menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Legplaats voor eieren bij kippen

Ga naar meest recente reactie

klieteklateke

Klieteklateke

Ik heb nieuwe kipjes die hun eitjes niet leggen waar het voorzien is.
De vorige kippen deden dit wel, dus ik vermoed dat de legplaats voldoet aan hun wensen, nl een ruime plaats met stro.
Hoe kan ik het forceren dat zij alsnog die plaats gebruiken?
Bedankt voor de tips alvast!
dinsdag 20 maart 2012 - 10:18
Polplastron

Polplastron

Een paar kalkeieren leggen wil nog wel eens helpen.
dinsdag 20 maart 2012 - 10:38
Gespeel

Gespeel

Kippen kan je niet echt forceren om te leggen waar jij het graag wil. Sommige kippen leggen op de meest onmogelijke plaatsen. Sommige kippen vliegen zelfs over de afsluiting om ergens verdoken buiten de ren hun eieren te gaan leggen en daar te gaan broeden.

Er zijn twee dingen die je kunt doen:

het meest efficiënte is zelf een nest maken, een kuiltje, met wat stro op een beetje een beschutte plaats, dus niet midden in de ren, en daar zelf een tweetal kippeneieren in leggen. Vaak geloven ze dat en gaan ze daar verder leggen. Eens ze dat doen, raap dan ook niet elke dag al hun eieren maar laat er telkens een twee - drietal liggen in hun nest zodat ze daar blijven leggen. Anders bestaat de kans dat ze dit zien als nestroof en onveilige plaats om te leggen en gaan ze elders aan de leg.

Het tweede wat je kunt doen is de plaats waar ze nu leggen en waar jij liever hebt dat ze niet leggen af te sluiten met een stuk kippengaas zodat ze daar alvast niet meer kunnen leggen en dan misschien voor jouw zelfgemaakte kippennest met twee eieren in gaan kiezen...

Laat je weten of het gelukt is?

Groetjes!
dinsdag 20 maart 2012 - 10:43
baloe

Baloe

Het kan ook helpen om ze 1 a 2 dagen in hun hok te laten (lees opsluiten) zodat ze daar wel hun ei moeten leggen. Dan volgt de rest wel vanzelf.
dinsdag 20 maart 2012 - 12:19
klieteklateke

Klieteklateke

Het is gelukt! Bedankt allemaal voor de tips!
Aangezien ze in het hok op de verkeerde (lees: bijna niet te bereiken) plaats de eitjes legden, heb ik op die plaats een steen gelegd en een kalkei op de plaats waar ik het wenste.
En dit is gelukt, ik kan dagelijks aan mijn portie verse eieren!
donderdag 5 april 2012 - 15:03
baloe

Baloe

Schitterend...
Smakelijk
maandag 9 april 2012 - 15:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon