menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat moet ik met onze tuin doen

Ga naar meest recente reactie

Katleen

Katleen

Hallo,

Op zoek naar meer informatie over planten en struiken kwam ik hier terecht. Ik zal kort even mijn probleem schetsen.

In januari dit jaar hebben we ons droomhuis kunnen kopen, waar we een aantal maanden in verbouwd hebben. Dit droomhuis kwam met een tuin. Leuk natuurlijk, maar het is een heel grote tuin.
Even omschrijven: het is een rechthoekig stuk tuin, ruim zestig meter diep. Links is een groot deel als groentetuin behouden, rechts is er gras, beide stukken geschieden door het klassieke tuinpad. Er staat ook nog een garage en een kot aan de linkerkant.

Dat is het eerste deel. Helemaal achteraan de tuin is er nog een groot stuk van een tiental meter diep, waar een grote oude kersenboom staat en een lindenboom (denk ik), samen met nog een aantal andere kleinere boompjes en héél veel onkruid.

Mijn probleem is dat ik een mooie tuin wil maar niet weet waar te beginnen. Veel geld hebben we niet meer na onze verbouwingen dus een tuinaanlegger is geen optie. Bovendien zou ik graag een onderhoudsvriendelijke tuin willen aangezien we beiden voltijds werken (ben nog maar 26 jaar) en we een dochtertje hebben (moet dus ook een kindvriendelijk tuin zijn)

Alles gras lijkt me nogal saai. Het stuk groententuin moet hoe dan ook ingekort worden omdat ik het niet kan bolwerken. Enkele concrete vragen

- wie heeft budgetvriendelijke tuintips?
- welke planten vragen weinig onderhoud en doen het goed in de vlakke zon (stuk achter mijn groentetuin heeft geen greintje schaduw) en zijn bovendien NIET giftig?
- wat doe je met de groententuin na de oogst?
- wat zijn de mogelijkheden met het achterste stuk waar geen zon komt door de grote bomen, zelfs gras lijkt er niet te groeien... Wie kent er bepaalde niet te dure planten om daar te zetten?
- onze tuin wordt overwoekerd door muur / moer (die vervelende groene dingen waar konijnen en kippen dol op zijn). Wat is er aan te doen? Onkruidverdelger?

Ik besef dat het nogal een chaotische omschrijving is maar 'k weet niet hoe het anders best aan te pakken. Ik wil graag een tuin waaraan ik iets heb, die relatief weinig onderhoud vraagt gezien de grote oppervlakte en die niet constant door allerlei onkruid overwoekerd wordt...

Alvast dank aan hen die de moeite nemen dit helemaal door te lezen
zaterdag 10 november 2007 - 16:16
ines

Ines

Katleen welkom op het forum!
Nogal een boterham die niet in 123 opgelost is maar ik heb een aantal bedenkingen.
Het stuk achteraan waar niets anders groeit dan onkruid sluit dit stukje af met kippendraad en U kan daar enkele kippen houden (iedere dag een paar verse eieren en leuk voor de kinderen, het zijn goede afvalverwerkers en ze eten het onkruid....dus geen onkruidverdelgers nodig!)
Het stuk ervoor daar kan U al beginnen met de grondsamenstelling te onderzoeken en de groententuin kan U inzaaien met groenbemester ofwel omspitten en volledig bedekken met alle afgevallen bladeren zodat het onkruid niet terug kiemt. Het is al iets om te beginnen hé Ondertussen kan U hier op het forum enkele postings lezen over bloemen en planten en daaruit al een eenvoudige keuze maken.
De kost is ook niet onbelangrijk...U kan op deze site eventueel de planten- en bloemenruil volgen, velen hebben soms planten te over of te ruil
zaterdag 10 november 2007 - 16:44
adriaean

Adriaean

Hoi Kathleen,


het is ook altijd leuk en mooi om een stuk bloemenweide te zaaien. Dit moet je niet afrijden , je krijgt hele mooie bloemen en de kindjes kunnen zonder problemen eens een bloemetje plukken voor mama.


Voor het stuk schaduwtuin is er een overvloed aan schaduwplanten. Als je op een site als kapaza kijkt kan je voor een appel en ei vele planten kopen of soms zelfs gratis krijgen. Vooral rhododendrons, azalea , hosta's en dergelijke zijn heel gemakkelijk en bloeien nog mooi ook.
zaterdag 10 november 2007 - 17:51
printemps

Printemps

ik zou groententuin achteraan plaatsen,want in winter is het een kale bedoeling
en planten die niet giftig zijn, hmmm
dan zal er niet veel staan vrees ik
bijna alles is giftig in meerdere en mindere mate
een tuin met weinig onderhoud,dan moet je planten nemen dat winter en zomer groen blijven
of bomboe's en grassen(geen gazon)
en gazon doe je ook al maar weg,en vervang je door terrassen en vlonders in hout
kindvriendelijk is dan ook gene vijver(verdrinking)

mvg

an

zaterdag 10 november 2007 - 17:56
Katleen

Katleen

Ik ben blij dat er al zo snel reacties komen. Ik vind dat er al een aantal toffe dingen tussen staan. Dat van die kippen daar hadden we ook al aan gedacht, het is wel een vrij groot stuk dus we zullen er wel genoeg moeten zetten dan denk ik, anders gaan ze het niet opgekuist krijgen...

Er mag wel een beetje onderhoud zijn aan de tuin, eigelijk doe ik dat enorm graag hoor, tuinieren maar ik heb er helaas weinig tijd voor. Misschien dat het later betert, laat ons hopen... maar nog meer gazon wou ik dus niet omdat het toch ook wel wat onderhoud vraagt om die mooi te krijgen. De huidige gazon ziet er niet uit maar goed, daar moeten we maar even mee leren leven

Te gifitige planten zou ik wel willen vermijden maar voor de rest moeten kinderen ook een beetje leren eraf te blijven natuurlijk, alleen moet je het ook niet gaan zoeken he...

Ik zal als ik kan morgen eens een foto nemen van onze woesternij, het is echt wel erg momenteel.

Nog een vraagje: een bloemenweide zaaien, hoe doe je dat? tot nu toe heb ik alleen planten gezet uit bollen, vandaar mijn onwetendheid
zaterdag 10 november 2007 - 19:27
adriaean

Tekst aangepast

Adriaean

Hoi,


heel gemakkelijk hoor. Het best is natuurlijk als je eerst het stuk eens kan omfreezen dan ligt alles een beetje gelijk en kan je het grote deel van het onkruid zo los oprapen.
Bij de bloemenhandel (aveve of ander) kan je een pakje zaad voor bloemenweide gaan halen. Het is een beetje zoals graszaad maar dit is gemengd met verschillende zaden van wilde bloemen en kruiden. Dit moet je gewoon wild laten groeien. De meeste van deze bloemen zijn wel eenjarig en je kan dus best elk jaar een beetje bijzaaien maar dat is niet altijd nodig. Het wordt dus wel zo'n (zowel gras als bloemen) 30 cm hoog maar het is een heel kleurrijk tapijt en je moet er niets aan doen. Wij hebben dit gedaan op het stuk waar de honden op lopen zodat we geen kaal modderig stuk hadden.

Met bamboe altijd voorzichtig zijn. De meeste zijn woekerend en krijg je nooit meer uit je tuin. Ze kruipen door de terrasvloer, gazon enz en je krijgt ze bijna nooit meer weg. Bovendien kunnen de stengels scherp zijn voor kinderhandjes en de nieuwe scheuten voor kinderoogjes. Ook ander grassen zijn soms vlijmscherp als ze ze vast nemen.

Je kan natuurlijk ook nog altijd een stuk afbakenen, afdekken met worteldoek en een wagen witte zand laten komen om te spelen. Fun verzekerd! In de zomer je zwembadje erop en je zit aan het strand.

Wij hadden ook een stuk oerwoud dat we niet getemd kregen. We hebben er 3 geitjes opgezet vorige zomer. Ze zijn goedkoop in aankoop, vreten alles op wat ze tegen komen, vragen bijna geen verzorging en als ze een afdakje hebben waar ze uit de wind en droog kunnen staan is voldoende.
Bijvoederen in de winter is bijna niet nodig en ook goedkoop en het zijn prima speelkameraadjes voor de kinderen. Momenteel is het oerwoud bij ons een weide geworden waar geen boom, struik en onkruid nog een kans krijgt om groot te worden.

Veel succes

ik heb ondertussen nog een site gevonden waar je wat uitleg krijgt over bloemweiden: www.ecoflora.be
zaterdag 10 november 2007 - 20:28
Plantadvies

Plantadvies

Katleen, kom je er helemaal niet meer uit na deze goede tips hierboven beschreven, dan kun je bij mij terecht voor een ontwerp. Dit kan ook een schetsontwerp zijn. Kijk dan eens onderaan mijn bericht om op mijn site te komen voor een e-mail adres.
zaterdag 10 november 2007 - 22:08
heggemus

Heggemus

Probeer zelf ook creatief te zijn en denken. Zelf hebben we ook een grote tuin en na een dure verbouwing van een woning die 5 jaar had leeg gestaan, niet veel geld meer over.
Maar na 2 jaar hebben we toch weer een mooie parktuin gerealiseerd met gras, bomen, struiken, paden, terrassen. jacuzzi, vijver en k
kippenweide. We hebben o.a een roze kastanjeboom, catalpa 2x, veel dennebomen waar de eekhoorns door gaan, grote rodossen, diverse soorten skimmia's, aan de voorkant rozentuintje bij entree, afgezet met buxushaagje. Eigenlijk teveel om op te nomen en dat met eiogen creativiteit. Maad pas op de tuine is af, maar het huis aan de buitenkant nog niet volledig. Het was te groot om dat allemaal binnen 2 jaar te doen, daar hebben we 5 jaar voor uitgetrokken.

Ik wens je heel veel plezie en genot van de tuin en vooral veel inspiratie toe.
Het zal je gaan lukken en je krijgt een mooie tuin zoals jezelf had gedacht.
zaterdag 10 november 2007 - 22:52
Katleen

Katleen

Ik had gezegd nog een fotootje te plaatsen van onze tuin. Niet schrikken he, hij ligt er echt onverzorgd bij... [afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 11 november 2007 - 20:29
Katleen

Katleen

Links is dus het stuk groententuin, rechts de gazon en daar achteraan dat grote stuk. Daar stonden trouwens vroeger geitjes maar daar durf ik precies toch niet goed aan beginnen, ik ken daar echt niks van... Kippen liggen momenteel iets meer voor de hand denk ik.

De buren hebben het achterste stuk bij de rest geïntegreerd, een grote gazon maar ik weet niet of ik dat zou doen Zouden jullie het achterste stuk afscheiden van de rest, met een haagje of zo, of helemaal trachten te integreren? Bij ons staat die ene boom aa de rechterkant er natuurlijk wel, die houdt die stukken hoe dan ook al uit elkaar...
zondag 11 november 2007 - 20:32
xarwen

Xarwen

Hallo Katleen, zo te zien op je foto, heb je een tuin met veel potentieel. Je kan werken met hoekjes: vb. een groentenhoek, een beestjes hoek (kippen, konijnen, ...), een rustige zithoek en dan nog een stukje aan je terras. Ja kan er een waterpartij in voorzien, dit brengt altijd rust en beweging in de tuin. Die hoekjes hebben als voordeel dat je achter ieder stukje haag, je een nieuw stukje tuin ontdekt. Zeker voor kinderen is dit de max. Niet is leuker dan je kunnen verstoppen in de tuin. Tussen de verschillende stukken tuin moet je dan wel een soort afscheiding voorzien, meest natuurlijke is een levende haag. Maar in dit soort tuin heb je wel wat werk.

Dus al je het simpel wilt houden, ga je best voor gazon en enkele borders met planten die je het hele jaar rond kleur en structuur geven. Heb je zelf geen inspiratie, kan je altijd naar een tuinarchitect stappen. Sommigen willen wel een ontwerp maken en de aanleg aan jou overlaten, dit is stukken goedkoper.

Nog heel veel tuinplezier,
groetjes xarwen
maandag 12 november 2007 - 09:38
sylvain

Tekst aangepast

Sylvain

Beste Katleen ik zou in de eerste plaats richting Ines gaan die weet er zekers over mee te spreken als het over groote tuinen gaat .
1) die kippen van achter zekers zetten ik zie op de foto dat het stukgrond rond uw huis lang is maar niet overdreven breed als je daar eens met vier kipjes begint ze eten het snel kaal hoor en een goede bemesting voor later.
2)Als ik in uw plaats was zou ik stelselmatig beginnen met mijn tuin eerst kijken van waar en hoe gekunt genieten van uw tuintje ge moet het aanleggen voor uw eigen .
Beginnen van daar gaat mijn terrasje komen en dan in fase dat aanleggen als je dat in een keer moet doen is te duur .
3)Zekers het speelgras voor het kindje houden moet niet groot zijn maar ze moeten noch kunnen in de tuin spelen.
4) Zien dat ge ook een schaduw plaats aanlegd voor de zon gevoelige planten en dan de zonnige kant van de tuin krieèren maar doet het in verschillende jaar stappen.
5)En dan gaan kijken op goed koope plaatsen waar ge uw plantjes toch kunt verkrijgen of ruilen er zijn overal planten genoeg wacht maar in het voorjaar dan zijn ze er mee daar.
groetjes en dag
Katleen de eerste foto is van in April en de tweede van Juli DEZE TUIN IS ONGEVEER ZES JAAR OUD EN OOK IN STUKJES GEMAAKT

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 13 november 2007 - 12:46
Katleen

Katleen

Hoi,

Dat is echt een heel mooie tuin hierboven. Het is idd onze bedoeling om achter het huis stilletjesaan ruimte te creëren voor een terras. We gaan de achterbouw binnen X aantal jaren openbreken omdat er nu absoluut geen zicht is op de tuin - tja, hoe was dat vroeger he... Daar vlak achter komt dan hoe dan ook een terras.

Het grasgedeelte blijft hoe dan ook dat vinden we wel makkelijk, ooit zullen we er wel eens fatsoenlijk gras zaaien ook maar nu dus nog eventjes genieten van de klaver er tussen Het probleem met dat stuk is dat het sterk afhelt naar een verre achterliggende beek, helemaal achteraan het stuk.

Ik ga idd eens stukje per stukje beginnen met omdoen (omfrezen, zelf omschuppen lijkt me niet echt mogelijk, ik zie me daar niet toe in staat ) en dan kijken naar planten.

Aanplanten is dat iets wat je in het voorjaar moet doen of nu al een stuk? Het meest logische lijkt me na de ergste vorstperiode maar ik zei al dat ik nog niet veel van tuinieren ken...
dinsdag 13 november 2007 - 21:42
sylvain

Tekst aangepast

Sylvain

Katleen ge kunt nu nog aan planten maar ik persoonlijk zou het doen in het voorjaar .
En ge moet niet twijfelen aan u zelf ge kunt dat wel en anders het tuinadvies raadplegen en niet verlegen zijn vragen er is altijd iewand die u goude raad geeft.
En zoals we afgesproken hebben in stukjes werken .
ik ga eens in mijn album kijken ik heb verleden jaar mijn voortuin helemaal beplant +- 800 planten is van gras naar een park gewerkt ik ga ze er morgen opzetten nu is het te laat groetjes en daag

[afbeelding verwijderd niet-https]
Beste katleen hier zijn de bloofde foto,s eerst begin Oktober 2006 en dan eind october2006 en dan de laatste is nu dit jaar in juli getrkken dan ziet je toch wat een verschil dat kan geven.

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https].

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 13 november 2007 - 23:57
annis

Annis

Sylvain U heeft er iets moois van gemaakt. Dat is nog een grote voortuin.
vrijdag 16 november 2007 - 19:19
sylvain

Sylvain

Beste Annis deze is 1are groot maar totaal achter en voortuin zal om en bij de 18are groot zijn.Totaal groote is 25 are groot maar ook veel werk aan Annis en ook veel plezier van de planten en bloemen groetjes en dag
vrijdag 16 november 2007 - 20:11
Boerke

Tekst aangepast

Boerke

Wel een late reactie van mij . Ik zal U ook eens laten zien,met drie foto's, hoe het in 20 jaar bij ons veranderd is . We zijn begonnen in 1987.
U kan misschien ideetjes opdoen want wij hebben links ook een muur verstopt.
Bij 'fruittuin aanleggen' staan ook drie foto's vanuit de moestuin getrokken

[afbeelding verwijderd niet-https]

zaterdag 19 januari 2008 - 22:07
Tural

Tural

Hallo,

wij wonen sinds augustus in een huis met een "tuin" van +/- 0,7 hectare (pakweg 100m diep, 60m breed), heel groot (ik weet het), maar biedt natuurlijk ook veel mogelijkheden. Ook al is deze tuin niet in proporti met de uwe, Katleen, toch zeg ik graag wat wij van plan zijn. Wij is ik en mijn vriendin en onze nu 1 maanden oude baby. Ik vooral met groene vingers. En ook al is het mijn hobby, slaaf van de tuin toch maar liever niet.


In januari dit jaar hebben we ons droomhuis kunnen kopen, waar we een aantal maanden in verbouwd hebben. Dit droomhuis kwam met een tuin. Leuk natuurlijk, maar het is een heel grote tuin.
Even omschrijven: het is een rechthoekig stuk tuin, ruim zestig meter diep. Links is een groot deel als groentetuin behouden, rechts is er gras, beide stukken geschieden door het klassieke tuinpad. Er staat ook nog een garage en een kot aan de linkerkant.



Dat is het eerste deel. Helemaal achteraan de tuin is er nog een groot stuk van een tiental meter diep, waar een grote oude kersenboom staat en een lindenboom (denk ik), samen met nog een aantal andere kleinere boompjes en héél veel onkruid.


Hier zou ik ook kippen zetten: lekker eitje en prima afvalverwerkers. Het is natuurlijk leuk als de kippen een strookje groen hebben, ook al is het (oorspronkelijk onkruid), maar je ziet maar naar je mogelijkheden. En denk eraan: een legkip legt vaak iedere dag een ei ... reken maar uit ... De bomen moet je houden; een boom haal je weg op 1 dag, maar je plaats hem enkel terug op 10 jaar!

Wij hebben onze kippenren nu kleiner gemaakt (maar nog steeds groot), een boom in geplant en wat struiken, voor de rest is er een deeltje met bladeren onder eikenbomen, en een groot stuk gras. Wat wensen die kippen nog meer!?


Mijn probleem is dat ik een mooie tuin wil maar niet weet waar te beginnen. Veel geld hebben we niet meer na onze verbouwingen dus een tuinaanlegger is geen optie. Bovendien zou ik graag een onderhoudsvriendelijke tuin willen aangezien we beiden voltijds werken (ben nog maar 26 jaar) en we een dochtertje hebben (moet dus ook een kindvriendelijk tuin zijn)

Alles gras lijkt me nogal saai. Het stuk groententuin moet hoe dan ook ingekort worden omdat ik het niet kan bolwerken.


Stukje bij beetje. Onze tuin is groot met veeel gras, een deel moestuin, kippenren, vijver, bos, ... Voor het gras hebben we nu 3 (kindvriendelijke) schaapjes, en op termijn willen we hier een deeltje bloemenweide. Mogelijk haal ik die ook bij Ecoflora (akkerweidemengesel, wat ik opteer boven de aangeboden bloemenweides bij Aveve).

Voor het eerst werk ik met ronde bogen (kippenren is halve circel, schapenren ook ongeveer, zodat er een S-vorm met gras/bloemen naar het bos achterin slingert. Hierin plannen we 1m breed pad af te rijden met het grasmachien; veel gras dus, wijnig afrij werk (bloemenwijde doe je maar 2x per jaar af).

Her en der zetten we ook struikjes, borders, ... om de strakke lijnen te doorbreken, maar dat is nu onze voorkeur. En wat men niet mag zien, bvb. een lelijk kippenhok of draad, of kale moestuin in de winter, verstoppen we achter struiken (evt. groenblijvend).

Qua combinaties van bloeiperiode, kleuren van bloemen en planten, moet ik nog veel leren. Maar dat is voor later: eerst zien wat ik in de kuip heb van plantjes en bloemen, enz. en later omwisselen, verplanten, vermeerderen, ...


- wie heeft budgetvriendelijke tuintips?


Als je veel zelf doet, is het budgetvriendelijk. Maar hangt er vanaf hoeveel geld jouw tijd waard is. Alleszins, het blijft een hobby en hopelijk kan je het dochtertje snel in de tuin betrekken.


- welke planten vragen weinig onderhoud en doen het goed in de vlakke zon (stuk achter mijn groentetuin heeft geen greintje schaduw) en zijn bovendien NIET giftig?


Valt allemaal af te wegen: traaggroeiende planten vragen minder onderhoud (bvb. snoei bij heesters), maar zullen een ruimte minder snel opvullen, snelgroeiende geven snel resultaat, maar kunnen mogelijk gaan woekeren, ... Kijk eens rond op de Open Tuinen dagen, of als je snel aan de slag wil: plant wat meer van iets en dun eventueel later uit.

Houterige heesters en bomen plant je best in het najaar voor de strenge vorst (november of zo, tenzij het een milde periode is in de winter, zoals nu). Niet-houterige struiken en vaste planten doe ik het voorjaar, maart of zo.

Over giftig zou ik me niet teveel zorgen maken ... dat wijst zichzelf wel wat uit, en inderdaad: veel is giftig.


- wat doe je met de groententuin na de oogst?


Groenbemester zaaien!!! Houdt je onkruid tegen, verrijkt je grond, ... Bij Ecoflora lijken ze een mooi bijeweidemengsel te hebben. Ik roteer in mijn tuin: 1 helft groenbemester (heel de zomer bloemetjes en bijtjes) een ander deel groenten.


- wat zijn de mogelijkheden met het achterste stuk waar geen zon komt door de grote bomen, zelfs gras lijkt er niet te groeien... Wie kent er bepaalde niet te dure planten om daar te zetten?


Kippen dus. Of desnoods klimop of ander schaduwminnende planten. Kinderen hebben ook graag wat bomen & Co om kampen in/rond te bouwen.


- onze tuin wordt overwoekerd door muur / moer (die vervelende groene dingen waar konijnen en kippen dol op zijn). Wat is er aan te doen? Onkruidverdelger?


Geloof me, er zijn veel ergere onkruiden dan muur! Zevenblad bijvoorbeeld. Voor muur (in moestuin en borders) haal ik hoogstens mijn schoffeltje eens boven. Liever geen vergif in mijn tuin (lijkt me erger dan een "giftige" plant).

Zo, veel plezier er mee! We zitten allemaal in hetzelfde schuitje. Maar hopelijk is onze tuin binnen 1, 2, 3 jaar ons stukje wereld waar we oh zo fier op zijn!

Mailen voor meer mag: [email protected]

Groeten,
Jan, Sofie, en kleine Kobe.
zondag 20 januari 2008 - 23:25
Katleen

Katleen

Hallo,

Ik heb met veel interesse de antwoorden hier gelezen en er een aantal leuke ideetjes voor onze wildernis uit gehaald. Binnenkort beginnen we er aan!

En we hebben de beslissing genomen om de grote kersenboom achteraan in de tuin te laten vellen. Ergens vind ik het heel jammer maar hij wordt veel te groot. De kersen dienen louter als vogelvoer; van zodra ze rijp zijn, zijn de vogels er mee weg (vorig jaar op één dag alles leeg) en de boom begint gevaarlijk bij de buren over te hangen. Als we hem laten vellen kunnen we andere kleinere bomen in de plaats zetten en het stuk deftig onder handen nemen.

Rond heel de tuin komt een nieuwe omheining van 1,80 meter, al dan niet voorzien van klimop voor de privacy. Achteraan komen dan de kippen, die zullen hun werk hebben want ze zijn momenteel maar met drie.

Het achterste stuk van wat nu groententuin is wordt gewoon volgelegd met schors en vaste planten.

Dus dat wordt het zo'n beetje Wel wat werk voor de boeg (en kosten spijtig genoeg) maar dan zijn we gerust hè.

Wat denken jullie van het vellen van die boom?
vrijdag 22 februari 2008 - 14:34
Tural

Tural


Wat denken jullie van het vellen van die boom?


Ik denk dat jullie daar nog spijt van gaan hebben. Je kan er inderdaad andere bomen zetten, maar het zal een hele tijd duren eer zij zo groot zijn als deze. Tenzij je van die grote bomen laat komen met een kraan (maar dat kost stukken van mensen )

Soit, het hangt allemaal af van wat jullie willen. Willen jullie zon of schaduw (hangt af van uw tuinorientatie), een mooie bloesem in het voorjaar of iets anders (op termijn). Willen jullie vogels in de tuin of niet? Indien ja, zorg dan zeker voor wat struiken met bessen waar ze van houden (tenzij die al elders in de buurt groeien).

Is het trouwens een wilde kerselaar met van die kleine kersjes? Of eerder met grote kersen?

Een tuin kost tijd en/of geld. Dat kennen we. Ik ben al 4 dagen bezig met 800 hulstplantjes (~40cm) uit te steken, te vervoeren, en elders weer uit te planten. Maar ik hoop wel dat de hulsthaag 10, 20, 30 jaar meegaat (ik weet dat zulke hagen dat aankunnen)!

Geniet ervan!
J.
dinsdag 4 maart 2008 - 11:33
Boerke

Boerke

De boom vellen? Ik zou het ook niet doen.Maar ieder heeft zijn gedacht.
Wat je ook kunt doen als je een gazon aanlegt. Eerst bloembollen ( paasbloemen,crocussen) inwerken en daarna gras over zaaien.Dit heb ik vorig jaar gedaan en je ziet het resultaat op de bijgevoegde foto. Wat je wel hebt ,bij het gras maaien moet je oppassen. De crocussen zijn wel vlug uitgebloemd maar de paasbloemen,dat hangt van het weer af.[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 4 maart 2008 - 15:41
Katleen

Katleen

Hallo,

Bdankt voor jullie reacties. Wat de boom betreft... we hebben er iemand naar laten kijken, en de boom blijkt heel ziek te zijn. Hij is ook al ruim veertig jaar oud, als het niet ouder is. Het blijkt gewoon gevaarlijk van hem nog langer te laten staan, dus tja, dan is de beslissing makkelijk genomen hè.... de grootste takken zijn ziek en de stam is ook deels aangetast, en er valt ook niets meer aan te doen. er is jaren niet naar omgekeken...

Voor de rest zullen we zien wat we doen. Bloembollen planten vind ik op zich wel een goed idee maar het is idd nogal onhandig om te maaien naar mijn mening. We hebben er trouwens veel staan hoor, bloemen maar dan langs de zijkanten waar ze niet in de weg staan

Als er nog ideetjes zijn, altijd welkom!
dinsdag 4 maart 2008 - 19:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon