menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Regenwormen

Ga naar meest recente reactie

vijverke

Vijverke

Vooraleer ik een berg kritiek over me heen krijg....ik wéét dat regenwormen in de tuin erg nuttige beestjes zijn.
Maar ik heb een boel bezwaren als die regenwormen uit mijn tuin ook mijn keuken binnenkomen.
Met dit natte weer heb ik dagelijks bezoek van meerdere vette regenwormen. Ze kruipen het 4 meter lange terras over vanuit de tuin de keukendeur onder.
We hebben zorgvuldig alle mogelijke kiertjes gedicht...helaas hebben ze voldoende plaats onder het borstelprofiel dat de dichting verzekert van de (recent geplaatste) keukendeur.
Een plastiek namaakgras-mat met van die fijne uitsteeksels houdt hen evenmin tegen.
Als ik buiten kijk , dan zie ik een tiental van die enge beesten (want ik vind regenwormen écht eng) als in file richting het huis glijden.

Hoe hou ik deze engerds tegen ?
Wat kan ik leggen/planten/doen om hen tegen te houden.
Alsjeblief ?
zaterdag 13 november 2010 - 08:57
Plantadvies

Plantadvies

Je zou nog een rand met gebroken schelpen voor de deur kunnen leggen. Dat is veel scherper dan de groene mat.

Plantadvies
http://plantadvies.com
zaterdag 13 november 2010 - 14:05
vijverke

Vijverke

Dankjewel ! dat lijkt me een heel nuttige tip !
Eens uitkijken waar ik schelpen vind is nu de volgende stap.
(in afwachting dat ik de plaatser van de deur vraag om een bijkomende afsluiting onderaan de deur ipv. het borstelsysteem)

Maar waarom doen die beestjes dat eigenlijk ?
Waarom verlaten ze hun natuurlijke habitat om binnenshuis te komen uitdrogen ?
zaterdag 13 november 2010 - 14:24
Plantadvies

Plantadvies

Somige wormen houden een winterslaap in een warme omgeving, andere komen boven als het regent of als er in de diepere lagen geen voedsel meer valt te vinden. Lastig probleem wordt het als ze over het terras gaan kruipen naar binnen. In bouwwinkels en tuinwinkels kunt u gebroken schelpen vinden. Alhoewel het steeds meer een zomerartikel is gaan worden. Mocht u geen schelpen meer vinden, kunt u ook denken aan kapot geslagen glas en dit tegen u deur aanvegen. Bedenk wel dat dit geen oplossing is als u kleine kinderen en/of huisdieren heeft.

Plantadvies
http://plantadvies.com
zaterdag 13 november 2010 - 14:56
vijverke

Vijverke

Bedankt !
In het tuincentrum verkochten ze de gebroken (oester)schelpen.
Voor een luttel bedragje heb ik een zakje mee naar huis.
Inmiddels heb ik een strook van 5 cm van deze schelpen ; netjes voor de deur gestapeld....in de hoop vannacht en morgen en de volgende dagen geen regenwormen meer door mijn keuken en later de living te zien glijden.
zaterdag 13 november 2010 - 21:44
Plantadvies

Plantadvies

Succes.

Plantadvies
zaterdag 13 november 2010 - 21:57
Gehenna

Gehenna

Azo!
Gebroken schelpen rond het tuinhuis dus
zondag 14 november 2010 - 00:44
zourky

Zourky

De regen wormen hebben het te nat,dus het water komt te hoog daarom kruipen ze hogerop,als het rondom afgespannen is kippen laten lopen,die lusten ze en nog wel rauw !
groetjes Richard
zondag 14 november 2010 - 08:22
vijverke

Vijverke

Wellicht is dat dé oplossing...helaas niet voor een kleine tuin met groot terras en pas aangelegd gazon ...
Ik was in ieder geval opgelucht dat ik vanmorgen geen kruipende dingen zag toen ik opstond .
zondag 14 november 2010 - 08:40
zourky

Zourky

Ik heb ooit eens een programma gezien op TV waar ze gekweekt werden voor ze te frituren misschien te proberen laat iets weten of het lekker is .

groetjes Richard

als het minder gaat regenen kruipen ze wel terug de grond in, een regenworm houd niet van licht.
zondag 14 november 2010 - 11:07
Gehenna

Gehenna

Dat van dat frituren is wel correct. Je kan ze ook roosteren. Mijn dochter heeft ze opgegeten met een opendeur van het leger en vond ze smakelijk
zondag 14 november 2010 - 11:17
zourky

Zourky

Wel je hebt de oplossing je dochter op het terras,gratis natuur voeding en bio
Ik heb hier meelwormen voor mijn vogels ik haal die met twee liter bij de club en onze kleinzoon had op TV ook gezien dat ze die opeten en hij vind het lekker,het is zoet zegt hij,ik doe er niet aan mee!
groetjes Richard
zondag 14 november 2010 - 11:26
vijverke

Vijverke

Mag ik dit even uppen ?
We zijn 3 jaar verder.....
De voorbije 2 jaar heb ik een strook schelpen....aquariumsteentjes...enz....voor de stoep van de keukendeur gelegd.
Helemaal handig ; nuttig is dit niet.
Ik heb ook een automatische borstel onder de deur laten plaatsen om regen en ongedierte buiten te houden.
Helaas :
Nog steeds slagen wormen erin om onder de keukendeur naar binnen te glippen.

Bovendien is het een heel werk als ik wil poetsen ; om eerst de schelpen /steentjes te verzamelen en op te vegen....om ze naderhand weer uit te strooien....

Ik ben dus nog steeds op zoek naar een soort mat ; met pinnetjes eventueel ; waar wormen en slakken niet over kunnen kruipen.

Ben ik dan echt de enige met dat probleem ?
donderdag 21 november 2013 - 16:27
libosa

Libosa

Het lijkt me echt een heel lastig probleem en nog nooit eerder van gehoord...

Bij regenwormen helpt denk ik geen grof schelpzand of wat dies meer, omdat ze gewoon overal langs kunnen glijden.

Wat opgezocht op Internet en misschien is dit een tip, beloven doe ik echter niets
Sommige mensen kweken om uiteenlopende redenen graag zelf wormen en dat kan in een doos gedaan worden. Bij de aanwijzingen staat, dat als je altijd zorgt voor licht bij de doos zullen ze de doos niet uitgaan.
Kortom, misschien een gericht licht op het terras plaatsen. wat dan 's nachts aan gaat?
Maar misschien heb je al zoiets...

Wat je ook zou kunnen doen is een wormenkwekerij bellen en je probleem voorleggen.

Sterkte ermee!!!
zondag 24 november 2013 - 14:52
vijverke

Vijverke

Dankuwel voor de reactie.
een gericht licht is niet echt een optie ; lijkt me.

Maar aan een wormenkwekerij contacteren dacht ik nog niet.
Wellicht omdat ik zo'n intense afschuw heb van die enge beesten.
De grootste spinnen doen me niets...maar alles wat rups en worm en slak is....daar gil ik (bij wijze van spreken) de buurt voor wakker.
zondag 24 november 2013 - 15:10
libosa

Libosa

Ik grinnik even over de afschuw van slijmerige beesten....

Zelf moet ik inderdaad niets hebben van spinnen of ander kruipend ongedierte.
In mijn vorige huis eens een mierenplaag gehad, gek werd ik ervan en toen een paar bussen mierenpoeder voor iedere kier gestrooid, waarna ik van het probleem verlost was.

Toch nog even terugkomen op gericht licht: Tegenwoordig heb je allerlei goedkope led-lampjes te koop. Zo'n klein lampje op batterijen zou je 's nachts gericht op de keukendeur binnen kunnen richten. Het gaat erom, dat ze geen zin hebben om naar het licht te gaan.

Een andere vraag: is de keuken in een uitbouw en mogelijk met een hoge luchtvochtigheid? Wonen jullie buiten of in een woonwijk, hebben andere buren hier ook last van?
Het is gewoon goed om alles na te lopen, zodat je ook goed beslagen ten ijs komt als je contact opneemt met een wormenkwekerij.

Sterkte!

zondag 24 november 2013 - 15:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon