menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aanleg gazon.

Ga naar meest recente reactie

t026080
zaterdag 17 januari 2015 - 18:53
Bombycilla

Bombycilla

wel compost maar geen houtkrullen gebruiken
zondag 18 januari 2015 - 13:03
Tuinman65

Tuinman65

Ik zou toch ook geen houtkrullen inwerken. Is onverteerd materiaal en gaat bij vertering met de zuurstof in de grond lopen.
Dit is erg nadelig voor plantengroei.
Leo
dinsdag 20 januari 2015 - 15:10
Plantadvies

Plantadvies

Paardenmest bevat minder voedingsstoffen, vooral wanneer deze op basis is van zaagsel of houtkrullen. Stalmest die wordt ingespit dient wel eerst verteerd te zijn.
dinsdag 20 januari 2015 - 19:43
Tuinman65

Tuinman65

Eddy, voor zo ver ik weet worden haksel en schors niet ingewerkt maar gebruikt als bodembedekking, wat iets heel anders is.
Maar daar ben ik ook geen voorstander van.
Lees toch maar eens goed wat vraagsteller vraagt.

En hoe belangrijk zuurstof is voor al wat leeft, daar weet ik ondertussen alles van

Leo
dinsdag 20 januari 2015 - 22:56
Polplastron

Polplastron

Om die reden maken heel wat tuinliefhebbers een dubbele mulch: eerst een laag compost en daarbovenop het hakselmateriaal. Bij het vergaan van compost komt stikstof vrij en het hakselmateriaal dat vergaat ontrekt stikstof. Als het hakselmateriaal zowat verteerd is tot compost kan er bovenop weer een nieuwe laag hakselmateriaal. Althans dat is de theorie, maar het schijnt te werken.

Hakselmateriaal dat vergaat onttrekt niet alleen stikstof aan de bodem, maar ook aan de lucht er om heen. Als dit materiaal in de bodem verwerkt is, kan het enkel daar stikstof "vinden" en net om die reden wordt dit, als ik me niet vergis, afgeraden.

Groeten,

Pol
woensdag 21 januari 2015 - 13:09
Bombycilla

Bombycilla

Of je het nu inwerkt in de bodem of je legt het er boven op.
Resultaat IDEM.

Lijkt mij dat wanneer het aan de buitenlucht blootgesteld wordt er geen zuurstof aan de bodem ontrokken wordt, uitwisseling is daar veel groter dan in de bodem
woensdag 21 januari 2015 - 17:36
Tuinman65

Tuinman65

Wat gebeurt hier?
Tussenkomsten die verwijderd worden zodat reacties als belachelijk over komen.
We hebben je lang niet meer gezien Eddy en ik was blij dat je er weer was, maar je ongelijk op deze manier verdoezelen vind ik heel jammer.
Dit vind ik niet kunnen en dat Kurt dit toe laat is al helemaal onbegrijpelijk.

Leo
donderdag 22 januari 2015 - 23:02
Esem
vrijdag 23 januari 2015 - 10:44
Patrikc

Patrikc

Is dat niet een beetje kinderachtig ?
vrijdag 23 januari 2015 - 15:55
Polplastron

Polplastron

Zonder hiermee een hele discussie te willen starten, wil ik toch even opmerken dat ik het jammer vind als er reacties veranderd of verwijderd worden. Het is net door de discussie en de verschillen in mening dat een vraag genuanceerd beantwoord wordt.

De discussie en het verschil van meningen maakt een forum een levendig iets en een waardevolle bron van informatie. In een boek lees je maar één mening en daar moet je het mee doen.

Indien ik op een bepaald moment merk dat ik een fout heb gemaakt bij het beantwoorden van een vraag, dan wil ik dit ook graag toegeven in een reactie. Ook dit is interessant voor een vraagsteller, althans dat is mijn mening.

Maar ik denk dat de vraag voldoende beantwoord is. Voor mijn part mag het slot erop.
Ik hoop dat Eddy onze bedenkingen meeneemt bij een volgende gelegenheid; ik weet dat hij geen onredelijk man is en vermoed dat hij niet voorzien had dat zijn actie op deze manier zou worden opgevat.

Groeten,

Pol
zaterdag 24 januari 2015 - 09:37
jdcoster

Jdcoster

Wat was de vraag ook al weer?

Dit wordt toch weer niet het forum van de korte lontjes en de lange tenen hé????!!!
zaterdag 24 januari 2015 - 12:17
deHaan

DeHaan

De vraag is geschrokken en gevlucht.
zaterdag 24 januari 2015 - 19:19
Tuinman65

Tuinman65

zei de vraag en weg was hij/zij
Leo
zaterdag 24 januari 2015 - 22:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon