menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wie eet mijn framboos helemaal kaal en wat kan ik er tegen doen

HappyDeez
woensdag 22 juni 2011 - 09:11
Polplastron

Polplastron

Rupsen van een of andere vlinder of larven van een ander insect. Ik ben geen deskundige terzake. Zo'n aantasting van rupsen duurt maar enkele weken, daarna worden de dieren volwassen en zullen ze wegvliegen.

Wat ik wel weet is dat bestrijding normaal gezien niet nodig is. Een gezonde plant die op een juiste standplaats staat en verder juist verzorgd wordt, zal een aantasting door insecten zonder veel problemen overleven. De blaadjes kunnen nu helemaal worden opgegeten, maar de plant zal er snel nieuwe maken en de schade zal over enkele weken niet meer zichtbaar zijn.

Overigens zijn rupsen en andere insectenlarven zeer belangrijk voedsel voor de vogels rond deze tijd van het jaar. Bestrijding met chemische middelen zal dus ook de vogelpopulatie schaden. Manuele bestrijding door wegvangen, is minder ingrijpend, maar toch op zich ook minder interessant voor de plaatselijke vogels. En ...het is vooral niet nodig.

Groeten,

Pol
woensdag 22 juni 2011 - 14:41
Rita1960

Rita1960

mijn idee...
in de andere topic.

ik doe er niets aan...

woensdag 22 juni 2011 - 19:09
cetinel

Cetinel

ik heb ze op 1 van mijn stekelbessen gehad,heb ze "eruitgeschud"(zullen best nog een paar blijven zitten zijn) en aan de kiekens gevoerd.....
aangezien gelijk allerlei vogels mee komen eten bij de kippen,veronderstel ik dat er ook wat in vogelmaagjes terechtgekomen zijn
bes ziet er nog wa kaal uit
ik heb dit jaar een overaanbod van lieveheersbeestjes,de meeste zijn bruin met stippen....dus dit jaar weinig of geen last van luis....
vorig jaar was alles zowat vergeven van de luis....appels en pruimenbomen,slaplanten alles wat maar eetbaar was......
dit jaar begonnen mijn tuinbonen ook weer mooi zwart te zien en een paar dagen terug toen ik de top(met de luis ,eruit wou gaan halen om ook bij de kiekens te smijten zag ik dat er bijna geen luisje meer te bespeuren was....
dus inderdaad,uiteindelijk regelt een en ander zichzelf wel....
als je kippen laat scharrelen onder je bessenstruik zullen zij er ook voor zorgen dat er volgend jaar al veel minder rupsen zijn...deze eten namelijk de poppen die onder de struik gaan overwinteren....
donderdag 23 juni 2011 - 12:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon