menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rare zwam of zelfs een truffel in mijn grasveld .

Ga naar meest recente reactie

alainke

Tekst aangepast

Alainke

Hallo , dit is mijn eerste keer dat ik dit forum bezoek , ik ben dan ook niet zo een groene jongen .
Waarom dan nu dit bericht , wel , ik heb sinds een jaar of 3 een raar soort zwam , of is het misschien wel een soort truffel in mijn grasperk staan .
Waarschijnlijk staat het er zelfs langer gezien het slechts zeer langzaam groeit , maar heb ik het toen eerst opgemerkt .
Ik dacht ook eerst dat het een steen was die boven de grond uitkwam , heb er dan ook enkele keren met mijn laars tegenop geschopt om het te verwijderen , dan merkte ik dat het dus iets was dat leeft , een soort zwam of zo .
Jammer dat er hier geen foto kan worden geplaatst , of toch ??
Het kan dus toch , hier is hij : http://img176.imageshack.us/img176/6849/pa040756xv0.jpg
De foto is genomen bij regenachtig weer , daarom glanst hij zo , normaal is hij dof , dus niet glanzend .
Mensen die meer foto's , of een foto van een hogere resolutie willen hoeven dat maar te vragen .
Hij steekt ongeveer een kleine 2 cm boven de grond uit , maar onder de grond zit veel meer , hij zit goed vast .
De kleur is van groen-bruin tot zelfs een witte vlek .
Hij is dus redelijk hard , je kan er wel met enige moeite een vingernagel in duwen .
De afmeting is een 6 op 5 cm .
Hij geeft geen bekende geur af , ook niet van chamignons , voor mij althans .
Kan mij iemand iets meer vertellen , of mij doorsturen naar een site van zwam of truffelliefhebber .
Voor alle duidelijkheid , het is geen overblijfsel van een boomstronk , het leeft en groeit wel degelijk .
Groetjes ,
Alainke [afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 4 oktober 2006 - 11:16
Wendy

Wendy

Onder de rubriek vragen ivm dit forum wordt stapsgewijs uitgelegd hoe je een foto kan plaatsen.
Dan zullen de experten uw zwam wel kunnen identificeren.
Grtjs Wendy
woensdag 4 oktober 2006 - 11:20
Tine

Tine

Foto's kunnen hier wel geplaatst worden. Als je kijkt naar het topic : Vragen aan het forum, dan staat daar beschreven hoe je een foto kunt plaatsen.
Om wat over truffels te weten ,hoef je alleen maar het woord op een zoekmachine in te toetsen en je krijgt dan een overzicht van allerlei sites.

Succes.

Tine.

O ja, ik betwijfel het dat het een truffel is. Deze groeit normaal niet in gras.
woensdag 4 oktober 2006 - 11:21
alainke

Tekst aangepast

Alainke

Bedankt Wendy en Tinne voor de tip , ik heb dan ook de foto bijgeplaatst .
Eens benieuwd naar de reacties .
Truffel heb ik al eens in Google ingevoerd , doch je krijgt dan meestal site's met comercieel oogpunt , die me enkel maar truffels willen verkopen .
Dus heb ik het zoeken in die hoek opgegeven .
woensdag 4 oktober 2006 - 12:12
Rudi

Rudi

kijk eens op deze website : http://nl.wikipedia.org/wiki/Mycorrhiza


http://nl.wikipedia.org/wiki/Truffel


Rudi
donderdag 5 oktober 2006 - 17:57
Tine

Tine

Alainke, ik ben ook eens in de boeken gedoken. De truffel groeit alleen ondergronds op een diepte van 5 tot 10 cm. Ze groeit in de middeneuropese loofbossen, dus hier zal hij niet voorkomen. Wat jouw zwam wel is kan ik niet zo gauw vinden maar ik blijf zoeken.

Tine.
donderdag 5 oktober 2006 - 18:23
Tine

Tine

Alainke, de foto is verdwenen maar ik heb toch een idee welke zwam het is. Ik vermoed dat jouw "truffel"een vuurzwam is, als ik me tenminste de foto goed voor ogen heb.

Tine.
zondag 29 oktober 2006 - 18:19
alainke

Tekst aangepast

Alainke

Het geheim is ontsluierd , deze mail kreeg ik onlangs .

De zwam in je gazon is ontegensprekelijk een houtzwam. Er moet dus een stuk verborgen hout onder de oppervlakte zitten.
Resten van een boom of wat anders.
Het is een ganoderma ( tonderzwam ) en heel waarschijnlijk de Platte tonderzwam ( Ganoderma lipsiense )
Echt met zekerheid determineren op zulke kleine foto is bijna niet te doen.
Zoek de gegeven naam eens op in een paddenstoelengids, en vergelijk dan de gevens eens met de zwam in je tuin.
Veel speurplezier,

lid van Mycolim, de Limburgse paddenstoelenwerkgroep

Er zal dus in de aangevulde grond een stuk wortel of houtstronk moeten zitten .
In ieder geval , bedankjes aan jullie allemaal voor de antwoorden en het opzoekwerk .

Groetjes aan jullie allen , Alainke
donderdag 2 november 2006 - 12:49
Tine

Tine

Gelukkig, ik kan het niet hebben als iets onbeantwoord blijft. Nu voel ik me wat lekkerder en heb ik niet het gevoel iets niet af gemaakt te hebben. Hé, kan ik weer lekker slapen.

donderdag 2 november 2006 - 13:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon