menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Boom buren staat te dicht wat kunnen we doen

Ga naar meest recente reactie

goldy_be

Goldy_be

Hallo,
in de tuin van ons buren staat een kerstboom die een jaar of 25 geleden is geplant, nu is die boom uitgegroeid tot een reuzenboom met als resultaat dat zijn takken tot half weg onze tuin hangen.
De boom is zeker al 10 meter hoog denk ik en staat maar op 50 cm max van de scheidingslijn.
Nu beweren mijn buren dat ze hem mogen laten staan omdat het al om een oude boom gaat.
Wij willen hem echter weg, want hij zorgt voor heel wat naalden overlast, zo erg dat wij in onze tuin niks meer kunnen plaatsen van zwembad voor ons dochter of trampoline, want alles ligt vol met naalden.
Ook kunnen we geen partytent ofzo zetten want de naalden van de boom zouden ook zorgen dat het dak rot wordt van de tent.
Nu denken we eraan om naar het vredegerecht te gaan, maar weten niet hoe sterk we staan
Ik voeg een foto bij, de tuin rechts is van de buren en links is de onze, zoals je kan zien een heel smal stadstuintje die volledig afgedekt wordt door die boom.
Graag jullie raad aub.[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 1 augustus 2009 - 12:13
Thuja49

Thuja49

Dit vond ik hierover terug op internet maar je kan best toch ééns informeren hieromtrent .

Als een boom of heg er 20 jaar of langer staat, kunt u niet meer vorderen dat die boom wordt weggehaald
De bezitter van de boom mag echter de oude boom niet door zo´n zelfde nieuwe boom vervangen.

Overhangende takken en doorschietende wortels
Wat te doen als de takken van buurmans bomen over uw erf hangen? U kunt de buurman vragen de desbetreffende takken te verwijderen. Mocht deze daar niet op reageren, dan kunt u het beste het verzoek nog eens per brief doen. In deze brief stelt u een bepaalde redelijke termijn, bijvoorbeeld 14 dagen, waarbinnen de takken verwijderd moeten worden. Als uw buurman weigert aan uw verzoek te voldoen, zou u eventueel de takken zélf kunnen verwijderen. Maar: ook hierbij is het weer aan te raden met elkaar proberen te overleggen om te voorkomen dat de verhouding voor altijd verstoord is. Het bovenstaande geldt eveneens voor de onder uw erf doorschietende wortels van de bomen van uw buurman. Dit mag zonder aanmaning. U mag van dit recht natuurlijk geen misbruik maken.


groetjes
thuja

zaterdag 1 augustus 2009 - 14:25
Matabish

Matabish

Je kan ook hier eens gaan kijken, in het veldwetboek.
Rechts staat een lijst waar je burenrechten en -plichten terug vindt.

http://www.elfri.be/NL/Juridische%20informatie/Burgerlijk%20recht/veldwetboek.htm

Persoonlijk zou ik die mooie, gezonde boom zéker níet weg willen.
Hij is prachtig om te zien en als hij verdwijnt zal het èrg kaal worden!!
Ook schermt hij je tuin mooi af tegen barre weersomstandigheden.
Bovendien is hij de enige niet die naalden laat vallen...of zouden ze daar achteraan allemaal weg moeten??

Groetjes,
Matabish.
zaterdag 1 augustus 2009 - 14:31
Ritje

Ritje

Wij hebben hier hetzelfde probleem maar dan over een lengte van 50 meter !! De takken hangen 5 meter over en we kunnen er NIKS meer tegen beginnen In jullie geval denk ik dat er echter nog wél een oplossing kan zijn, blijkbaar hangt het van de gemeente af waar je woont..Hier mogen ze blijven staan als het langer is dan 30 jaar, dat hebben onze gezellige buren goed uitgedokterd..ze staan er nl al 40 jaar en ze zijn nu bezig met coniferen tegen de scheiding en tussen de Kerstbomen in. Het lijkt wel of ze er plezier in hebben om me ' t leven zuur te maken want dit zijn nog "kleinigheden " !!
Enfin, ik wou dus "even " zeggen, ga op de gemeente horen en met wat geluk moeten ze die eruit halen. Veel succes !!

Groetjes, Ritje
zaterdag 1 augustus 2009 - 14:34
printemps

Printemps

Sorry

Maar wat ik me steeds afvraag is,wat was er eerst de boom of de huidige bewoners van het huis ?

mvg
zaterdag 1 augustus 2009 - 14:57
Ritje

Ritje

In ons geval ; de buren ! Zij hebben de bomen destijds aangeplant zonder ook maar ergens rekening mee te houden. Als je in een bos gaat wonen kies je er uiteraard zelf voor. En...toegegeven, voor 1 boom zou ik ook niet moeilijk doen

mvg
zaterdag 1 augustus 2009 - 17:02
Matabish

Matabish

Tegen zulke practijken moet je wel onmiddelijk reageren en geen 25jaar, of langer, wachten!!
Dan zet je jezelf automatisch in een zwakke positie!

Groetjes,
Matabish.
zaterdag 1 augustus 2009 - 17:12
danny2

Danny2

Is er vorig jaar geen nieuwe wetgeving verschenen, al wat overhangt mag je zonder boe of bah verwijderen. Ben onlangs nog op het vredegerecht geweest omdat onze buurman telkens wij op vakantie waren alles afknipte tot 70cm aan onze kant. Daar heeft men toen uitdrukkelijk gezegd dat hij alles mag knippen wat overhangt maar zelf niet over de scheiding mag komen.

groetjes danny
zaterdag 1 augustus 2009 - 17:32
Thuja49

Thuja49

tja ik veronderstel dat goldy_be daar zolang nog niet zal wonen (20 tot 25 jaar) om eerder in te grijpen.
Ik zou me hierover toch eerst goed informeren want de wetten hier in BelgIë
worden niet altijd overal hetzelfde toegepast .


@ Danny

Ook niet leuk als je uit verlof komt en ze op jou gedeelte ook gesnoeid hebben .

groetjes
thuja
zaterdag 1 augustus 2009 - 17:38
goldy_be

Goldy_be

Hallo,
ik woon er nu 9 jaar, en destijds was de boom echt maar de helft van grootte en werd de tuin ook door de vorige eigenaars onderhouden.
Nu wonen er sinds 4 jaar nieuwe buren en word de tuin niet meer onderhouden, een gesprek over de boom is dus echt onbegonnen werk want zij willen de boom houden en willen hem weg.
De sparren en andere bomen die je achteraan ziet zijn van een andere buur en daar hebben wij geen last van want deze staan veel verder, op foto is dat misschien niet duidelijk te zien.
Ik zie mij geen andere oplossing om naar het vredegerecht te gaan en hopelijk zullen ze daar beslissen dat de boom weg moet.
Ik vind dit allemaal zo'n trieste zaak, onze tuin is maar 4 meter breed en word de helft afgedekt door die boom dus dat is echt niet leuk.
Voor de mensen die dit een mooie boom vinden kan ik dit wel verstaan als die ergens in een bos staat, maar wij wonen in de stad en in een rijhuisje.
zaterdag 1 augustus 2009 - 18:12
butterflyke

Butterflyke

gaatje boren in de boom en benzine indoen
zondag 2 augustus 2009 - 20:10
FOSSA

FOSSA

Hallo Goldy,

Ik heb hier hetzelfde probleem.
De spar van mijn buur staat reglementair en is ouder dan 30 jaar,maar.....................
Ik ben naar het vredegerecht geweest en de vrederechter zijn oordeel was:
De spar moet niet uit maar mag geen overlast bezorgen. Dus de takken die overhingen van wel 3 meter moest de buur verwijderen. Hij moet ze ook nog een stuk inkorten wegens schaduwworp. Dit laatste deed hij nog niet, maar ik ga terug naar de vrederechter. Hij moet de spar zeker 4 meter inkorten want ze staat wel 4 meter hoger of mijn dak. De naalden verstoppen constant de goten en als de spar bloeit komt er iedere keer een gele stofwolk in de tuin gewaaid.....Plezant is anders.

Liefs
FOSSA
donderdag 6 augustus 2009 - 10:57
FOSSA

FOSSA

Sparren die 15 m hoog zijn horen niet thuis tussen 2 huizen. Toch niet op een afstand van amper 2 m.
Je moet maar eens denken wat het is als er stormweer is met hevige windstoten.
Er zijn al tamelijk dikke takken afgewaaid en bij ons in de tuin terechtgekomen.
Mag er wel niet aan denken als de top uitwaait en op mijn dak terecht komt.
Jaja de verzekering zal het wel betalen, maar wie zit dan in de miserie?????
Ik zie heel graag grote bomen en sparren maar niet in een tuintje van hoogstens 6 are.

Liefs
FOSSA
vrijdag 7 augustus 2009 - 15:38
Matabish

Matabish

Het spijtige is dat die bomen er meestal al lang stonden vóór daar gebouwd werd.
Dan staan ze natuurlijk zelden op de reglementaire afstanden.
Héél triestig voor die bomen en de natuur.
Een spar zal ook zomaar zijn top niet verliezen hoor Fossa, die zijn héél soepel.
Daar moet je niet bang voor zijn, wel voor een tak die kan afbreken bij hevige stormwind.
Maar met de rare weersgesteldheid van de laatste jaren zouden we dan alle bomen moeten verwijderen
en dan gaan we weer klagen over té sterke windvlagen die door niets meer tegengehouden worden...
Ik heb hier precies dezelfde 'problemen' als jij, maar wat voor jou een last is, is voor mij 'natuur'.
Er zullen altijd 'PRO' en CONTRA' zijn...niks aan te doen, dat zal altijd zo zijn!

Warme groetjes,
Matabish.
vrijdag 7 augustus 2009 - 15:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon