menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Snoeien van lavendel

Ga naar meest recente reactie

Lilian

Tekst aangepast

Lilian

Ik snoei de lavendel altijd met een snoeischaar, heb er net de uitgebloeide bloemen en een beetje van de topjes uitgehaald zodat je van die mooie ovale struikjes krijgt.
Aangezien het hier om ongeveer 100 struikjes gaat heb ik dus iedere keer een fikse blaar op mijn hand te pakken.

Mijn vraag was hoe doen jullie dat, eventueel met een heggeschaar? Als ze dicht tegen elkaar staan zijn die dan evengoed rond te knippen?

groetjes lilian
vrijdag 10 augustus 2007 - 15:34
hildavw

Hildavw

Met een elektrische buxusschaar is dit ook te doen, maar dan zal je het niet in één keer kunnen doen, want de batterij zal het geen 100 struikjes volhouden.

groetjes

Hilda
vrijdag 10 augustus 2007 - 15:46
Esem

Esem

Ik snoei de lavendel altijd met een snoeischaar, heb er net de uitgebloeide bloemen en een beetje van de topjes uitgehaald zodat je van die mooie ovale struikjes krijgt.
Aangezien het hier om ongeveer 100 struikjes gaat heb ik dus iedere keer een fikse blaar op mijn hand te pakken.

Mijn vraag was hoe doen jullie dat, eventueel met een heggeschaar? Als ze dicht tegen elkaar staan zijn die dan evengoed rond te knippen?

groetjes lilian


Lilian,
Ik snoei altijd de lavendel met de heggeschaar.
Gewoon bovenop zodat het een mooi vlak word.
En ja, je kan eventueel een elektrische heggeschaar gebruiken.
Gr Esem,
vrijdag 10 augustus 2007 - 17:03
Plantadvies

Plantadvies

Ik kan me voorstellen dat je blaren krijgt. Met een heggeschaar is dit prima te doen, als het maar niet te diep is.
vrijdag 10 augustus 2007 - 17:46
Lilian

Lilian

met de electrische buxusschaar ... daar was ik nog niet opgekomen.
Als ik het ook in enkele keren moet doen is geen probleem want met een fikse blaar tussen duim en wijsvinger is ook niet altijd gemakkelijk

Met de heggeschaar kan ik ook proberen dan maar mooi vlak ipv bollen.
En niet te diep insnoeien ... die les heb ik al gehad, het is me al eens overkomen. Gelukkig stek ik altijd zelf lavendel dus heb altijd een voorraadje staan als er iets mis gaat of plantjes afsterven.

De hele partij lavendel heb ik de afgelopen jaren gestekt van 1 struik die ik ooit van mijn (overleden) vader heb gekregen daar heb ik dus een zwak plekje voor! Als ze in bloei staan geniet ik er ook dubbel van.

groetjes lilian
vrijdag 10 augustus 2007 - 18:06
Plantadvies

Plantadvies

Lilian, als je de heggeschaar op zijn kop houdt, dan krijg je ook een soort bolletje. Net als bij de buxus.
vrijdag 10 augustus 2007 - 19:43
Lilian

Lilian

hoe bedoel je op zijn kop?
vrijdag 10 augustus 2007 - 19:50
minouke

Tekst aangepast

Minouke

houd hem als gewoonte gewoon vast, het rechtse handvat naar uw linkerhand brengen en zo draaien, dan krijg je de schaar onderste boven en geef een zekere ronding

ja zonder tekening geeft dat wel een rare uitleg hé, maar ik hoop dat je het zo ziet wat ik wil zeggen
vrijdag 10 augustus 2007 - 19:54
Lilian

Lilian

Ah nu snap ik hem onderste boven is dus op zijn kop wat een uitleg hé

Dat heb ik nog nooit gedaan en ga ik proberen

merciekes, groetjes lilian
vrijdag 10 augustus 2007 - 20:02
annis

Annis

Ik snoei de lavendel ook altijd met de heggeschaar. Top de bloemen en een deel van de plant ongeveer 1/4 weg tot het een mooie haag is.

Annis
vrijdag 10 augustus 2007 - 20:25
Lilian

Lilian

Annis snoei je in het voorjaar ook?

groetjes lilian
vrijdag 10 augustus 2007 - 22:49
an

An

moet dat altijd na de bloei want ik heb mijne net want mijn vorige werd zo lelijk van onderen
en kan het ook met een snoeischaar ik heb maar 1 plantje,en geen heggeschaar
gr an
vrijdag 10 augustus 2007 - 23:08
minouke

Tekst aangepast

Minouke

ik snoei die 2 keer , eens in maart een goed stuk terug (niet in het houterig deel knippen) en dan na de bloei de bloemen tot een topje van de scheutjes, maar na zo'n 7 à 10 jr worden ze toch wat kaal vanonder zelfs als ze altijd gesnoeid worden , misschien op droge grond dat ze langer leven maar hier is het zure leemgrond en dat is niet zo ideaal voor lavendel

1 soort doet het heel goed vergeleken met anderen en dat is zelfs een die gemakkelijk nog groen uitloopt vanuit het hout is de Angustifolia Dwarf Blue is wel minder donker dan de Hidcot en ook hoger en minder grijs van bladkleur meer groenblauw. Dit voor natte grondbezitters
zaterdag 11 augustus 2007 - 07:25
Lilian

Lilian

ik snoei normaal ook na de bloei, de bloemen en de topjes en dan in het voorjaar nog een keer, op een gegeven moment zo na een jaar of tien zijn ze "versleten" vindt ik, daarom stek ik ook altijd nieuwe voorraad.

Hier is het droge zandgrond (aspergeteelt) ik heb de lichtere kleur staan waarvan ik de naam niet weet. Ik heb ook een donkere hogere die is ooit gekocht in Jersey (waar ze een grote lavendelfarm hebben!) daar heb ik ook al een aantal stekken van en die doet het ook goed is iets hoger.
Ik moet erbij vermelden dat ze het ondanks de droge zandgrond prima doen en de plekken waar ze staan worden in de zomer bijna niet gesproeid met water.

groetjes lilian
zaterdag 11 augustus 2007 - 09:30
annis

Annis

Lilian ik snoei de lavendel in het voorjaar nog een keer zover als het blad nog zit dus niet in het verhoute gedeelte. Lavendel houdt van nature van droge grond en een kalkrijke grond.
Je kunt ook eens op deze site kijken dit is van een lavendelkweker hier in de buurt www.bastin.nl

Annis
zaterdag 11 augustus 2007 - 11:04
an

An

bij mij komt ie in gewoone tuin aarde te staan pas gekocht hij staat op de tafel wil hem in de volle grondt zetten
gr an
zaterdag 11 augustus 2007 - 22:41
Esem

Esem

Tweemaal snoeien lilian
De eerste keer na de bloei en hier moet je alleen maar de bloemstengels wegknippen.
Een tweede maal eind Maart,maar hier snoei je de lavendel wat dieper terug.
Wel op letten als je in maart snoeit dat je hier terug snoeit tot net boven het verhoute gedeelte waar en nog jonge scheuten te zien zijn.
Want als je dieper terug snoeit tot onder het groen van de lavendel zal de lavendel niet meer terug uitschieten.
Dus zorgen dat er altijd jong groen aan de struik van de lavendel blijft na het snoeien.

Als je dit doet zal je lavendel veel langer meegaan voor de struik helemaal verhout is en afsterft.
Altijd zorgen dat je een mooie compakte struik behoud.

Gr Esem,
zaterdag 11 augustus 2007 - 23:41
Lilian

Lilian

Allemaal bedankt voor jullie hulp ik heb er weer veel van opgestoken, het zal in ieder geval een stuk gemakkelijker voor me zijn.

Annis, ik ga volgend weekend misschien naar Bastin dan zijn er weer open deur dagen zag ik op zijn site. Voor ons is dat niet zo ver

groetjes lilian
zondag 12 augustus 2007 - 10:05
sugar

Sugar

Hier staat de lavandel wel nog volop in bloei, er komen ook nog steeds volop nieuwe bloemen bij, lijkt me nu toch nog wat vroeg om al terug te snoeien?
zondag 12 augustus 2007 - 11:13
annis

Annis

Sugar bij mij is de lavendel al ver uitgebloeit maar ik zie op diverse plaatsen waar die ook nog in bloei staat maar dit is een iets ander soort dan die ik heb.

Annis
zondag 12 augustus 2007 - 11:31
an

An

bij mij staat ie ook nog in volle bloei
gr an
maandag 13 augustus 2007 - 20:31
boercharel

Boercharel

Onze lavendels snoei ik elk jaar met een heggeschaar.
Het gaat rapper en je kunt ze gemakkelijk in vorm snoeien.
Groetjes !
maandag 20 augustus 2007 - 13:20
sunjet

Sunjet

dat is het beste wat je kunt doen
want een echte tuinliefhebber snoei altijd met een heggeschaar
en niet met een electris ding

groetjes sunjet
dinsdag 21 augustus 2007 - 09:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon