn dan een boekhoudkundige visie. Het gaat hier inderdaad om mensen en geen cijfers.
Nu ja, ik heb er geen probleem mee te bekennen dat ik er misschien effe naast zat.
Trouwens wie met knuppels gooit moet er tegen kunnen dat andere mensen een andere visie hebben.
Anders begin je er beter niet aan om met open vizier rond te dartelen in onze maatschappij.
Alhoewel, ik heb al ooit anders meegemaakt met het openbaar verkondigen van een mening hoor. Ik sta zelfs nu perplex dat er geen scheldpartijen gevolgd zijn. Wat nogmaals aantoont dat tuinieren schijnbaar rustgevend moet zijn. Dus het forum wordt niet alleen kwantitatief maar ook kwalitatief bevolkt. Aangename vaststelling. Ooit heb ik eens op de chat een wereldoorlog ontketend met het verkondigen van een mening. Maar ik was vergeten dat het daar geen hoenderhok was maar een hanenkot waar er velen kwamen met andere opties dan plantjes kweken.
Nu ja, een haan op oorlogspad reageert anders he. Kwestie van zich te laten gelden. (hihihi)
Dus bedankt voor de adviezen en tips. ze vormen zeker het voorwerp van gewetensonderzoek.
Groetjes.



Polidor
donderdag 27 december 2007 - 13:19
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Een mooiere beloning en erkenning hadden we ons niet kunnen wensen Polidorke.
Mag ik dan ook voor jou en al je geliefden je warme en welgemeende Nieuwjaarswensen toesturen.

[afbeelding verwijderd niet-https]


365 nieuwe dagen om te dromen
te gaan en te komen
te ontvangen en te geven
en tussenin
gelukkig en gezond te leven!


donderdag 27 december 2007 - 13:40
polidor

Polidor

Hello Lysianthus,

Graag gedaan hoor!
Wie een mening heeft mag ook bloemetjes sturen want anders is het geen mening maar kritiek.
En overwegen mag ook. Niemand heeft alle wijsheid in pacht en degenen die dat wel van zichzelf denken hebben juist geen wijsheid.
Ik geraak door uw wens een beetje terug in de kerstsfeer en maak van de gelegenheid gebruik om allen op dit forum hetzelfde toe te wensen; dus een zalige prettige kerst en een gezond nieuwe jaar met veel plantjes en bloemetjes. Geld mag ook maar of dat altijd geluk brengt is niet zeker; zeker wanneer men er teveel naar verlangt. Alhoewel, sommigen onder ons zouden best er wat meer kunnen van gebruiken. Het is trouwens nu de moment om eens te overwegen hoe het verder moet met sommige medemensen die het met te weinig moeten doen; zeker nu de prijzen van de basisbehoeften de pan uitswingen. Want rijk of arm, de sukkelaars moeten ook eten en een rijke eet niet meer dan een arme. Ik ga niet aan politiek doen maar.....we gaan er niet op vooruit met Europa.
En met België? Is het geen teken aan de wand dat zovele belgen gaan winkelen in Nederland en Frankrijk? Nochthans zijn die landen toch ook Europa.
Onlangs kocht ik aardappelen bij de boer aan 20 eurocent de kilo. Twee dagen nadien zag ik in de winkel dat dezelfde aardappelen 5,70 euro voor 5 kilo stonden. Waar zijn ze hier in feite mee bezig?
Zelfs al hadden de groothandelaar en de winkelier die aardappelen een tweede maal gekweekt dan nog zou ik begrijpen dat ze zestig cent gekost hadden (20 x 3) maar het vijfdubbele; nee daar heb ik geen verklaring meer voor.
De boekhouder is weer bezig. Ik zal dat moeten gaan afleren want ik ben met pensioen.
Beste wensen dus nog en groetjes.


Polidor
donderdag 27 december 2007 - 14:20
polidor

Polidor

Hallo Kurt,

Ik heb uw advies gevolgd en op de knop zoeken gedrukt en etiket ingetikt.
Ik verdenk je er nu van dat je me buikpijn wilde bezorgen hoor.
Want ik ben terecht gekomen op de topic moppentappers.
Heel mijn boekhoudkundige planning en levensvisie ligt momenteel overhoop.
Ik denk dat ik seffens mijn hoofd in de composthoop ga steken om af te koelen.

Nu als ge toch wilt lachen, hier een kort mopje.

Een kleine in bad zit aan zijn testikels te prutsen en vraagt aan zijn moeder :
"Mama, zijn dat mijn hersens?
Antwoord moeder: "Nee manneke, nu nog niet"

Groetjes

Polidor
donderdag 27 december 2007 - 15:29
annd6

Annd6



Groetjes
Ann
donderdag 27 december 2007 - 15:32
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Maar Polidor een goede composthoop is juist warm!
donderdag 27 december 2007 - 15:36
Esem

Esem

Laat ons Aub dit topic afluiten want al dit over en weer geschrijf heeft helemaal niets meer te maken met vragen ivm. het forum.
Zoiets hoort thuis op de tuinbabbel.
Dit is verwarrend voor de mensen die echt iets willen lezen hoe het forum in zijn werk gaat.
Alvast bedankt voor jullie begrip.
Mvg Esem
donderdag 27 december 2007 - 16:15
polidor

Tekst aangepast

Polidor

Akkoord!
Nu hoor je het ook eens van iemand anders.
Op den duur ga ik terug mijn mening moeten herzien en terugkeren naar mijn oorspronkelijk gedacht!
donderdag 27 december 2007 - 16:24
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Op jouw schrijfkunst kan niet anders gereageerd worden dan met een babbel Polidor dus goed uitkijken welke topic je uitkiest enne.....................als je nog de behoefte moest voelen om te antwoorden, gelieve dan verder te gaan in de tuinbabbel
donderdag 27 december 2007 - 17:26
polidor

Polidor

Hello,

Voor wat mijzelf betreft beschouw ik dat deze topic kan worden afgesloten en sluit mij dus volledig aan bij de visie van de moderator. Alle meningen zijn aan bod gekomen zodat bij kennisname van de inhoud iedereen zichzelf een voldoende mening kan vormen over de essentie die oorspronkelijk bedoeld werd.
Ik sluit deze topic (mijn topic dus) af met nogmaals te stellen : "akkoord" en dat betreft zowel de ganse inhoud, diverse standpunten en nevenverschijnselen alsook het standpunt van de moderator.
Groetjes en definitief einde dus voor wat ondergetekende betreft op deze topic.

Polidor
zaterdag 29 december 2007 - 12:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon