menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kippen houden om gras te verwijderen

Ga naar meest recente reactie

karen16

Karen16

Hallo,

Mijn vriend en ik hebben zopas een huis gekocht met een tuin en daarachter een weide waarin schapen stonden. De weide zouden we ook willen omvormen tot tuin en heeft een oppervlakte van 2000 m2.
Momenteel is het terrein nogal hobbelig en het gras bijna een meter hoog (verwaarloosd). De bedoeling is het gras weg te doen, te frezen, egaliseren,.. en opnieuw mooi gras te planten. (en ook andere planten)

In plaats van het gras met verdelger dood te doen, dacht ik om er enkele kippen op te zetten, met de bedoeling dat deze het gras en het onkruid op een natuurlijke manier weg doen.
Voor we de kippen erin zetten zouden we het gras eerst korter maaien. En natuurlijk voorzien we een kippenhok en extra voeding.

Enkele vragen:

- Is dit een goed idee?

- hoeveel kippen? Ik dacht aan drie (super veel ruimte!!!) we zouden later de drie kippen dan appart in een ren houden. Als we meer kippen nemen, zullen we er later weer enkele weg moeten doen (of in diepvries steken?)

- Wat met de afsluiting? Het is zinloos een degelijke afsluiting te realiseren (voor 2000m2!) als we die later terug weg willen doen.
Lopen de kippen weg? Ik heb al plaatsen gezien waar kippen vrij rond lopen zonder afbakening en die kippen lopen ook niet weg. (we hebben een beek rondom de tuin)

Graag info.
Bedankt,
Karen

woensdag 11 juni 2014 - 10:52
cetinel

Cetinel

voor drie kippen is 2000m² te groot om te "onderhouden" mischien is het een optie om er tijdelijk schapen op te laten grazen van iemand anders??
of je neemt veel meer kippen...
hoelang is het de bedoeling dat de kippen die ruimte hebben eer ze "kleiner" gaan wonen??
kippen blijven normaal gezien redelijk dicht bij huis als ze voldoende ruimte hebben,maar dit geld voor kippen die het daar al gewoon zijn,als je nieuwe kippen haalt moet je ze eerst een tijdje laten wennen.
die beek rond de tuin? bedoel je een zogenaamde "dreef"??
ik vermoed niet dat die volledig overal rondgaat en als er een paar cm plaats is ergens om over te steken zullen kippen dat wel doen...zeker als ze nog nie gewend zijn...
je kunt natuurlijk enkel het deel langs waar ze weg kunnen onbereikbaar maken voor de kippen,maar als het zo een dreef is dan heb je der toch die proberen en er wel es in sukkelen..vooral als er bijna geen water in staat wagen ze hun kans wel eens...
woensdag 11 juni 2014 - 11:37
Patrikc

Patrikc

Wat wil je daarna met het terrein doen ?

Ik zou beginnen met een (hobby)boer uit de buurt het terrein te laten hooien, misschien valt het daarna wel mee met die hobbels.

In elk geval is 2000m² te groot om door kippen proper gehouden te worden (toch niet met het aantal kippen dat als hobby zonder vergunning mag gehouden worden). Met ganzen zal dat wel lukken.

Kippen lopen wel weg maar niet ver en komen 's avonds braaf terug naaar huis
woensdag 11 juni 2014 - 13:37
jdcoster

Jdcoster

Dat is geen goed idee. Kippen zijn geen grazers en om enigszins ook maar wat resultaat te zien heb je er minstens 100 nodig.
Ik zou ook ganzen nemen, maar zonder goede afsluiting lukt dat niet.
woensdag 11 juni 2014 - 13:42
Arico

Arico

Wat vooraf gezegd is: 3 kippen gaan dat echt niet omtoveren.

Het beste is gewoon kort maaien en de rest onder de grond in frezen en nivelleren. Het gras dient dan als meststof voor je volgende inzaaiing
woensdag 11 juni 2014 - 16:20
sugar

Sugar

In mijn kippenren van iets meer dan 100m² is er nog steeds gras, ondanks de aanwezigheid van 1 haan en 6 kippen
woensdag 11 juni 2014 - 20:05
Lino

Lino

reken 10 m² per kip om het gras aan te kunnen.
200 kippen dus...
Zal wel niet de bedoeling zijn.
donderdag 12 juni 2014 - 08:10
deHaan

DeHaan

Kan je de eieren verkopen.

Laat een loonwerker het maaien en het maaisel afvoeren.
Laat het hem daarna omploegen, egaliseren en inzaaien.
donderdag 12 juni 2014 - 10:29
Claudia69

Claudia69

Dat zullen giant kippen moeten zijn om al dat gras de baas te kunnen. Ik denk datje meer zal hebben aan een bosmaaier en een frees...
vrijdag 13 juni 2014 - 00:22
karen16

Karen16

Allemaal bedankt voor het advies!

Mijn vader heeft een tuin van ongeveer 800 m2, en heeft daarop gedurende enkele maanden twee kippen op laten rond lopen die alles volledig hebben weggewerkt, dus ik dacht: dit kan ik ook doen. Maar blijkbaar is dit dus geen goed idee.

Aan schapen hadden we ook gedacht, maar die lossen het probleem niet op + nogal duur denk ik.

Het zal dus wellicht een bosmaaier en frees worden, en in tussentijd nog eens laten hooien door een boer ofzo.

Karen
maandag 16 juni 2014 - 15:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon