menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Terminologie

Ga naar meest recente reactie

leerling

Leerling

Weet iemand waar je definities vindt voor termen als
- zon, halfschaduw, schaduw
- matig winterhard, winterhard, goed winterhard
- droog, normaal, vochtig, nat
- ...
dinsdag 24 maart 2015 - 23:47
BOSVROUW

BOSVROUW

In elk goed tuinboek moet je deze uitleg kunnen vinden en ook op google! Ik ben ook op droge zure zandgrond begonnen en heb hem vruchtbaar gemaakt met compost en paardenmest! daarna jaarlijks mesten met koemestkorrel en alles blijft prachtig bloeien; Alleen de zuurminnende planten mag je dit niet geven, die kan je ook hier en op google vinden! Veel geluk met de nieuwe tuin!
woensdag 25 maart 2015 - 09:51
leerling

Leerling

1. licht
Mijn 20+ tuinboeken laten mij in de steek.
Eentje geeft zelfs definities als "schaduw - houdt van schaduw" en "vorstbestendig - deze plant is helemaal winterhard". (Voor de rest overigens een prima boek met beschrijvingen van zo'n 5000 planten.)

google brengt me naar http://www.deoosteinde.nl/tuintips/78/zon-halfzon-halfschaduw-en-schaduw-planten waar volgende definities gelden:
zon: minimaal 5 uur per dag zon op het warmste gedeelte van de dag
halfschaduw: maximaal 4 uur per dag in de volle zon en daarbuiten lichte) schaduw
schaduw: maximaal 2 uur (volle) zon per dag en de rest van de dag liefst schaduw

In een andere topic werd onlangs verwezen naar Sarcococca (vleesbes) die "perfect is voor diepe schaduw". (Zie http://www.tuinadvies.be/artikels/sarcococca_vleesbes.htm
Wil dat dan zeggen dat die helemaal geen zon moet?

2. vochtigheid
Hier vind ik niks over.
Ons dak steekt een eind uit, zodat tegen de voor en achtergevel helemaal geen regend valt. (Zandbijen schijnen dit erg te apprecieren.) Dit is duidelijk 'droog'. Of misschien 'te droog'? De voortuin is zandgrond. Zelfs na fikse regenbuien is het er een dag nadien twee spades diep droog. Ook 'droog' lijkt me. Maar op de eerste strook grooeit helemaal niks, terwijl planten in de voortuin het redelijk tot goed schijnen te doen.
Een groot deel van de tuin heeft, na allerlei grondwerken, een laag zwarte grond boven die zandgrond gekregen. Gisteren heeft het hier flink geregend (zo'n 20 l/m2). Links van het huis stonden deze morgen nog wat plassen. Toen ik 's avonds thuis kwam van het werk waren ze weg. Valt dat onder 'normaal'?

3. winterhardheid
Ook hier laat mijn favoriete zoekmachine me in de steek. Ik vind wel info terug over verschillende klimaatzones (ik vermoed dat we in de zone 8 à 7 wonen - m.a.w. wintertemperaturen van -7 tot -18). Winterhard komt dan hopelijk overeen met zone 7 (-12 tot -18), maar is 'matig winterhard dan zone 8 (-7 tot -12)?
En volstaan vliesdoek en/of noppenfolie om 'matig winterharde' planten door een wat strengere vorstperiode te helpen?
maandag 30 maart 2015 - 22:39
Arico

Arico

Ik heb hetzelfde probleem met 'vochtigheid', er zijn zoveel verschillende beschrijvingen van wat nou vochtig is en wat niet. Ik denk dat je hier zelf beter inspeelt op je gevoel en logica.

Schaduw etc....Voor mij is volle zon minimaal 6 uur directe zon per dag waarvan zéker de middagzon. Halfschaduw (ik noem het liever halfzonnig) is zo'n 4-6 uur en schaduw 4 of minder.
Schaduw kan je dan nog onderverdelen in lichte en donkere schaduw afhankelijk van de standplaats evenals vochtige of droge schaduw.

Winterhardheid dan...de zones die zij aangeven zijn richtlijnen van waar een plant het maximaal (of minimaal in dit geval ) uit houdt. Maar ook dat is weer relatief gezien klimatologische omstandigheden tussen zelfs twee aaneen liggende tuinen kunnen verschillen. Wij leven in zone 8 inderdaad, maar jou tuin kan door middel van een beschutte omgeving planten huizen die normaal in zone 9 of hoger voorkomen. Andersom kan natuurlijk ook, dat je zo onderhevig bent aan wind en regen die enorme parten kunnen spelen voor je delicate planten.
Ik wil nog wel eens gokken door een plant van 1 zone hoger te planten en de winter door te halen door of ze uit te steken en binnen te halen of een dikke mulchlaag aan te brengen.
donderdag 2 april 2015 - 23:24
wilma*15

Wilma*15

Het enige waar ik naar kijk is of ze in de middag in de zon mogen of niet.

Als er bij een plant staat vermeld half zon (half schaduw) krijgt hij in het begin geen direct zonlicht tussen 10 uur s'morgens en 15.00 uur s'middags.
Daarbij hou ik de plant zelf heel goed in de gaten, die verteld je meer dan al de boeken samen.
Je weet gauw genoeg of ze daar goed of juist niet goed staat.

Ik heb hier al hele gekke situaties mee gemaakt wat normaal totaal niet zou kunnen maar als de plant zich goed voelt waarom verplaatsen?

Zo staat hier al meer dan 1 jaar een Maranta leuconeura midden in de keuken waar amper licht op komt en groeit hier uitstekend, in ieder geval krijgt ze telkens nieuwe blaadjes en de oude verkleuren niet.
Mijn varens willen daar niet staan omdat het voor ze veel te donker is.

Droog, vochtig, nat, daar hou ik me ook niet zo bezig ook dit verteld de plant me ook, staan ze te nat dan even wat zand door de aarde en na verloop van tijd hoef je hem niet meer zo in de gaten te houden want dan weet je wanneer ze weer water nodig moeten hebben.
Ook te droog heb je gauw genoeg in de gaten.

Ben zelf een fanaat van hydrocultuurplanten (binnenplanten) die ik zelf van aarde overzet in hydro.
Hiermee heb ik de gekste combinaties gemaakt.

Nieuwe planten hou ik enkele keren per dag enkele weken goed in de gaten totdat ik weet of ze goed of slecht staan.
Het verplaatsen of overplanten bij nieuwkomers is ook redelijk gauw gebeurd.

Groetjes

maandag 6 april 2015 - 15:22
wilma*15

Wilma*15

Nog even over winterhardheid.

Matig winterhard is van -0°C tot -10°C
Dit zijn enkele kuipplanten onder andere een oleander die enkele graden vorst kunnen verdragen voor enkele dagen achter elkaar.
Maar ook weer geen weken achter elkaar.
Voor langdurige bv -5°C moeten die alsnog naar binnen.
Dit wil zeggen dat de buitenste delen wel kou kunnen verdragen maar de wortels zeker niet.

Groetjes
maandag 6 april 2015 - 15:33
Polplastron

Polplastron

Winterhardheid hangt niet alleen af van temperatuur. De combinatie natte voeten en kou is vaak dodelijker dan puur de temperatuur op zich. Op goed doorlatende grond zullen bepaalde planten dus verrassend winterhard zijn terwijl ze op andere plaatsen bij minder koude temperaturen al het loodje leggen.

Kortom: "terminologie" geeft een indicatie van wat ongeveer de mogelijkheden zijn, maar uiteindelijk is tuinieren een avontuur dat zich nooit aan vaste voorschriften zal houden. Denk hierbij overigens ook maar eens aan de hoogte van planten: geen enkele plant houdt zich hier aan de "voorschriften" en dezelfde soort/variëteit groeit op de ene plek in de tuin soms wel twee keer zo hoog als op een andere met een schijnbaar gelijkaardige situatie ...

Groetjes,

Pol
vrijdag 10 april 2015 - 09:17
RdB

RdB

En mede door de door Pol beschreven situatie hebben die USA-zones hier weinig zeggingskracht. Een plant die rustig -20 kan hebben rot weg in een kwakkelwinter van 0-5.

Ruud
vrijdag 10 april 2015 - 21:22
Polplastron

Polplastron

Inderdaad!
zaterdag 11 april 2015 - 14:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon