menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Slakken

Ga naar meest recente reactie

kenzo

Kenzo

Beste,tuinierders

Ik was heel blij dat de slakkenvallen waren aangekomen ,dus hebben ze gevuld met een lokmiddel dat heeeel sterk naar bier ruikt. Nu maar wachten en wat gebeurd er de naaktslakken kropen gewoon over de slakkenvallen en waren terug richting verse bladeren van mijn hosta's. Maar het ergste vinden wij dat de slakken ook de siliconen van onze ramen opeten ,eerst wisten we niet wat er aan de hand was met de siliconen tot we verschillende slakken hadden betrapt een 20tal kropen omhoog langs de stenen muren.Welk bier kan ik het beste gebruiken ,of zijn die slakkenkorrels beter?


Groetjes
woensdag 11 juli 2012 - 00:08
minouke

Minouke

ik gebruik ECOslakkenkorrels, dat is het enige dat helpt vind ik.
Dat is een lokmiddel maar die hun nadien ook doodt.
Van het begin van de lente strooi ik ze wat overal in de border, nadien nog alleen waar ik er zie en bij de planten die ze aantrekkelijk vinden.
Kan helemaal geen kwaad voor andere dieren.
woensdag 11 juli 2012 - 06:37
BOSVROUW

BOSVROUW

Ze lusten ook graag gewoon bier, het goedkoopste dat er is, maar het word dan wel een vieze brij. en inderdaad slakkekorrel helpt het best , komt nog steeds het goedkoopst uit, omdat je er niet veel van nodig hebt!
woensdag 11 juli 2012 - 10:40
Bombycilla

Bombycilla

Eco-slakkenkorrels bestaan ze bevatten allemaal gif.
lees hier maar eens http://middennederland.dierenbescherming.nl/nieuws/bericht/14962
woensdag 11 juli 2012 - 13:59
sophora

Sophora

Enkele slakken resistente soorten. Als ze heel grote honger hebben zullen ze er misschien ook aan eten.
sophora

Touche of class
Twilight
Thunderbolt
Revolution
St Paul
Rich Uncle
June
Great Escape
woensdag 11 juli 2012 - 16:18
kurt

Kurt

Geachte,

Sterk naar bier geurend lokmiddel zal niet helpen. Je dient een bier te gebruiken met een hoog gistingspercentage. Donkerbruine biersoorten werken volgens ervaringsdeskundigen het best.
Slakkenkorrels zijn er zowel de biologische als de niet biologische. De biologische zijn niet geschikt voor slakkenvallen daar deze niet de feromoonlokstof bevatten die de niet biologische korrels wel bevatten. De biologische zijn enkel toepasbaar door in de tuin in het rond te strooien en als een slak er eentje tegenkomt en van eet zal de korrel haar spijsvertering doen verstoppen waardoor ze zich niet lekker voelt en zich ondergronds terugtrekt. Daar blijft ze dan ook tot ze door de hongerdood sterft. De niet biologische bevat een lokstof die de slakken van enkele meters in de omtrek echt naar de korrels lokt. Deze korrels hoef je dan ook niet rond te strooien maar kun je in slakkenvallen plaatsen waar ze veel langer meegaan doordat ze niet nat worden door regen of verdwijnen bij het hakken,... Je hebt er zodoende vel minder nodig. Deze werken wel op een veel snelwerkender gif waardoor de slakken veel sneller sterven. Nadeel van deze korrels is dat de slakken snel sterven en soms niet de tijd hebben om ondergronds te gaan sterven. Als vogels, egels en andere predatoren die dode slakken opeten is dat niet goed voor hun gezondheid. Vandaar dat wij bier met een hoog gistingsgehalte aanraden voor in de slakkenvallen. De alcohol lost de slakken dan ook deels op, maar je moet ze dan wel regelmatig verversen om goede vangresultaten te behouden. Per nacht vang je er minstens tien als je het zo doet.

Alvast een goede vangst gewenst.

Mvg,
Kurt
donderdag 12 juli 2012 - 09:23
kenzo

Kenzo

Beste ,

Bedankt voor de tips ga ze zeker uitproberen )
donderdag 12 juli 2012 - 09:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon