menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe herstel ik mijn gras

Ga naar meest recente reactie

Patmo1

Patmo1

Vorig jaar heb ik grasmatten laten leggen. De grond is vooraf goed behandeld met kalk en mest. Iedere avond sproeide ik het gras en het lag er prachtig bij. In het najaar heb ik mijn gras geverticuteerd. Maar mijn gras ziet er niet meer uit. Dor en kale plekken. Het groeit nog wel goed. De grond is vrij nattig en klei.. Wie weet wat ik nu het beste kan doen.
dinsdag 20 mei 2014 - 16:07
Wannus

Wannus

Is dat niet een beetje vroeg op grasmatten verticuteren die er nog
geen jaar liggen , dat heb ik nog nooit gehoord .
Een jong gezaaid gazon hoeft toch ook na een jaar nog niet
te worden geverticuteerd .
En iedere dag water sproeien , dat is ook niet nodig .
Compost kan veel goeds maken , er staat hier veel goeie raad
over compost op het forum .

dinsdag 20 mei 2014 - 19:18
Patmo1

Patmo1

Ik heb nog nooit gras gehad en ik kreeg advies om te verticuteren omdat er gele plekken in zaten.
En ik dacht dat nieuwe grasmaten goed nat gehouden moesten worden. Vorige zomer met de warme dagenheb ik iedere dag gesproeid. Het zag er prachtig voordat er gele dore plekken in kwam. Ik denk dat het verticuteren schade gebracht heeft ik heb geprobeerd een foto te plaatsen om te laten zien. Het ziet er werkelijk niet uit. Compost is dat mest en kalk? En bijzaaien kan dat nu nog?

Allerlei Vragen ivm de Tuin

dinsdag 20 mei 2014 - 20:42
Patmo1
dinsdag 20 mei 2014 - 20:44
Wannus

Wannus

Hallo
Ik zou graag dat meisje helpen , maar ik woon te ver af .
Misschien zijn er hier dichtere buren van je , ik hoop het.
dinsdag 20 mei 2014 - 22:23
Patmo1

Patmo1

Ik ben hier vandaag voor het eerst op het forum in de hoop hier adviezen te kunnen vinden. Aardigdat je mij zou willen helpen. Mischien dat er iemand mij kan vertellen hoe ik mijn gras kan herstellen en wat ik er voor nodig heb..Ik heb in ieder geval geleerd hoe het niet moet
dinsdag 20 mei 2014 - 22:40
molleke32

Molleke32

zo jonge grasmatten mag je niet verticuteren hoor... Maar nu het zo beschadigd is zou ik niet weten hoe je het goed krijgt eerlijk gezegd, ik weet dus ook alleen hoe het niet moet
woensdag 21 mei 2014 - 20:00
Patmo1

Patmo1

verticuteren heb ik op advies gedaan ivm de dorre plekken. Ik denk dat ik weer bij moet zaaien en compost er op..ik weet t ook niet.
woensdag 21 mei 2014 - 20:13
gmtaalm8

Gmtaalm8

Als ik het goed zie zijn het schaduwplekken waar de kale plekken zijn ontstaan. Deze plekken zou ik omspitten en inzaaien met schaduwgras.

Daarnaast staat kleigrond er om bekend dat het naar verhouding meer stikstof bevat dan kalium en magnesium. Wanneer je na het zaaien eerst een magnesiumkalk strooit en een paar weken later kalium, dan zul je zien dat het gras steviger wordt en groener.

Houdt er rekening mee dat schaduwgras veel fijner is en langzamer groeit. Daarnaast zit het groeipunt ongeveer een centimeter boven de grond. Bij andere grassoorten zit het groeipunt ter hoogte van het maaiveld of zelfs in de grond. Daarmee wil ik zeggen dat je het nooit lager dan 4 centimeter mag maaien.

Natuurlijk zal er wel gras gaan groeien op deze plaats, maar niet het gras dat je gezaaid hebt. Dat gras is aanzienlijk lichter en kan niet tegen betreding. Overigens sterft het in de winter grotendeels af. Schaduwgras blijft zomer en winter groen. Het groeit niet dmv uitlopers het is een bosjes vormer. De bosjes worden steeds dikker en zullen op die manier een dicht gazon gaan vormen.

Succes
donderdag 22 mei 2014 - 16:21
gmtaalm8

Gmtaalm8

Als ik het goed zie zijn het schaduwplekken waar de kale plekken zijn ontstaan. Deze plekken zou ik omspitten en inzaaien met schaduwgras.

Daarnaast staat kleigrond er om bekend dat het naar verhouding meer stikstof bevat dan kalium en magnesium. Wanneer je na het zaaien eerst een magnesiumkalk strooit en een paar weken later kalium dan zul je zien dat het gras steviger wordt en groener. Houdt er rekening mee dat schaduwgras veel fijner is en langzamer groeit. Daarnaast zit het groeipunt ongeveer een centimeter boven de grond. Bij andere grassoorten zit het groeipunt ter hoogte van het maaiveld of zelfs in de grond. Daarmee wil ik zeggen dat je het nooit lager dan 4 centimeter mag maaien. Natuurlijk zal er wel gras gaan groeien maar niet het gras dat je gezaaid hebt.dat gras is aanzienlijk lichter en kan niet tegen betreding. Overigens sterft het in de winter grotendeels af.

Succes
donderdag 22 mei 2014 - 16:25
Patmo1

Patmo1

Bedankt voor je advies. Op de foto is inderdaad een schaduwplek ik wist niet dat er zoiets bestond als schaduwgras. De rest van het gazon heeft ook kale en dorre plekken en het gras is ook flets van kleur. Ik zal de plekken opnieuw ingaan zaaien en je advies opvolgen. Tot welke periode kan inzaaien kan dat nu nog? En voor het inzaaien de kale plekken losharken? Moet de grond voor het zaaien niet eerst met compost bewerkt worden?Of na het zaaien de magnesiumkalk volstaat. Ik denk dat ik ooit het grad te kort maaide.Ik zal de grasmaaier hoger instellen. Ik ben benieuwd ik zal nog eens een foto plaatsen van het herstelde gras
maandag 26 mei 2014 - 11:30
gmtaalm8

Gmtaalm8

Gras zaaien kan de hele maand juni nog.
Het losmaken van de grond is inderdaad goed. Net als het inwerken van compost. Het strooien van kunstmest kan vooraf. Al zou ik me dan beperken tot magnesiumkalk en na 14 dagen vinassekali.

Je kunt de vinassekali en de magnesium kalk over het hele gazon strooien. Als reactie zul je zien dat het gras steviger wordt en donkerder groen. Strooi voor half augustus voor de laatste keer mest. Bijvoorbeeld gazon AZ. Daarna is het rustig doormaaien t/m eind november.

Succes!
zondag 1 juni 2014 - 12:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon