menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kippen houden

Ga naar meest recente reactie

pk

Pk

Hallo, ik zou graag een 2-tal kippen houden omdat ik het leuk vindt voor de kids, omdat j er eieren van hebt en omdat je een heel groot deel van je keukenafal bij kwijtkunt ...maar mijn buur vindt dit minder leuk want die is van mening dat dat kan stinken in de zomer
zondag 24 februari 2008 - 18:09
bimabi

Bimabi

Zeker doen maar ik ben zelf afgestapt van de grote soort en heb nu Antwerpse baard krieltjes die maken minder vuil en stinken daar he ik nog niets van gemerkt alleen kunnen kippen wat zeurend kakelen en als je buur nu al lastig doet zeker geen haan nemen
zondag 24 februari 2008 - 18:19
Jipken

Jipken

Hallo, ik zou graag een 2-tal kippen houden omdat ik het leuk vindt voor de kids, omdat j er eieren van hebt en omdat je een heel groot deel van je keukenafal bij kwijtkunt ...maar mijn buur vindt dit minder leuk want die is van mening dat dat kan stinken in de zomer


Denk da mensen ook kunnen stinken dan ! van konijnen kan ik het nog begrijpen maar van 2 kippen tsss ... zeker doen er gaat niks boven eigen verse eitjes ikzelf heb er nog 3 en voordien had ik er 9 heb nooit last of hindergeur ondervonden, en ze eten alle insecten ,ongedierte en onkruid op.

Staks gaan anderennog bepalen of je al dan niet look mag eten !

Grtz,
zondag 24 februari 2008 - 19:08
pk

Pk

Pas op, het zijn goede buren hoor, en vond zijn argument ergens wel aannemelijk (weet zelf ook niet of je daar hinder kan van hebben). Ze helpen mij zelfs als het aankomt op beplantingen enz...zijn zelf fervente tuinierders geweest, maar hebben nu minder behoefte aan al dat werk
zondag 24 februari 2008 - 19:38
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

Bij mijn wete riek je niets van kippen..

greetz Damy
zondag 24 februari 2008 - 20:00
compopier

Compopier

Heb zelf 7 kippen, een haan, twee ganzen en 5 loopenden. Van geur geen last.
Zal er ook wel aan liggen hoe groot hun uitloop is.
Maar een kippestrontje ruiken?
Als uw buren een klein beetje tuin en milieu bewust leven kan dit zeker geen problemen geven.
Geef ze af en toe een eitje.
zondag 24 februari 2008 - 21:56
annd6

Annd6

Ik heb hier ook twee kipjes lopen in de tuin, Engelse vechtkrieltjes, ze doen niets kapot, ook het gazon niet, houden de spinnetjes bij, leggen optijd een eitje (het hennetje toch ) en stinken zeer zeker niet!
Kipjes zijn heel erg leuke beestjes, neem ze jong dan heb je er nog meer plezier van.
De mijne komen zo afgelopen als we in de tuin komen en ik kan ze makkelijk pakken.
Groetjes
Ann
zondag 24 februari 2008 - 22:39
enzy

Enzy

Ik heb 3 kippen en heb toch geen geurhinder
dinsdag 26 februari 2008 - 22:21
pk

Pk

Bedankt voor de reacties, ik heb besloten om 2 kippen te houden achteraan in de tuin, naast een compostbak, en dan alles mooi afschermen met een lage heg, daarvoor komt dan mijn vijver. Wie het eens wil ein op plan moet maar eens gaan kijken in de rubriek tuinontwerp,
groetjes,
Anne
woensdag 27 februari 2008 - 08:53
Lino

Lino

Bedankt voor de reacties, ik heb besloten om 2 kippen te houden achteraan in de tuin, naast een compostbak, en dan alles mooi afschermen met een lage heg, daarvoor komt dan mijn vijver.

Veel plezier met je kipjes!
Gaan ze in een afgesloten ren zitten?
Anders... opletten dat de kippen niet in de vijver kunnen sukkelen, want ze raken daar niet meer uit en verdrinken
woensdag 27 februari 2008 - 10:54
pk

Pk

Tuurlijk zullen ze afgesloten zitten, mijn ventje zal een kippenhok op maat maken en ze zullen een beloop hebben van 5m², is dit voldoende of liever wat groter?
woensdag 27 februari 2008 - 11:10
depauws

Depauws

PK
5m² vind ik teweinig voor het ganse jaar. Ik had voor 3 kippen 200m², in de winter zetten ze al het groen kort. Bij 5m² krijg je op korte tijd een zandvlakte zonder groen.
Silvain
woensdag 27 februari 2008 - 21:25
greener

Greener

Bestaan er ook kippetjes die bijna niet tokkelen?

Greener
zondag 2 maart 2008 - 15:31
Lino

Tekst aangepast

Lino

Tuurlijk zullen ze afgesloten zitten, mijn ventje zal een kippenhok op maat maken en ze zullen een beloop hebben van 5m², is dit voldoende of liever wat groter?


5m² dat is dus 2m x 2,5m.

In theorie is dat groot genoeg, maar als je groter kan doe maar beter groter hoor!
maandag 3 maart 2008 - 09:12
Lino

Tekst aangepast

Lino

Bestaan er ook kippetjes die bijna niet tokkelen?

Greener

Ja die bestaan, maar dat is niet rasgebonden. Dus je weet het niet op voorhand.
In elk ras zijn er exemplaren die meer kakelen en die minder kakelen.
maandag 3 maart 2008 - 09:17
pk

Pk

we zullen het toch wat groter maken, 4 op 3, ik heb op de beurs in Kortrijk een infoboekje over kippen houden gevonden op de stand van composteren, héél interessant. Ook het infoboekje over composteren heb ik mee. het was trouwens héél druk en warm op die beurs, en met 2 kids erbij hebben we niet veel tijd gehad om alles op het gemak te bekijken
maandag 3 maart 2008 - 17:29
printemps

Printemps

hallo

de reden dat het stink in de buurt van die grote kwekerijen is niet de kip
maar het eten dat ze krijgen
ze krijgen veel gedroogde vis te eten

mvg
an
dinsdag 18 maart 2008 - 13:43
Kitty

Kitty

hoi, ik heb 18 kippen, waarvan o.a. 4 cochinkrieltjes. Deze zijn heel lief en tam en zelfs de haan kraait zo zacht dat ik me 's morgens moet inspannen om hem te horen. Maar jou zou ik ook geen haan aanraden als je buur nu al moeilijk doet. Van 2 kipjes zal hij zeker geen hinder hebben, en (verdunde) kippemest is goed voor jouw en zijn plantjes! Veel succes met de keuze van je kipjes!
vrijdag 28 maart 2008 - 23:45
Rita1960

Rita1960

Hoi,
de kippenmest doet het heeeeel goed bij de prei!

groetjes,

Rita
maandag 31 maart 2008 - 19:18
Quercus

Quercus

idd van 2 kippetjes ga je geen last hebben. Al durft iedere kip na of voor het leggen van hun ei al eens wat luidruchtiger worden.

Zolang de kipperen niet is afgesloten met betonnen panelen ga je zeker geen geurhinder hebben. Kippendraad zetten waar de wind goed doorheen blaast en je zal nooit geurhinder hebben.
Zoals hierboven ook reeds vermeld is kan je af en toe de grond in de ren wat omkeren . Zo krijgen de kippen weer wat verse grond om in te scharrelen (vinden ze altijd leuk) en wordt de mest meteen ook onder gedraaid.
Mocht er op de plaats als wat gras staan zou ik zeggen 'NIET meer afrijden'. Eens de kippen er zijn zullen zij dat op 1,2,3 wel kort zetten.
Mocht de ren wat groter geweest zijn kon je dit af en toe wat inkorten zodat er in het vrije deel wat vers groen kon groeien.

Succes met de kipjes mss eens een fotootje posten als alles klaar staat.

Greetzz
maandag 7 april 2008 - 20:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon