menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zelf watervalletje maken

Ga naar meest recente reactie

vstrouven

Vstrouven

Hoi beste tuinliefhebber,
Volgend voorjaar gaan we beginnen aan ons droomtuintje. In andere rubrieken heb ik reeds advies gevraagd betreffende de juiste plantjes, struiken en fruitboompjes enzo.
Toch heb ik ook een ideetje over een waterelement dat ik in de tuin zou willen plaatsen op een plaats waar een antaal van onze coniferenblijven(die als hoaag dienen op de scheiding) slecht groeien.
Ik had iets ingedachten van een muurtje van ongeveer 2 meter hoog en ongeveer 3 meter breed met een waterbakje voor om te circuleren en eventueel voorzien van een bronsen figuurtje dat op de hoek van het bakje zit en water spuit. Uitzicht van leiesteen en bovenaan muur een grote gleuf waaruit water stroomt en voorzijn van licht 's avonds (waterval dus). Wie weet waar je energiezuinige systemen kan kopen of welke handige harry met groene vingers kan ons vertellen hoe we zelf zoiets in elkaar steken?
Alvast heel erg bedankt.
Groetjes,
Véroniquez
zondag 6 juli 2008 - 18:19
semperfi

Semperfi

Ik snap niet alles : (je moet niet) maar ik denk dat je zult moeten kiezen tussen dat bronzen figuurtje en de gleuf waaruit water komt. De pomp geeft wel veel water maar toch niet om twee grote waterverdelers te voeden.
Tweede "probleem" ( maar alles kan ) een muurtje van twee op drie gemaakt van leistenen ..... dat zijn heel wat stenen die toch horizontaal op elkaar moeten gestapeld worden !
Derde "ding" om een goed debiet te hebben moet je een krachtige pomp hebben ( geen te dure-professionele , koop gerust iets uit de Makro, dat gaat jaren mee ) maar daarmee moet je een degelijke waterreserve hebben waaruit de pomp moet kunnen putten ..... dus een "waterbakje" is mijn inziens totaal uitgesloten.
Ik kan uiteraard verkeerd zijn hé
Grutjes,
Bob
zondag 6 juli 2008 - 19:09
vstrouven

Vstrouven

bedankt voor je snelle antwoord.
Ik heb ooit zoiets op dat gedacht gezien in een taverne en uiteraar d is de bak zo breed als de muur.
Ik heb toen nog gevraagd wie dat geinstaleerd had, maar de eigenaar zei dat hij dat niet meer wist.
Ik heb geen idee hoe dat het technisch in elkaar zit, maar het zag er 'leiachtig' uit. vandaar dat ik mijn vraag naar jullie toe richt aangezien mijn technische kennis over zulke dingen nul is.
Groetjes,
Véronique
zondag 6 juli 2008 - 20:50
LOBU

LOBU

Er bestaat een voorgevormde "bak" waarmee je een watergordijn kan creëren (en die je kan verbreden door er meerdere naast elkaar te plaatsen) van het merk Messner (www.messner.nl dan naar producten, dan naar messner, vervolgens fonteinen en tenslotte watervalschalen) de aanbevolen pompen en slangdiameters staan hier ook vermeld.
Alleen even bedenken hoe je die bak onzichtbaar achter je muurtje kan wegwerken.

succes!
zondag 27 juli 2008 - 23:34
vstrouven

Tekst aangepast

Vstrouven

Beste tuinliefhebbers,
Ik ben aangenaam verrast door de diverse reacties die ik reeds mocht ontvangen op mijn vragen die ik stelde in diverse rubrieken op dit forum.
Daarom wil ik jullie allemaal alvast oprecht bedanken voor de raad en tips die ik tot nu toe ontving.
met vriendelijke groeten,
Véronique
dinsdag 29 juli 2008 - 00:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon