menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

In bijberoep je groenten verkopen, kan dat?

Ga naar meest recente reactie

wormengoeroe

Wormengoeroe

hallo,

ik ben op zoek naar kosten, voorwaarden en dergelijke meer om van hobby tuinier naar bijberoep te gaan maar ik raak verward in alle toestanden rond het overnemen van grote boerderijen en tuinbouwbedrijven met duizend en één voorwaarden en vergunningen.

Ik ben gewoon op zoek om van uit mijn eigen tuintje een bijberoep als landbouwer op te starten en van daaruit verder te gaan. Kan iemand me informatie verschaffen of aanduiden waar ik informatie kan bekomen aan niet-professionele prijzen.

alvast bedankt.

groetjes,
Rita en Stefaan
donderdag 19 januari 2017 - 15:50
jdcoster

Jdcoster

Ik zou eens contact zoeken met een consulent van UNIZO om een draaiboek van alles waar je moet op letten en aan voldoen, te bekomen
Ik denk dat je dan al onder het toezicht valt van het FAVV. Het is een hele brok om door te spitten, maar je zult die site toch eens moeten uitpluizen.
En je zult ook een BTW-nummer moeten aanvragen.
donderdag 19 januari 2017 - 21:34
Boerke

Boerke

Jdcoster heeft gelijk. Eens goed bevragen. Hier bij hebben ze een boerenmarkt gestart. Ik vroeg of ik niet mag gaan staan en kreeg het antwoord dat dat zo maar niet mag.Zo als JDC. schrijft, je moet een nummer hebben.
zondag 26 februari 2017 - 15:22
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

- eerste stap is het openen van een bankrekening die je alleen voor je bijberoep zal gebruiken. Als je een beetje uitkijkt kost dat niets.
- bij een 'ondernemersloket' vraag je een ondernemersnummer aan, en tegelijkertijd een BTWnummer, je verklaart dat het in bijberoep is, en je legt uit hoeveel je de eerste jaren denkt te verdienen, als dat niet teveel is moet je voorlopig nog geen sociale bijdragen betalen, je deelt mee dat je voor de btw gebruik maakt van de speciale landbouwregeling. Je hoeft hiervoor je zetel niet uit, kan allemaal en gemakkelijk online en kost ongeveer 65€, online te betalen tijdens het registratieproces.
- na ongeveer een dag krijg je per mail alle info.
- nu je je ondernemingsnummer hebt vraag je bij jouw provinciale afdeling van het departement landbouw en visserij een 'landbouwnummer' aan. Hiervoor vind je op de website de twee formulieren 'identificatie landbouwer' en 'identificatie exploitatie'. Ook hiervoor moet je de deur niet uit, kan allemaal eenvoudig via mail en kost niets.
Daarna ben je 'up and running'.

Eventueel moet je daarna nog in functie van je activiteiten en de omvang ervan jezelf ook nog registreren bij het FAVV en bij de VLM.

Veel succes !
maandag 27 februari 2017 - 23:50
wormengoeroe

Wormengoeroe

Intussen is het seizoen bijna voorbij en is er dit jaar weer niets van gekomen maar deze winter kijk ik of ik alles kan regelen.
Bedankt voor de informatie, hier kan ik iets mee
maandag 14 augustus 2017 - 09:27
Renvs

Renvs

Bent u er al verder in gegroeid? Zoja? Wat doet u dan? Gewoon thuis in de tuin groenten kweken en verkopen?

Verdiensten??

Kan u meer uitleg geven?

Bedankt!
woensdag 4 november 2020 - 12:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon