menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Stamroos geeft geen bloemen

Ga naar meest recente reactie

major

Major

ik had een vraagie ik heb een stamroos in de tuin hij bloet wel heel goed,maar een beetje verwillerd,maar hij geeft geen bleomen,wat kan het zijn ,toen ik gekocht had i wel boemen ,maar na dien niet meer
zaterdag 20 augustus 2011 - 12:49
cetinel

Cetinel

een beetje een contradictie he?? "hij bloeit wel heel goed maar geeft geen bloemen"?? ik denk dat je bedoelt dat hij wel heel goed groeit?

wanneer heb je hem aangeplant,hoe heb je bemest,kan ook zijn dat ie tot volgend jaar wacht om bloemen te produceren...
heb je een foto??
zaterdag 20 augustus 2011 - 12:54
major

Major

hij staat al 4 jaar op een plek en daarna weer op een andere plek geplant maar geeft geen bloemen
zaterdag 20 augustus 2011 - 12:56
cetinel

Cetinel

4 jaar is wel heel lang zonder bloemen...
hoe heb je hem bemest,staat ie in volle zon,halfschaduw,schaduw,hoe snoei je hem,welke roos is het,heb je een foto?
zaterdag 20 augustus 2011 - 12:58
major

Major

staat wel in half schaduw en ik bemest wel regel matig
zaterdag 20 augustus 2011 - 13:00
major

Major

wat is de beste snoei peroide en welke mest en ik ook puinrozen die ook niet bloemen geven ,wat zou de oorzaak zijn
zaterdag 20 augustus 2011 - 13:02
cetinel

Cetinel

snoeien doe ik in het voorjaar,en ik heb gemest met rozenmest,maar elke mest voor bloeiende planten is goed,koemestkorrels zijn ook heel goed om de structuur te verbeteren,het zou kunnen dat je teveel stistof geeft,waardoor het wel hard groeit,maar geen bloemen aanmaakt?
bij pioenrozen moet je opletten dat ze zeker niet te diep geplant zijn,anders bloeien ze niet,en verder met rust laten,als je ze verplant bloeien ze ook een aantal jaar niet meer.
zaterdag 20 augustus 2011 - 13:05
Hoefje

Hoefje

Hallo,

Ik heb hetzelfde probleem maar vrees dat de oorzaak ligt aan het feit dat ik te hard gesnoeid heb. Sinds ik gesnoeid heb, heb ik geen bloemen meer maar enkel massa's wilde scheuten.

Mijn inziens zal mest hier dus geen oplossing bieden.

Zou ik opnieuw moeten enten? Of kan de overmacht van de wilde scheuten op een andere manier aangepakt worden?
Ik weeg het ook niet en heb me al zot gezocht op het internet.....

Groetjes

woensdag 19 oktober 2011 - 12:44
Polplastron

Polplastron

Wilde scheuten zijn vaak groen terwijl de goede scheuten rood zijn.
Laat ik dan hier in de tuin net rozen hebben waarbij het omgekeerde waar is!
woensdag 19 oktober 2011 - 19:49
karelwuyts14

Karelwuyts14

Ik heb voor de winter 3 nieuwe stamrozen aangekocht.
Van in het begin hadden ze bladvlekkenziekte en hebben we gespoten, maar de roestvlekken bleven komen , en de bladeren bleven afvallen.
We hebben ze van puur frustratie, ze helemaal tot aan de stam gesnoeid.
Krijgen wij deze zomer nu nog bloemen, of blijven die bomen ziek?
woensdag 12 juni 2019 - 16:17
Polplastron

Polplastron

Vermoedelijk zal uw snoeiwerk de roos meer aangetast hebben dan de bladvlekkenziekte.
Of ze nog zullen bloeien, hangt af van hoe u gesnoeid hebt.
Of de bladvlekkenziekte blijft terugkomen hangt af van verschillende zaken: de variëteit van roos (sommige zijn meer en sommigen minder gevoelig), de standplaats (luchtig en zonnig; liefst met 's morgens al wat zon) en de bodem/bemesting.
woensdag 12 juni 2019 - 17:02
karelwuyts14

Karelwuyts14

Beste,

Bedankt voor uw antwoord.

De rozelaars staan in de ochtendzon, en het is de sneeuwittchen.

We konden niet anders dan ze volledig afsnoeien, want na het spuiten bleef de roest of bladvlekkenziekte komen, de bloemen bleven gewoon dicht. Er zaten dan ook nog luizen op.
Wij hebben al meer dan 40 jaar rozen, en altijd prachtige rozen gehad. Ook van onze stamrozen.
Het was de eerste keer dat we ze op een andere plaats aangekocht hadden, en laten planten hebben. Ze krijgen koemest, en af en toe rozenmest. Ze zijn bij het pas inplanten in de winter ook goed aangegoten geweest.
Ik hoop dat we geen nieuwe moeten aankopen, en dat ze deze zomer nog zullen bloeien.
Wat denkt u?
Hartelijk dank bij voorbaat!

donderdag 13 juni 2019 - 15:48
Polplastron

Polplastron

De rozelaars staan in de ochtendzon, en het is de sneeuwittchen.

Goede standplaats en in principe zou 'Schneewitchen' vrij sterk moeten zijn...

We konden niet anders dan ze volledig afsnoeien, want na het spuiten bleef de roest of bladvlekkenziekte komen, de bloemen bleven gewoon dicht. Er zaten dan ook nog luizen op.

In principe had het beter geweest de plant zichzelf te laten herstellen: het terugsnoeien heeft in elk geval weinig zin gezien de ziekte ongetwijfeld niet enkel in het blad zit, maar ook in of op de plant. Rozen zijn echter zeer sterke planten (mits op de goede plaats) en herstellen zelf heel goed van zo'n ziekte.

Luizen zijn eveneens geen probleem; natuurlijke vijanden lossen dat snel genoeg op als je zelf je neiging om te bestrijden tenminste kunt onderdrukken.

Wij hebben al meer dan 40 jaar rozen, en altijd prachtige rozen gehad. Ook van onze stamrozen.

In dat geval ben ik er gerust in dat de bemesting e.d. wel goed zal verlopen en dat je weet wat je doet!

Het was de eerste keer dat we ze op een andere plaats aangekocht hadden, en laten planten hebben.

Ik hoop dat we geen nieuwe moeten aankopen, en dat ze deze zomer nog zullen bloeien. Wat denkt u?

Rozen koop ik zelf liefst bij kwekers die ik ken en vertrouw, maar ook dat is niet altijd een garantie; je kan altijd eens een beetje pech hebben. Een nieuwe zou ik niet kopen. Als u al zo lange tijd rozen hebt, weet u ook wel dat rozen een aantal jaren nodig hebben om hun volle schoonheid te laten zien; geef deze roos dus maar gewoon goed zorgen (best het eerste jaar niet te veel bemesten) en zie wat de toekomst geeft. Het kan zijn dat er, door de drastische snoei, dit jaar geen bloemen zullen verschijnen of dat de bloei erg mager is, maar ik zou me dit jaar vooral concentreren op het mooi vormen van de gesteltakken. Volgend jaar laat je gewoon de snoeischaar even liggen en zie wat er gebeurt!

Groeten,
Pol
donderdag 13 juni 2019 - 21:01
karelwuyts14

Karelwuyts14

Hartelijk dank Pol!

Groetjes,
Iréne en Karel
vrijdag 14 juni 2019 - 10:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon