menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mosselen

Ga naar meest recente reactie

Kriskras

Kriskras

Mosselschelpen zouden een goede meststof kunnen zijn, maar natuurlijk, weze het groot of weze het klein, het is niet om doen hele mosselschelpen in zijn tuin te deponeren.

Kent er iemand een methode om de schelpen te vermalen zonder al te grote middelen te moeten inzetten?




woensdag 14 december 2011 - 11:32
Patattenriek

Patattenriek

Schelpen in een zak doen en paar keer overrijden met de wagen.
woensdag 14 december 2011 - 11:38
minouke

Minouke

Mario, geniaal !

ik doe het zo, eerst smijt ik het bij de kippen en die kuisen ze grondig ... heel grondig
en dan raapt mijne man die op en klopt die dan stuk met een hamer.
woensdag 14 december 2011 - 11:42
Patattenriek

Patattenriek

Zo geniaal is dat niet minouke.
Het moet gebeuren zonder gebruik te maken van grote middelen.
Een wagen valt daar niet onder mij dunkt.
woensdag 14 december 2011 - 11:47
Kriskras

Kriskras

Minouke schreef:

raap mijne man die op en

Maar goed dat er nog mannen zijn, nietwaar?

Alle gekheid op een stokje, deze methode werd hier reeds geprobeerd maar de restanten blijven toch te groot om in de tuin rond te strooien.
Maar misschien functioneerd die man van jou beter.

Heeft er iemand reeds geprobeerd de schelpen door een hakselaar te jagen?
(ideetje dat mij nou net te binnen schoot)

De truuk met de auto lijkt anders wel het proberen waard. Vraag blijft welke zak te gebruiken, zeker geen plastieken zak, want die wordt zo aan flarden gereden.

woensdag 14 december 2011 - 11:59
Patattenriek

Patattenriek

Heb je geen versleten jeansbroek?
Je snijdt er een been vanaf en naait de onderkant van de pijp dicht.
Dan heb je een sterke zak die ongeveer even breed is dan een band van je auto.
Is altijd het proberen waard toch?
woensdag 14 december 2011 - 12:11
minouke

Minouke

Maar goed dat er nog mannen zijn, nietwaar?

ja en dan durf ik nog zeggen : zo doe ik het

maar dat van Mario is wel een goed idee, te proberen!
woensdag 14 december 2011 - 12:38
Kriskras

Kriskras

Marlo35 schreef:

Heb je geen versleten jeansbroek?
Je snijdt er een been vanaf en naait de onderkant van de pijp dicht.

Briljant ideetje, inderdaad.

Van den ouden stempel zijnde beschikt mijn persoontje niet over dergelijke kledij, zal dus een beetje schooien worden.

Mij dunkt trouwens dat een combinatie van eerst hakselaar en daarna verplettren onder de auto wel eens prima resultaten zou kunnen opleveren.

Eerst dan maar op zoek naar een vrijwilliger met afgedankte jeans en iemand die kan naaien.

Het zal wel niet meer voor deze week zijn, maar jullie worden vast en zeker op de hoogte gehouden.
woensdag 14 december 2011 - 15:35
Polplastron

Polplastron

Een hakselaar overleeft die mosselschelpen volgens mij niet!
Zelf gooi ik ze in een emmer en klop ik daarin een paar keer met een grote baksteen of een zware hamer. Hierna gaan ze bij de kippen die ze kuisen en vermoedelijk ook mee als grit gebruiken ...

Groeten,

Pol
woensdag 14 december 2011 - 19:21
deHaan

DeHaan

Op de bestrating gooien en een trilplaat erover.
woensdag 14 december 2011 - 22:09
Kriskras

Kriskras

Polplastron schreef:

Een hakselaar overleeft die mosselschelpen volgens mij niet!


Zal wel afhangen van het model. Een systeem met traagdraaiend rad kan wel takken van 5,5 cm dik aan, waarom dan geen mosselschelpen?

daarin een paar keer met een grote baksteen of een zware hamer.
Tsja, er is hier zelfs een grote zware voorhamer beschikbaar waarmee al eens een sint-Jacobsschelpje wordt gevierendeeld. Maar helaas heb is mijn persoontje met een spierziekte behept, dus is uitgebreid werken met soortgelijk tuig niet aan mij besteed. Het is ook mijn bedoeling kleine stukjes van eenvormige grootte te verkrijgen, en de hamermethode lijkt mij daartoe niet 100 % geschikt.

gaan ze bij de kippen die ze kuisen en vermoedelijk ook mee als grit gebruiken ...
Om diverse redenen kunnen kippen kunnen er niet meer bij hier.

Ik zal maar eerst eens voorzichtig een proef doen met de combinatie Hakselaar - wagenwiel en hou jullie dan op de hoogte van de resultaten. Met een beetje geluk nog voor het einde van dit jaar.
donderdag 15 december 2011 - 01:21
Polplastron

Polplastron


Citaat:
Een hakselaar overleeft die mosselschelpen volgens mij niet!


Zal wel afhangen van het model. Een systeem met traagdraaiend rad kan wel takken van 5,5 cm dik aan, waarom dan geen mosselschelpen?


Een tak is helemaal iets anders dan een mosselschelp. Daarom!
Probeer het maar, maar gebruik dan wel een oude hakselaar i.p.v. het nieuwste en duurste want dan zou je wel eens heel bedrogen kunnen uitkomen vrees ik.
Ik heb het nog niet geprobeerd, dus ik kan me vergissen hoor.

Groeten,

Pol
donderdag 15 december 2011 - 12:06
Patattenriek

Patattenriek

Toch blijft bij mij de vraag opkomen of het echt wel de moeite loont om die mosselschelpen te gaan vergruizen? Is dat dan zo goed voor de tuin, of is het gewoon om ze niet in de vuilbak te moeten deponeren?

Ik weet wel dat je dat kan gebruiken om slakken te weren als je er lijnen mee maakt rond de planten die daar gevoelig voor zijn. Die scherpe dinges moeten ze echt niet van hebben.
donderdag 15 december 2011 - 12:26
Kriskras

Kriskras

Mario35 schreef,

of is het gewoon om ze niet in de vuilbak te moeten deponeren?


Dat alleen zou al een voldoende reden zijn, maar er is meer

Is dat dan zo goed voor de tuin

Voor gazon en prunussen is kalk toevoegen hoe dan ook een verplichting. Zeker en vast in onze contreien.

Al eens gekeken hoeveel men bij AVEVE en consoorten vraagt voor een zakje van ± 20 kilo "organische" kalk? Dan had je meteen een antwoord op je vraag gehad. Of waar denk je dat die organische kalk dan wel vandaan zou komen?

De schelpen en soortgelijke zaken worden in een industriële molen tot stof gereduceerd - dat is wat men onder "de grote middelen" kan verstaan. Voor de doordeweekse mens komt het er dus op aan de schelpen fijn genoeg te kunnen vermalen opdat de massa uitgestrooid zou kunnen worden. Onze helaas al te zure regens kunnen dan de rest doen.

Maar zoals reeds gezegd en tevens beloofd werd, na mijn eertsvolgend mosselfestijn
donderdag 15 december 2011 - 12:44
Esem

Esem

Ik zou toch maar geen moselschelpen in de hakselaar vermalen.
Op zich zal de hakselaar het wel vermalen,maar dan is het wel zo dat je nieuw messen zal moeten gaan kopen,en ten tweede het zal een oorverdovend lawaai voortbrengen wat de omstaanderds dan weer niet leuk gaan vinden.

Voor je resultaat zal hebben van de kalk die voorkomt van de schelpen zal je al wel enkele jaren ouder zijn.

Ik zou zeggen,geef de schelpen mee met het huisvuil en wil je dan toch je tuingrond verijhken met kalk? koop een zak landbouwkalk en gebruik deze.
Landbouwkalk is echt niet zo duur.

Gr E.

Prettige feestdagen



donderdag 15 december 2011 - 16:26
jdcoster

Jdcoster

Ik zou dat ook maar niet met een hakselaar doen. De mesjes zullen meteen aan herslijpen toe zijn.
Mosselschelpen zijn bijna niet verteerbaar en hoewel ik alles en nog wat recycleer en zelden wat bruikbaars weg gooi, komen er bij mij geen mosselschelpen in de tuin.
In de moestuin splitsen of vertakken worteltjes, witlof en schorseneren meteen als ze op iets hards zoals steentjes en dus ook mosselschelpstukjes stuiten.
Bij archeologisch onderzoek naar beerputten uit de tijd van de middeleeuwen vond men hier in Brugge veel mosselschelpen, wat als iets zegt over de vergankelijkheid ervan.
Ergens meen ik ook gelezen te hebben dat, aangezien er in die tijd nog geen toiletpapier bestond, men wel eens mosselschelpen als 'gatkrabber' gebruikte.
Misschien een tip voor mensen die absoluut naar een nuttig gebruik van mosselschelpen zoeken
donderdag 15 december 2011 - 17:52
minouke

Minouke

goeie Tip jdcoster als dat maar geen schrammen geeft..

maar als dat zo moeilijk vergaat dan ga ik die toch ook liefst in de vuilbak smijten.
Gelukkig doen we dit sinds deze zomer in de compost en in verhouding met de hoeveelheid nog niet zoveel.
donderdag 15 december 2011 - 18:22
Kriskras

Kriskras

JDCoster schreef:

k zou dat ook maar niet met een hakselaar doen. De mesjes zullen meteen aan herslijpen toe zijn.

Zoals reeds gezegd gaat het niet om een hakselaar met messysteem maar met een tandrad. De tanden persen het materiaal tegen de tegenoverliggende wand. Er komt hoe dan ook geen slijperij aan te pas. En afhankelijk van het materiaal verkrijgt men brokjes of rupsachtige slierten.

Slierten komen eruit als het matreriaal zacht is (verse twijgen, takken van bramen enz...). Pas als het materiaal goed hard is komt de specie er in afzonderlijke brokjes uit. Maar of het nou slierten of brokjes zijn, dat maakt niets uit natuurlijk.

Mij dunkt dat het met dit type best zou kunnen. En maken jullie zich maar geen zorgen, binnen afzienbare tijd volgt er een uitgebreid verslag.
vrijdag 16 december 2011 - 11:34
Kriskras

Kriskras

JDCoster schreef ook nog:


Bij archeologisch onderzoek naar beerputten uit de tijd van de middeleeuwen vond men hier in Brugge veel mosselschelpen, wat als iets zegt over de vergankelijkheid ervan.

Logisch, het gaat dan ook om hele schelpen.

Weet je, in juni het ik eens een hele ST-Jacobsschelp met de voorhamer aan diggelen geslagen. En dan de restanten onder de struiken gezwierd. En ter controle een hele mosselschelp er bij gelegd.

De restanten van de St-Jacobsschelp zijn quasi volledig vergaan daar waar de mosselschelp nog in zijn geheel zichtbaar is.

Het vergaan van de stukjes mag eigenlijk geen verwondering baren, onze zure regens hebben een grote invloed, veel groten dan de goegemeente het zich doorgaans voorstelt.
Ik strooi hier tweemaal per jaar (vroege lente -begin herfst) uitgebreid kalk (MicroCalc met bacteriën). Desalniettemin blijft de ph van de grond hier netjes op 7. Ja hoor, de gevolgen van de zure regens worden maar al te vaak onderschat.

Kortom, het komt er mijns inziens op aan de schelpen genoeg te vergruizelen, in gruizelementen te slaan. Vandaar dat dit experiment op touw werd gezet.
vrijdag 16 december 2011 - 11:50
Polplastron

Polplastron

De stukgeslagen mosselschelpen die ik bij m'n kippen gooi vergaan blijkbaar ook anders zou de bodem daar nu volledig uit schelp bestaan!
vrijdag 16 december 2011 - 12:32
Kriskras

Kriskras

Polplastron schreef:

De stukgeslagen mosselschelpen die ik bij m'n kippen gooi vergaan blijkbaar ook anders zou de bodem daar nu volledig uit schelp bestaan

De kippetjes peuzelen natuurlijk zelf wel een gedeelte op mag worden aangenomen. Om eitjes te kunnen leggen hebben ze immers kalk nodig. Daarom ook dat voederzakken voor legkippen doorgaans een mengsel bevatten van kalkbrokjes en granen.
A proposito, maak je geen zorgen om je kippetjes, het maagzuur lost de kalk in minder dan geen tijd op.

Desalniettemin, dat is maar een gedeeltelijke verklaring.

Mij dunkt dat je zowat ten Oosten/noord-Oosten van Antwerpen woont. Door onze overheersende WZW-windrichting krijg je natuurlijk de volle laag te verwerken van de raffinaderijen uit het Antwerpse. De zure regen afkomstig uit het Antwerpse is trouwens meetbaar tot in Nederlands Limburg en Gelderland.

Moraal van het verhaal: nog meer mosselen eten.
vrijdag 16 december 2011 - 12:57
Patattenriek

Patattenriek

@Kriskras.

Heb je het al geprobeerd met die mosselschelpen?
Ik ben ook een beetje nieuwsgierig naar het resultaat.
dinsdag 20 december 2011 - 09:33
Kriskras

Kriskras

Mario35 schreef:

Heb je het al geprobeerd met die mosselschelpen?

Ja hoor, inclusief fotootjes om het duidelijk te maken.

Maar die fotootjes moeten nog van de camera naar de computer worden getransfereerd en wat aangepast i.v.m. de grootte.
Dat vraagt wat tijd en een en ander is nog niet klaar, een gepensioneerde arme drommel weet immers niet wat eerst gedaan zoals iedereen zou moeten weten.

Maar maak je geen zorgen, binnen een paar dagen volgt mijn rapport.
dinsdag 20 december 2011 - 09:52
Kriskras

Kriskras

Zo, hier zijn we dan weer.

Vooreerst, de hakselaar waarover het ging was er eentje met een walssysteem.
Een ander type hakselaar gebruikt een sneldraaiende schijf met messen, en dit laatste type was hoe dan ook uitgesloten.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Nu het walsende type heeft geen enkel probleem met mosselschelpen. Edoch, op wat schrammen na draaien de schelpen zich ongehinderd en vrijwel onbeschadigd door de wals heen. Resultaat 0 en afgevoerd.

Dan maar Mario's ideetje uitgeprobeerd, dat goud waard blijkt te zijn.

i.p.v. jeans heb ik een stevige zak uit stof (jute?) gebruikt zoals die in de sommige grootwarenhuizen worden verdeeld.

Zoals jullie kunnen zien op de foto heeft mijn baas eerst toelating moeten geven, maar gelukkig was zijn oordeel na wat wikken en wegen gunstig.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Een kilootje goudmerk aangekocht en verorberd.

[afbeelding verwijderd niet-https]

De schelpen in de zak:

[afbeelding verwijderd niet-https]

En er dan enkele keren heen en weer over gereden met het linkervoorwiel van mijn A2-tje.

Na enkele keren leken de schelpen mij reeds genoeg gebroken en klaar voor "productie".

Normaliter moet men de specie uitstrooien wijd uit elkaar. Maar om te kunnen controleren gedurende ± 6 maanden heb ik op drie locaties de bodem volledig met de gruizels bedekt:

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]


Vier dagen lijkt veel te kort in tijd om een vergelijking te maken, nochtans, na 4 dagen is er reeds een zichtbaar gedeelte verdwenen. Jawel, voor de vogeltjes (merels, vinken, mussen mezen) blijken het favoriete graai- en pikplaatsen te zijn. Zoals we reeds konden vermoeden dank zij Polplastrons kippetjes.

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Gebroken eierschelpen blijken hier opgelost te zijn geweest geworden na 3 @ 4 weken. Met gebroken mosselschelpen zal het natuurlijk wel langer duren, maar mij dunkt dat na 3 @ vier maanden de specie wel zal verdwenen zijn.

Nog een addendum.

Oesterschelpen zijn broos maar hebben vlijmscherpe punten, en het lijkt mij bepaald niet aangewezen er autobanden mee te teisteren.
Maar ze zijn wel zeer gemakkelijk te vergruizelen met een hamer of voorhamer. Gewoon op de grond leggen en er de hamer op laten ploffen. Plezier en resultaat verzekerd.

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 21 december 2011 - 16:04
Tuinman65

Tuinman65

Wat wil je nu bewijzen met heel deze uiteenzetting?

woensdag 21 december 2011 - 23:45
Esem

Esem

Waarschijnlijk dat je mosselschelpen het best kan mee geven met het groot huisvuil!!

gr E,


Prettige feestdagen.


donderdag 22 december 2011 - 11:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon