menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat zouden jullie doen

Ga naar meest recente reactie

Tuinman65

Tuinman65

Stel dat je voor een kapitaaltje aan Buxusvormen hebt staan. Wolken, figuren enz...
En die worden ziek, takken sterven af en gaan uiteindelijk dood.
Je hebt daar jarenlang aan gewerkt, gesnoeid, bemest enz... en je was daar heel fier op.
En plots slaat die taksterfte toe.
Stel dat er een heel giftig produkt op de markt komt dat deze ziekte effectief kan bestrijden, wat tot nog toe niet echt het geval is, maar komt er wel, wat zouden jullie doen?
Op digituin heb ik toch al veel mooie Buxus gezien.

Leo
dinsdag 26 februari 2013 - 00:05
Tuinman65

Tuinman65

Helemaal verkeerd geplaatst.
Komt wel op de juiste plaats zeker?

Leo
dinsdag 26 februari 2013 - 00:08
Polplastron

Polplastron

In dat geval zou ik misschien naar de gifspuit grijpen gezien het vele werk dat er al jaren in steekt.

Anderzijds zou de ziekte die heerst onder de Buxus nieuwe aanplanters wel moeten aanzetten om een andere plant te kiezen.

Bovendien heb ik hier in mijn tuin al een aantal rozen er uitgegooid omdat ze te ziektegevoelig waren, maar ja ... daar kruipt natuurlijk minder werk in dan in buxusvormsnoei h
dinsdag 26 februari 2013 - 08:56
Sarah

Sarah

Als dat nog de enige mogelijkheid zou zijn dan zeg ik: DOEN!!!!!!!!

Zonde van al die jaren werk.
dinsdag 26 februari 2013 - 09:50
Bombycilla

Bombycilla

probeer je nu een discussie uit te lokken Leo?
je weet zelf dat het onzin is want een erg giftig middel krijg je niet op de markt.
zowel zijn de mensen die het gaan gebruiken egoistische ...............en.
en nee ik zou het dus niet gebruiken,ik vindt een gezonde leefomgeving voor mijn kleinkinderen wel belangrijker dan een paar dooie buxusbollen
dinsdag 26 februari 2013 - 11:15
Polplastron

Polplastron

Om die redenen (leefomgeving) was mijn antwoord ook zo dubbel: ik begrijp mensen die koste wat kost hun bestaande tuin willen behouden ondanks alles, maar de schade aan leefmilieu zal nog lang voortduren nadat die tuin al lang verdwenen is.

Zwakke planten kan je best verwijderen. Maar zoals gezegd, begrijp ik wel een stuk dat dat niet altijd makkelijk is.

En Leo ... die houdt wel van discussies, zeker als hij ze zelf kan uitlokken! 't Is nen deugniet!
dinsdag 26 februari 2013 - 11:28
RdB

RdB

Het probleem is niet dat men in een extreem geval ingrijpt, het probleem is dat er erg veel mensen zijn die, bij het zien van een weerzinwekkend stuk ongedierte, zoals een bij of hommel, naar het tuincentrum rennen om het zwaarste gif te halen dat er te krijgen is en dat, in dubbele dosis, gelijk in voor- en achtertuin (je weet maar nooit of daar zo'n beest niet in zit) toepassen.

Ruud
dinsdag 26 februari 2013 - 13:32
sirius

Sirius

.. en dat ze naar middelen grijpen die ze niet begrijpen en ze dus verkeerd toepassen met als gevolg dat een aantal echt schadelijk ongedierte resistent wordt tegen die vergiften waarbij de remedie dus erger wordt dan de kwaal!
dinsdag 26 februari 2013 - 15:27
Gehenna

Gehenna

Nu niet over die Buxus, want ik zou echt niet weten wat ik zou doen moest dat mijn levenswerk zijn en het gaat dood. Ik ga mij er dan ook niet over uitspreken.

Maar iets anders, een beetje onozelheid van mijn kant.
EEK, een spin! Pssshhhht.
EEK een mier! Pssshhhht
EEK een worm. Psssshhhht.
EEK een vlieg. Psshht
EEK een vogel die kakt. Psshhhht.
EEk een pissebloem. Pssshhhht.
EEK een klaverke. Pssshhhht.
EEK mos. Pssshhht.
EEK er kruipt 'iets' in het gras. Pssshhhht.
en we pssshhhten dan nog tegen de dingen die misschien kunnen komen ook.
Kom kindjes! Gaan jullie maar mooi in het gras spelen.
Welk gras mama? Dat is allemaal dood en dor ....
Er zal waarschijnlijk een schimmel inzitten. Pssshhhht.
DOKTER! Mijn kind kan niet goed ademen.
Ah, waarschijnlijk astma.
OEI! Hoe zou dat nu komen? We leven zo gezond en ze spelen zo veel buiten in de frisse lucht....

Dank u, u was een fijn publiek want u gooide niet met rotte tomaten

dinsdag 26 februari 2013 - 17:56
Polplastron

Polplastron

Spinnen, mieren, wormen, vliegen, vogels, pissebloemen, klaverkes, mosjes en ietsjes daar spuit ik niet tegen. Maar kinderen op het gras ... daar durf ik wel tegen te spuiten ... met het waterpistool!

Verder is het inderdaad zo dat mensen voor het minste de gifspuit pakken. Ik zag gisteren in de Hubo nog dat ze daar lijmstroken verkochten om spinnen te vangen! En vorig jaar in het tuincentrum in de buurt hoorde ik iemand vragen achter gif om op de planten te spuiten tegen konijnen. En dan heb ik het nog niet eens over alle vragen die we hier op dit forum en op andere fora krijgen over het bestrijden van korstmos op struiken en bomen.

Bestrijdingsmiddelen zouden voor particulieren verboden moeten worden en de professionelen zouden veel meer bijgeschoold en gecontroleerd moeten worden i.v.m. het gebruik van die middeltjes. Op die manier zouden mensen misschien iets kritischer worden in hun plantenkeuze en tuinontwerp.

Groeten,

Pol
dinsdag 26 februari 2013 - 19:37
Pieter2

Pieter2

Alleen al het gebrek aan ethische waarden van de producent in onderstaand filmpje overtuigd mij om biologisch te tuinieren. En wat Buxus betreft, ... daar begin ik niet mee.

http://www.youtube.com/watch?v=fONUvkPPMGY

dinsdag 26 februari 2013 - 20:07
jdcoster

Jdcoster

Binnenkort rijd ik hier weer door oranje gekleurde velden, eerst totaal doodgespoten voor alle zekerheid om dan bezaaid te worden met monoculturen die dan nog eens gespoten worden tot ook het kleinste natuurlijke sprietje dat zich durft te vertonen, het ook opgeeft.

dinsdag 26 februari 2013 - 23:48
jdcoster

Jdcoster

Dat heeft natuurlijk niets te maken met het bestrijden van buxusziekten maar als u wil peilen naar onze tolerantie voor het algemeen gebruik van chemie als enige oplossing voor problemen in de land- en tuinbouw, dan vind ik dit weer slecht nieuws.

http://www.boerenbusiness.nl/granenmarkt/artikel/item/10821096/Stemming-verbod-op-neonicotinoiden-uitgesteld

Zoals wij in het algemeen en vaak buxus gebruiken, kan men eigenlijk ook spreken over een een monocultuur, veel van dezelfde soort, dicht opeengepakt en dan nog zo geschoren dat er geen zuchtje wind door kan. Dan zijn ziekten nooit ver weg. Ze bestrijden is de gevolgen bestrijden, maar niet de oorzaak.
woensdag 27 februari 2013 - 09:55
satomi

Satomi

@ Gehenna, . Voor dat antwoord zou ik je 10 bloemetjes willen geven!!!
woensdag 27 februari 2013 - 12:07
Gehenna

Gehenna

Geen idee of ik die verdien hoor. Heb vorig jaar mijn spint gevoelige planten ook een dosis 'geneesmiddel' gegeven. Mooie plantjes ... jaja. Vooral als je koste wat kost je plant wil redden Nee, ik heb mijn lesje geleerd, die komen er niet meer in.
Zal ook niet meer gebeuren. Exoten horen hier niet thuis.
woensdag 27 februari 2013 - 20:06
Bombycilla

Bombycilla

Leo ik vind je topic steeds leuker
woensdag 27 februari 2013 - 20:22
Tuinman65

Tuinman65

Sorry dat ik lang gewacht heb om te reageren.
Ik wou zo veel mogelijk reacties verzamelen, wat eigenlijk tegenviel.
Morgen zal ik hierover mijn standpunt wel toelichten.

Leo
vrijdag 1 maart 2013 - 23:05
braze

Braze


Hoi allemaal .

voor de buxus liefhebber pur -sang is het niet leuk om te zeggen

maar voor heet het rustig kijken een stil hoekje opzoeken flik uithuilen

heel diep ademhalen opruimen en daarna Verstandig opnieuw beginnen .

en gebruik van vergiftten is gelukkig steeds meer beperkt al zou ik soms

wel weer eens die schone stoeppen willen terug zien nu kun je een hof

binnen lopen met een en al graspol die je nog moet laten zitten ook omdat

het niet in de taakomschrijving is meegenomen .

misschien moeten we allemaal maar dat boekje lezen van wat grootvader

nog wist een heel leuk simpel boekje vol trukjes zonder shitzooi

misschien wordt nog het nog eens uit de oude doos gehaald en als nieuw

gepresenteerd .

MvG

Braze .
zaterdag 2 maart 2013 - 15:43
Tuinman65

Tuinman65

Sommige mensen begrijpen niet wat een levenswerk is.
Onze kleinkinderen gaan heus geen hinder ondervinden van een produkt dat gebruikt OP planten en niet ONDER planten.
Wanneer ik enkele luizen zie in onze tuin dan wrijf ik die tussen duim en wijsvinger plat en ga echt de spuitbus niet bovenhalen. Ik ben dus geen spuiter om maar te spuiten.
Maar kennen jullie de tuin van tuinarchitect Jaques Wirtz?
Daar staan echte monumenten gevormd met Buxus en daar is veertig jaren aan gewerkt. Ik kan me voorstellen dat hij daar wakker van ligt.
Ik ken die man want ik heb er 13 jaren gewerkt.
Hoe het begon daar kan ik nog een pittige anecdote over vertellen. Als jullie willen vertel ik ze wel.
Zijn tuin en de buxuswolken zijn ondertussen verschenen in ontelbare boeken, tijdschriften, op TV in binnen- en buitenland enz... de wereld rond en ontelbare keren nageaapt.
Kan je het zo iemand kwalijk nemen dat hij er alles aan doet om dat met alle mogelijke middelen te beschermen en dat hij dan even niet aan zijn kleinkinderen denkt???
Maar... er is ook goed nieuws Pol. De spuitlicentie komt binnenkort in Belgie in voege en zullen alleen nog maar opgeleide tuiniers mogen spuiten.

Leo
zaterdag 2 maart 2013 - 23:37
Gehenna

Gehenna

Ja die tuin ken ik. Daarom dat ik mij er niet over uitspreek.
Voor mij is het simpel, een paar bolletjes in wording van 7 jaar oud, in de vuilbak met veel gevloek want ze begonnen wat vorm te krijgen. 7 jaar is geen levenswerk.

En wat met Zespri? Dat bedrijft leeft van z'n allemaal ziek wordende kiwi's. Wat moeten die doen? Die testen allerhande producten uit om toch maar de kiwi's te redden. Kan je het hen kwalijk nemen?
zondag 3 maart 2013 - 10:30
Tuinman65

Tuinman65

Nee, dat kan ik hen niet kwalijk nemen.
Onze voeding komt volledig uit de land- en tuinbouw.
Steeds meer ziekten en insecten duiken op en steeds meer producten om ze te bestrijden worden verboden en vervangen door andere die even giftig zijn.
Wat moet er dan gebeuren? Alle vergif verbieden? Gaan onze kleinkinderen dan nog iets te eten krijgen?
Want ik vind dat het woord "kleinkinderen" hier nogal vaak misbuikt wordt.


Leo
zondag 3 maart 2013 - 23:45
jdcoster

Jdcoster

De aangegeven links al eens geopend en aandachtig bekeken Tuinman? Of is dat ook theorie en wetenschappelijke balast
Als er iemand misbruikt wordt, zijn het vooral de land- en tuinbouwers. :

Over de buxusziekten:

U gaat voorbij aan de oorzaak van de buxusziekte, namelijk het verkeerd gebruik van die planten. Alleen maar de ziekten bestrijden zonder daar goed over na te denken is dweilen met de kraan open.

De manier waarop we Buxus gebruiken, heeft een grote invloed op het voorkomen van deze ziektes. Dichte massieven, geschoren vormen en wolken zijn veel gevoeliger voor aantasting dan natuurlijk gegroeide struiken.

Ik ging ook nog eens op zoek naar de werkzame stof in' Eminent' een veelgebruikt schimmelwerend middel voor buxus en, ook verkrijgbaar in de webwinkel van Tuinadvies, en vond daar volgende tekst:

Dit product is gevaarlijk voor de omgeving; het is giftig voor in het water levende organismen. Omdat het product moeilijk biologisch afbreekbaar is en/of biologisch accumuleerbaar is kan het product op lange termijn negatieve gevolgen hebben voor in het water levende organismen.

Als de producenten dat al zelf vertellen heb ik daar dan een gezond wantrouwen tegenover.


zondag 3 maart 2013 - 23:57
Pieter2

Pieter2

Leo maken wij niets meer 'wijs'. Dat is de generatie die niets meer aanneemt van de nieuwe generaties. De maatschappij evolueert nu eenmaal, in de verstandige zin deze keer.
maandag 4 maart 2013 - 20:04
Bombycilla

Bombycilla

ik hoop het,
donderdag 7 maart 2013 - 14:47
Polplastron

Polplastron

Het is wetenschappelijk bewezen dat wat wetenschappelijk bewezen is meestal totale nonsens is in de ogen van de gewone mens vandaar dat hardnekkige onzin vaak blijft doorleven hoewel er meer dan voldoende tegenargumenten zijn.
donderdag 7 maart 2013 - 18:58
sirius

Sirius

Nagel op de kop!
donderdag 7 maart 2013 - 23:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon