menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Konijnenvoer

Ga naar meest recente reactie

cee

Cee

Zijn er hier ervaringsdeskundigen over welke onkruiden je allemaal wel en niet mag voeren aan konijnen.

Momenteel geef ik ze vooral knopkruid, malva sylvestris, een beetje ontbrande brandnetels, de paardebloemen uit m'n gazon, af en toe eens een blaadje zuring.
Verder vinden ze uitgebloeide kamille en goudsbloem ook heel lekker.

Als de zonnebloemen uitgebloeid zijn gaan deze die ik niet voor het zaad nodig heb ook wel bij de konijnen terecht komen.

Doe daar 's avonds nog een beetje droog hooi bij en ze zouden een complete voeding moeten hebben?

maar tips over andere onkruiden die ze ook lekker vinden of zeker niet mogen geten zijn altijd welkom.

In plaats van ze steeds te voeren zet ik ze soms ook gewoon in een verplaatsbaar afgezet stukje van de tuin waar geen sierplanten staan, dan moeten ze zelf maar hun maaltje opstellen. (goedkoop tuinonderhoud).

PS: het zijn Vlaamse reuzen en geweldige boefzakken!!
vrijdag 30 juli 2010 - 16:35
zourky

Zourky

Je mag niet vergeten dat er tussen wilde planten,kruiden,en sierplanten er bij zijn die echt giftig zijn,konijnen weten en proeven wel wat eetbaar is ,maar als ze bij gebrek aan goede planten gedwongen zijn uit honger andere planten te eten kan dat fataal aflopen,voor het konijn ,of voor je sierplanten.
groetjes Richard
vrijdag 30 juli 2010 - 19:27
xerofyt
vrijdag 30 juli 2010 - 22:44
cee

Cee

Ik zoek wel steeds op voor ik ze iets geef wat ik ze vooraf nog niet gegeven heb.

Wolfsmelk, hibiscus, brugmansia,... staan zeker al niet op hun menu.

Bedankt voor de link, ik ga ze direct al een paar wilgentakjes brengen om op te knabbelen, en vooral de link bewaren want staat vol goeie tips.

zaterdag 31 juli 2010 - 13:41
xerofyt

Xerofyt

in de "Lijst van veilige kruiden en planten" staat Fatsia japonica vermeld, ook onder de Nederlandse benaming Vingerplant. Meerdere bronnen catalogeren deze plant als giftig! Het Belgisch antigifcentrum neemt deze plant op in de "Lijst van niet of weinig giftige planten": http://www.poisoncentre.be/article.php?id_article=744 . De brochure in pdf-formaat van "Giftige of verdachte planten" kan je downloaden op
http://www.poisoncentre.be/article.php?id_article=884
Er zijn geen zekerheden meer!

Groet,
Xerofyt
zaterdag 31 juli 2010 - 14:16
cee

Cee

Ja, die fatsia japonica heb ik ook in de tuin staan, en was nu niet direct van plan om die aan de konijnen te voeren. Maar inderdaad vreemd dat ie in de lijst te vinden was.

M'n hond heeft er ooit een stuk blad uitgebeten en dat is hem nogal slecht bevallen en is er dan tijdens de wandeling samen met z'n avondeten weer uit gekomen.

Is volgens mij ook zeker een giftige plant.
zaterdag 31 juli 2010 - 23:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon