menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Schaduwplanten voor insecten

Ga naar meest recente reactie

Hannie

Hannie

Ik heb een hoekje in de tuin waar max. ± een half uur zon per dag komt. Voor dat plekje wil ik planten van max. 40/50 cm hoog, die toch aantrekkelijk zijn voor hommels, bijen en (nacht)vlinders.
Wie heeft een idee?


Hannie.
zondag 6 augustus 2006 - 10:20
sugar

Tekst aangepast

Sugar

Hosta's lokken redelijk wat hommels, zweefvliegen en af en toe een nachtvlinder bij mij. Ik woon in het midden van de stad, erg veel insecten heb ik hier niet zowiezo niet...

Er bestaan verschillende kleinblijvende hostasoorten (sommige hosta's worden nog geen 10 cm hoog, de bloemen reiken dan tot 20-25 cm), kies een soort uit die sterk bloemt (daar zit aardig wat variatie in.

Om het hoekje wat 'op te lichten' zou ik zowiezo kiezen voor een bonte Hosta, ik zou je voor dat hoekje onmiddellijk Hosta 'Stiletto' durven aanraden of Hosta ''Calypso' (beide soorten moet je beschouwen als een 20 cm hoge bodembedekker met bloemen die tot 30 - 40 cm hoog boven de grond reiken))
Deze soorten zouden het perfect in dat hoekje moeten doen...

Als het wat groter mag zijn er een hele wastlijst van Hosta's die in aanmerking komen...

sugar

zondag 6 augustus 2006 - 12:21
Nigella

Nigella

misschien eens zoeken bij http://www.vasteplant.be of op http://www.esveld.nl bij vaste planten
zondag 6 augustus 2006 - 13:53
Hannie

Hannie

Hoi Nigella,

Bedankt voor de tips. vasteplant.be kende ik nolg niet. Daar ga ik beslist kijken. Ik hoop alleen dat ze daar informatie geven over insektenbezoek. Mijn ervaring is dat dat hoogstzelden gebeurt. Bij Esveld staat het er zelden bij.

Groetjes,

Hannie.
zondag 6 augustus 2006 - 15:16
Hannie

Hannie

Hallo Sugar,

Een leuke tip ware het niet dat mijn tuintje louter omgeven is door tegeltuinen, zodat alles wat kruipt en vliegt etc. een toevlucht zoekt in mijn tuintje waaronder een regiment slakken. Hosta's staan er om bekend dat slakken er dol op zijn. Deze planten lijken me dus minder geschikt, helaas.
Overigens, mijn tuintje ligt ook in de stad, maar ik heb gelukkig geen klagen over insectenbezoek.

Dag,

Hannie.
zondag 6 augustus 2006 - 15:36
sugar

Sugar

Hallo Sugar,

Een leuke tip ware het niet dat mijn tuintje louter omgeven is door tegeltuinen, zodat alles wat kruipt en vliegt etc. een toevlucht zoekt in mijn tuintje waaronder een regiment slakken. Hosta's staan er om bekend dat slakken er dol op zijn. Deze planten lijken me dus minder geschikt, helaas.
Overigens, mijn tuintje ligt ook in de stad, maar ik heb gelukkig geen klagen over insectenbezoek.

Dag,

Hannie.


Wel, die slakken controleren valt reuze mee hoor. met enkele kleine ingrepen hou je een klein stukje tuin 100% slakkenvrij, zonder gebruik te hoeven maken van verdelgingsmiddelen.

sugar

zondag 6 augustus 2006 - 18:14
corrielat

Corrielat

als je veel last hebt van slakken raad ik je het volgende aan, zet savonds een bakje bier, ze zullen zo zat worden dat ze verdrinken, t is wel zonde van je bier (als je het liever zelf opdrinkt) maar het is millieuvriendelijk en de slakken zijn zo zat dat ze het niet in de gaten hebben. ze zeggen toch wel eens (den diee heeft zijn eigen kapot gezopen)hahaha.

grotjes corrielat (proost)
maandag 7 augustus 2006 - 07:32
sugar

Sugar

als je veel last hebt van slakken raad ik je het volgende aan, zet savonds een bakje bier, ze zullen zo zat worden dat ze verdrinken, t is wel zonde van je bier (als je het liever zelf opdrinkt) maar het is millieuvriendelijk en de slakken zijn zo zat dat ze het niet in de gaten hebben. ze zeggen toch wel eens (den diee heeft zijn eigen kapot gezopen)hahaha.

grotjes corrielat (proost)


Voor een klein stukje tuin zijn er makkelijkere oplossingen : gewoon iedere week een beetje koffieprut rond de planten strooien bvb
maandag 7 augustus 2006 - 08:24
Hannie

Hannie

De bieroplossing kende ik, maar het is mij nooit gelukt om de tuin helemaal slakkenvrij te krijgen. Nou is dat ook niet echt nodig want slakken horen nu eenmaal ook in een tuin. Alleen niet te veel. Maar dat van die koffieprut...?! Hou je daar echt je planten slakkenvrij mee? Ik gebruik wel gewone gemalen koffie om te voorkomen dat katten mijn tuintje als kattenbak gebruiken, wat in het verleden bijna nachtelijks het geval was.

Groetjes,

Hannie.
maandag 7 augustus 2006 - 10:26
sugar

Sugar

Caffeïne werkt in op het zenuwstelsel van slakken. Die blijven dus wijselijk uit de buurt

sugar
maandag 7 augustus 2006 - 17:18
Hannie

Hannie

Hallo Sugar,

Dat is goed om te weten. Ik strooide zelf al koffie om katten uit de tuin te houden. Dat lukte vrij aardig. Nu snijdt het mes dus aan 2 kanten. Alleen moet ik nu overstappen op cafeïnehoudende koffie overstappen, maar je moet wat voor je tuintje over hebben
Bedankt dus,

Hannie.
woensdag 9 augustus 2006 - 16:02
sugar

Sugar

Hallo Sugar,

Dat is goed om te weten. Ik strooide zelf al koffie om katten uit de tuin te houden. Dat lukte vrij aardig. Nu snijdt het mes dus aan 2 kanten. Alleen moet ik nu overstappen op cafeïnehoudende koffie overstappen, maar je moet wat voor je tuintje over hebben
Bedankt dus,

Hannie.


Bekijk het positief, dan kan je immers 's avonds langer genieten van je tuin, aangezien je toch niet kan slapen door de cafeïne

sugar
woensdag 9 augustus 2006 - 22:09
sylvain

Sylvain

hier by ons doen we het volgende wezorgen dat er in onze tuin zanglysters kunnen woonen en dat is een perfecte vogel voor de slaken ik heb ongeveeer 170hosta,s staan en die hebben meer van de zon als van de slaken geweten nu maar hopen dat er een zanglyster langs komt om te nestelen en ze fluiten mooi groetjes
vrijdag 22 september 2006 - 22:57
Hannie

Hannie

Beste sylvain,

Bedankt voor de tip. Dat lijsters slakken eten was me al bekend uit eigen ervaring. Ze komen nl af en toe wel eens in ons tuintje. Helaas hebben we ze nog nooit zo ver gekregen dat ze bij ons komen nestelen. Onze tuin is niet zo veilig voor broedende vogels.We zijn omgeven door louter tegeltuinen van mensen die katten hebben die de buurt onveilig maken. Omdat er veel zaden te vinden zijn (en omdat we in de winter bijvoederen) komen er wel veel vogels, maar broeden ho maar. Dat is eigenlijk maar goed ook. Ik zou geen rustig moment meer hebben.

Maar eigenlijk was mijn oorpronkelijke vraag of iemand schaduwplanten wist die ook voor ineskten interessant waren. Intussen heb ik via andere kanalen de volgende planten gevonden:
Mimulus 'Magic'
Nemophila (maar daar schijnen slakken ook dol op te zijn)
Mimulus 'Pictus' en
Meconopsis cambrica.

Misschien is dit weer een tip voor anderen, maar ik weet natuurlijk nog niet of de verkregen informatie klopt. Afwachten tot volgend voorjaar en zomer.

Hannie
zaterdag 23 september 2006 - 14:31
sylvain

Sylvain

hannie en al eens gedacht aan de schoenlappers plant daar krygt ge niet rap insecten of ziekten aan en geeeft toch ook een mooie bloem groetjes
zaterdag 23 september 2006 - 17:14
Hannie

Hannie

Jazeker, ik heb de schoenlappersplant daar gehad. Hij groeide goed maar ging niet bloeien. Toch te donker, denk ik. Dat komt overigens vaker voor met planten die de aanduiding 'schaduwplant' krijgen. Maar in ieder geval bedankt voor de tip.

Hannie.
vrijdag 29 september 2006 - 21:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon