menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vraag voor insectenkenners over muggen

Ga naar meest recente reactie

Gehenna

Gehenna

Kan iemand mij de nuttigheid van muggen uitleggen?
Waarvoor zijn die beesten er?
Zijn ze onmisbaar?
En wat voor gif spuiten die in u lijf? En bestaat er een anti-gif?

Manmanman, ik ben er doodziek van. Van muggebeten dan. Letterlijk. Heel allergisch voor muggebeten.


zondag 11 september 2011 - 00:08
daggie01

Daggie01

Hoi Gehenna

Ik snap precies wat je bedoelt
Ben ook zwaar allergisch voor de klote beesten
Ik was vorige week gestoken op mijn pols kon mooi naar de eerste hulp
en zit nu nog zwaar onder medicijnen
zondag 11 september 2011 - 08:01
Pistachio

Pistachio

Weet iemand soms ook hoe het komt dat muggebeten 's avonds beginnen jeuken en niet overdag? Of ligt het aan mij, heb nu twee joekels op een hand en er enkel 's avonds last van ... hmmm .... bedenk net dat dit geen medisch forum is
zondag 11 september 2011 - 11:36
Polplastron

Polplastron

Een antwoord op je vraag over de nuttigheid:

Muggen leggen hun eitjes in het water. Hieruit ontwikkelen zich larven die o.a. eencellige algen eten; ze zouden dus theoretisch gezien heel populair kunnen worden bij vijverliefhebbers, maar omdat ze als volwassene zo lastig zijn ....

Die muggenlarven zijn heel belangrijk als voedsel voor heel wat vissoorten.

En volwassen muggen worden dan weer gegeten door heel wat insecteneters.

Al bij al dus wel een diertje dat zijn plaats in de natuur verdient. Nu is het maar een kwestie van de natuur uit je slaapkamer te houden hé!

Groeten,

Pol

P.S.: Om muggen uit de kamer van de kinderen te houden hebben wij een soort druppels gehaald van citronella die we op een doekje doen en onder het bed leggen. Het is geen wondermiddel, maar de resultaten zijn toch wel behoorlijk. En omdat er geen contact is met de huid, kan er hoedanook geen schade zijn!
zondag 11 september 2011 - 14:38
Gehenna

Gehenna

Merci Pol!
Klaar en duidelijk.

De dans der muggelarven vind ik mooi om te zien.
Maar aan de vijver(tje) zitten niet veel muggen, die zitten blijkbaar allemaal achterin de tuin. Allé, als ik tot daar loop zitten ze toch direct op mij en gezondheidshalve mep ik ze van mijn lijf waarbij er zo wel en paar sneuvelen.
Mijn man heeft dat dus niet. De pietzak.

Citronella oftewel een paar blaren van mijn geurgeranium trekken en die wrijf ik dan op mijn benen en armen. Vandaag toch geen beet meer gehad Ik had er veel eerder moeten aan denken dat er zo'n citronella geurende plant stond!

Gelukkig zitten ze niet binnen. Overal zit gaasdoek voor de ramen uit voorzorg.

Ik ben wel blij dat ik de enige niet ben met zo'n allergie! Ik voelde mij al zo'n beetje een aliën
zondag 11 september 2011 - 15:58
Gehenna

Gehenna

O ja die DEET zit waarschijnlijk dan ook in die spullen die je in het stopcontact moet steken waarvan ik binnen de 5 minuten barstende hoofdpijn krijg?
Gelukkig komt dat hier niet in huis!
zondag 11 september 2011 - 16:00
Rita1960

Rita1960

een oplossing van water met een beetje ammoniak (ammonia) helpt ook tegen de jeuk..
en is goedkoper dan de sticks..

ook azijn werkt tegen (muggen-)beten..

zit je 's avonds lekker buiten en zoemen die neefjes/muggen je om de kop.. zet er een schoteltje water/azijn met daarin een paar vers gekneusde kruidnagelen neer... verminderd het ongemak met een hoog percentage..

of zet een citroengeranium neer..

groetjes,

Rita

en de nuttigheid van deze diertjes.. zijn voer voor vele andere dieren...

zondag 11 september 2011 - 18:26
Gehenna

Gehenna

Ze gaan over lijken ja!
zondag 11 september 2011 - 21:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon