menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wettelijke bepaling snoeien overhangende takken

Ga naar meest recente reactie

nelson

Nelson

Beste Forumleden

Wie kan mij zeggen welke regels er gelden bij het snoeien van overhangende takken (takken die over de perceelgrens hangen/steken)
Waar vind ik de regelgeving hierover? Veldwetboek art.??
Moet Je eerst de eigenaar van de struiken bomen vragen en de tijd geven om de takken te verwijderen?
Hoeveel tijd krijgt deze daarvoor?
Moet Je bij het snoeien rekening houden met de europese vogelrichtlijn??
Iedereen alvast bedankt voor de hulp
Groetjes
Nelson
dinsdag 17 juli 2012 - 10:29
Filoe

Filoe

Je mag overhangende takken van de buur niet snoeien. Je moet hem eerst vragen om deze overhangende takken zelf te snoeien. Je mag enkel de vruchten die op jouw eigendom vallen oprapen. Je mag niet de vruchten plukken die op de overhangende takken hangen.
Het artikel nummer in het veldwetboek weet ik echter niet van buiten.
Voor de rest staat er niet veel in dit artikel.
Indien je buur, de overhangende takken niet wil snoeien, dan kan je of naar de politie stappen of naar de vrederechter. Je kan het artikelnummer en zelfs een uittreksel van het veldwetboek opvragen via jouw gemeentebestuur. Dit kan je eveneens per e-mail.

Groetjes
dinsdag 17 juli 2012 - 11:37
nelson

Nelson

Dank Je wel Filoe
mooie hond trouwens.
Groetjes
Nelson
dinsdag 17 juli 2012 - 13:34
Fiona

Fiona

Heb een PDF erover mbt de belgische wet, maar ik mag geen linken posten omdat ik nog niet genoeg berichten heb. Jammer, want in dat file staat het exact in.
donderdag 2 augustus 2012 - 12:47
Fiona

Fiona

Geloof dat de BE en NL regelgeving niet zoveel verschilt van elkaar. Je moet in beide landen de buur verplicht toegang geven tot onderhoud van tuin of huis. Ergens logisch, maar anderzijds ... Voor mij is dit "erfafscheiding" en overhangende takken gedoe ook een issue: van één buur overhangende braam die in de weg zit voor wat ik in die hoek wil, van de achterbuur een haag coniferen. Laatst had hij die gesnoeid en fijn alle zooi laten liggen. Nou huurt er momenteel niemand, dus hij zal wel gedacht hebben "lekker makkelijk, zoek het maar uit!"
Maar ik hoop niet dat ie dat denkt te kunnen blijven doen. Ik wil zelf tegen die coniferen aan hier en daar mijn eigen tuinhoekjes maken, o.a. een meditatietuin en mijn moestuin komt er ook tegenaan. Moet er toch niet aan denken dat ik iemand verplicht door mijn Boedhatuin en groenten moet gaan laten batsen om een haag te snoeien Plus zal er nog weinig ruimte voor zijn om daarbij te komen, dus moet ik dan zelf verplicht een halve meter van die haag af gaan blijven (?)
Gaat achterbuurman straks zijn haag bovenop snoeien, liggen mijn slaplantjes plat onder het snoeisel. Zucht ... lastige dingen dit, hopelijk is het een schappelijke man! Als ik er eerstdaags woon, toch maar even langs voor een gesprekje!

Fiona
donderdag 2 augustus 2012 - 13:33
Eniavaswen

Eniavaswen

Wie weet mag je de haag wel zelf onderhouden aan jouw kant. Dan hoeft er niemand door je tuin en kan je gaan snoeien als het jou uitkomt.
donderdag 2 augustus 2012 - 15:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon