menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Rouwvliegjes bestrijden

Javamatic

Javamatic

Ik heb in mijn veranda last van (hoogstwaarschijnlijk ) rouwvliegjes.
In de aarde van een aantal potten en plantenbakken komen ze te voorschijn waneer ik er met een stokje doorheen wroed..of het aardoppervlak los maak.
Ik heb onlangs deze potten voorzien van nieuwe potaarde juist om de vliegjes te verwijderen.
Maar niet bepaald effectief geweest dus...
Ik heb ze ook al een willen bestrijden met een beetje azijn op een schoteltje maar daar worden ze toch niet door aangetrokken...
Daarom denk ik dat het om rouwvliegjes gaat....

Mijn vraag ; heeft iemand hier ook ervaring mee , en hoe zijn ze eventueel te bestrijden ?
plakrolletjes die je aan het plafond hangt ? electronische vliegenbestrijdingslamp ?

( er zijn ook van die pennetjes in de handel die je in de aarde kan steken. Ik weet niet of dit ook veilig is ? De vliegjes zitten nl in planten die ik ook gebruik in de keuken. Misschien beter een middel gebruiken wat niet schadelijk is voor de gezondheid dus....)


alle suggesties welkom en bijvoorbaat dank !
donderdag 16 november 2017 - 13:52
c j de k

C j de k

Even aan het zoeken geweest en het meest eenvoudige middel wat ik gevonden heb is koude tijmthee .
Drie theelepels gedroogde tijm op 1 liter kokend water , laten afkoelen en de potgrond hiermee begieten .
Dit drie x herhalen en de vliegjes en vooral de larven ( die brengen de meeste schade aan ) zijn verdreven .
Probeer het eens en succes er mee
donderdag 16 november 2017 - 14:08
zuurtje

Tekst aangepast

Zuurtje

Ik dacht dat de reden was teveel vocht..... dus dat is simpel te verhelpen, minder water geven!.
Ineke
donderdag 16 november 2017 - 16:15
Javamatic

Javamatic

Dank voor jullie reacties !

tijmoplossing ga ik proberen.


Teveel vocht lijkt mij niet, omdat ik de aarde al eens heb laten uitdrogen....
maar wanneer ik vervolgens met een stokje door de aarde roer komen ze weer tevoorschijn....

Daar komt bij dat ik de aarde ook weer niet te lang zonder vocht mag laten staan omdat de betreffende plant ook graag op z'n tijd wat te drinken wil.....

zaterdag 18 november 2017 - 21:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon