menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke grondsoort is dit

Ga naar meest recente reactie

Gehenna

Gehenna

Er is me verteld dat kleigrond in je handen kleeft. Volgens mij bestaat onze tuin uit pure klei maar onlangs is me gezegd dat het leem is.
Ligging: Vilvoorde, dicht tegen Grimbergen. Vroeger werden hier wel lemen huisjes gebouwd (in Grimbergen toch)
Nu, in leem zit ook zand en dat zie ik op onderstaande foto niet. Maar zoveel weet ik er niet van.
Weet iemand welke grond dit is?
Dit potje heeft 24u staan bezinken. Er stond 1 cm schuimlaag bovenop.

Allerlei Vragen ivm de Tuin

maandag 27 september 2010 - 17:47
Gehenna

Gehenna

Boven het donker gedeelte is water.
maandag 27 september 2010 - 17:48
Gehenna

Gehenna

Löss? Ken ik niet.

Ik heb geen afzetting van zand en voor wat ik (op korte tijd) opgezocht heb is löss fijner dan zand en zou dus wel eens in het water kunnen blijven 'zweven'.
De grond hier is ook geen landbouwgebied geweest enkel weiland (voor zover ik weet) en de eerste huizen zijn rond 1900 gebouwd. We zitten op een hoogte (laatste heuvel van vlaams brabant)
Zou dus wel eens löss kunnen zijn alhoewel dit gebied niet als löss ingekleurd is. Zou wel verklaren waarom alles hier groeit als kool. Daarvoor moet ik één en ander dieper opzoeken. En anders staal opsturen voor bodemonderzoek.
Zelf opzoeken is natuurlijk wel interessanter.

Eerlijk gezegd had ik nog nooit gehoord van löss. Dikke merci Lein!
maandag 27 september 2010 - 19:32
Rita1960

Rita1960

Gehenna,

Als je zeker wilt op welke grondsoort je zit laat het dan analyseren door een erkend laboratorium.

Ben al te veel vergeten van mijn lessen op school om te kunnen zeggen welke grondsoort dit is.. maar als er nog zwevende deeltjes na 24 uur te zien zijn, zit je niet op kleigrond..

groetjes,
Rita
maandag 27 september 2010 - 20:25
Gehenna

Gehenna

Allemaal heel interessant hoor! We zitten op de rand van een löss gebied. Leem dus.
Fijner dan zand, kalkrijke bodem (oei, heb kalk opgesmeten) spoelt/waait snel weg, heel vruchtbaar, ...
Löss ... zoals leem.
De löss is hier gewaaid tijdens het Wiechselien en bestaat dus uit fijnere korrels dan in Limburg en is dus 'lemiger'
Hier in de ruime buurt zijn veel vijvers, restanten van kalksteen-ontginning (kalkputten) Als je de geografische kaarten bekijkt (grimbergen, vilvoorde, beigem, ....) Dan zie je op een bepaald moment dat er een hoogteverschil is. Richting Zemst, Mechelen, ... is het ineens plat.
Ik vind het een interessant gebied!
Tot vorig jaar woonde ik 'beneden' en daar was de grond wel zwaarder dan hier. Ik had ook plassen als het regende en hier nooit. Ook wel heel vruchtbare grond maar er zijn (ongeschikte) planten gesneuveld door wortelrot.

Dus als het leem+löss is mag ik wel van geluk spreken.

Bodemonderzoek +/- 70€ met voor 3 jaar advies. Ik informeer ook in de tuincentra!
maandag 27 september 2010 - 20:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon