menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kip met grote problemengraag advies

Ga naar meest recente reactie

butterflyke

Butterflyke

ik heb gereageerd op een zoekertje voor 20 gratis kippen van een kippenboer.
bleker er achteraf wel 40 te zijn maar dat is niet erg.
wij zijn gisterenavond die kippen gaan halen en 3 blijken erg onderkomen te zijn,schande gewoon.
1 zit volledig onder de stront en de andere 2 hebben dikke bollen stront aan poten.
ik heb die al laten weken in een emmer water en beetje bij beetje krijg ik er stukjes af.maar het pootje is er zo erg aantoe dat als ik de rest van de stront verwijder de halve teen gaat afvallen.bij de eene kip is het maar bij 1 teen,bij dan andere kip aan alle tenen.
heeft iemand nog raad voor mij of verlos ik die 3 kipjes best van de pijn?
doet mij ook pijn in het hart hoor.en ben blij dat de overige kipjes nu lekker bij mij zijn in hun grote ren.daar mogen ze hun oude dagen slijten
dinsdag 21 juli 2009 - 13:26
butterflyke

Butterflyke

zie hier de bollen stront

Allemaal Beestjes

dinsdag 21 juli 2009 - 13:27
butterflyke

Butterflyke

kipje vol stront

Allemaal Beestjes

dinsdag 21 juli 2009 - 13:28
butterflyke

Butterflyke

de kippen in de week in de emmer

Allemaal Beestjes

dinsdag 21 juli 2009 - 13:29
butterflyke

Butterflyke

de overige kippen die wel een beter leven hebben nu

Allemaal Beestjes

dinsdag 21 juli 2009 - 13:31
butterflyke
dinsdag 21 juli 2009 - 13:31
Jeannette1

Jeannette1

Hai Butterflyke, wat zijn Ger en ik blij, dat jullie deze lieve dieren een véél beter bestaan aanbieden!!

Lieve meid, kunnen jullie de vereniging voor dierenmishandeling niet waarschuwen, morgen koopt hij weer andere kippen waar hetzelfde mee gaat gebeuren. (wat wij NIET hopen uiteraard).

Je kunt ook een dierenarts bellen om te vragen welke methode je nog kunt gebruiken om deze dieren uit hun lijden te verlossen zodat ze heerlijk bij en met de andere kippen kunnen ravotten op je fijne stuk grond!

Wij wensen jullie veel suc6 met alles en nogmaals bedankt voor jullie goede zorgen!!!!

Groetjes, Ger en Jeannette
dinsdag 21 juli 2009 - 14:27
butterflyke

Butterflyke

deze kippen moesten weg omdat de stal vandaag weer gereed word gebracht voor de volgende lading kuikens.
ik denk dat het bij elke kippenboer die kippen houd voor de eieren het er wel zo aan toe gaat.ik kan me wel eens informeren bij de dierenbescherming uiteraard,maar de meesten zullen het maar zien als EEN kip.
naar de dierenarts bellen kan ik ook wel eens doen,hopelijk heeft die een methode voor die arme drommels verder te helpen.
zondag gaan we op de dieren markt een haan halen zodat deze dames wat mannelijk gezelschap krijgen en ook wat structuur.

ik voel me goed dat ik deze kippen en nieuwe thuis heb kunnen geven,de andere 800 hebben een minder goede afloop gekregen...

de buren hebben ook kippen gekregen van mij,de eene heeft er 4,de andere heeft er 5.
27 zitten er bij ons in de weide,en ik hoop dat ik er straks 29 van kan maken(maar duimen dat ik een oplossing voor die 2 vind,anders moet ik ze uit hun lijden verlossen)
dinsdag 21 juli 2009 - 15:09
Jeannette1

Jeannette1

Lief Butterflyke, hopelijk komt het met de anderen ook in orde en zijn wij zeker blij dat de (goede)kippen een zo goed tehuis gevonden hebben bij julle en de buren.

Misschien kunnen de 2 (zieke) kippen er later als de dierenarts iets weet, er ook bij en genieten ze weer heerlijk samen!

Mocht je ze toch uit hun lijden moeten verlossen, weet dan dat er NIEMAND zo goed voor ze geweest is als jullie!!!

Sterkte en liefs,

Jeannette
dinsdag 21 juli 2009 - 15:28
butterflyke

Butterflyke

1 kip zit al terug bij de rest,kans is groot dat ie 1 teen verliest,of toch niet meer kan gebruiken.
de andere is al van 2 bollen verlost,nu nog 4 bollen te gaan.hij bloed wel aan 2 teentjes maar dat komt wel goed
dinsdag 21 juli 2009 - 15:40
Jeannette1

Jeannette1

Hai Butterflyke, heb je iets van Arnica of Sterilon in huis?

Jodium kan en mag ook, maar dat kan ietsje pijnlijk zijn.

Dan kun je de bebloed pootjes er even mee inspuiten of insmeren, dan krijgen ze zeker geen infectie.

In ieder geval wensen wij jullie erg veel suc6 met alles.

Lieve groetjes, Ger en Jeannette
dinsdag 21 juli 2009 - 15:45
butterflyke

Butterflyke

nee heb ik niet,wel dettol,heb dat een beetje ontsmet.belangrijk is nu voor die andere da die nog een tijdje in water zit en dan hopen dat alles zogoed als vanzelf lost.hoe minder dat ik moet prutsen hoe beter voor de kip.
dat geschreeuw van die arme beestjes gaat door merg en been.

bedankt voor de steun
dinsdag 21 juli 2009 - 15:49
Jeannette1

Jeannette1

Graag gedaan Butterflyke, wees maar blij dat die kip schreeuwt, als ik ga krijsen is het hek van de dam.

Of ken je dat gezegde niet?

Dottol is ook goed hoor!!!

Lieve groetjes, Jeannette
dinsdag 21 juli 2009 - 16:15
vieke

Vieke

man man man... wat is dat!!
Dienen "boer" moesten ze afschieten!!! (een boer kan het niet zijn, want die zien hun beesten graag...).

Ik hoop echt dat het goed komt met de kippetjes!!!

Succes ermee!!

grtjs,

Vieke
dinsdag 21 juli 2009 - 16:15
butterflyke

Butterflyke

dat ken ik ja,en als ze krijst zit er ook nog veel energie en leven in maar ik heb toch liever dat ze gewoon kan gaan kakelen bij de rest van de kippen
dinsdag 21 juli 2009 - 16:16
Thuja49

Thuja49

Een mens kan zich dat niet voorstellen hoe sommigen met dieren omgaan hè .
Das toch niet meer normaal .
Hebben die kippetjes even geluk dat ze bij jou terecht komen .

groetjes
thuja
dinsdag 21 juli 2009 - 18:18
Rita1960

Rita1960

butterflyke,

Mooi dat jij je bekommert om deze kippen. Zo zijn er niet veel mensen meer ,in ieders geval niet hier in de omgeving.
en de oplossing om de stront kwijt te raken is idd water. (weken laten en pulken)
ik hoop dat je nog heel veel plezier en geluk en heel veel eieren krijgt van deze mooie bruine kippen.

groetjes,

Rita

dinsdag 21 juli 2009 - 21:04
York

York

Butterflyke,
Dit is echt schandalig, ik zou niet twijfelen om daar meer werk van te maken.
Ik hoop dat je die pootjes proper krijg, maar ben je wel zeker dat het mest is dat er rond hangt, want ik heb al ongeveer 20 jaar kippen die hier met zen tienen op een are of 4 lopen, maar als een kip iets aan haar poot hangen heeft plukt ze het er toch zelf af.
Succes
dinsdag 21 juli 2009 - 22:09
Thanja

Thanja

Toen ik je eerste berichtje in dit topic las, kon ik niet vermoeden dat het zo erg met de beesten gesteld was! Schandalig! En dat die boer die kippen zo mee durft te geven!

Fijn dat ze bij jou lekker de ruimte hebben en dat het al goed gaat met die ene kip. Ik hoop dat de andere zich ook snel bij de rest kan voegen!

dinsdag 21 juli 2009 - 22:09
butterflyke

Butterflyke

de andere kip is ook verlost van de stront aan zn pootjes.en het was wel stront met hooi en pluimen.in warm water ging het beter los.de 2 kipjes zitten binnen in een doos op wat vodden voor te drogen en zodat ik de pootjes kan ontsmetten.morgen post ik een foto dan kan je zien hoe de pootjes er aan toe zijn.
als de kipjes goed de nacht doorkomen dan mogen ze morgenmiddag als ik terug kom van het werk bij de andere gaan zitten.
dinsdag 21 juli 2009 - 22:29
Thuja49

Thuja49

In de EU worden circa 300 miljoen legkippen gehouden. Circa driekwart daarvan zit vast in een traditionele legbatterij: een kleine kooi waarin nagenoeg elk natuurlijk gedrag onmogelijk is.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Stel je bent als vrouwtjes-legkip in de wieg gelegd. Je taak
is dan om zoveel mogelijk eieren te leggen. Maar eerst moet
je groot genoeg groeien, dat doe je in een opfokbedrijf. Daar
breng je ongeveer drie maanden door om vervolgens weer
te verhuizen, dit maal naar een legbatterij. Op de foto
hierboven zie je hoe je huisvesting eruit ziet. Oh, en voor je
aan de slag kan, wordt eerst je snavel gekapt, dat is
gevoelig, au! De volgende 14 maanden ben je druk in de
weer met het leggen van eieren. Na zo’n 300 eieren loopt je
carrière op z’n einde… je wordt als soepkip op transport
gesteld naar het slachthuis. Leuk? Nou nee, grote kans dat
je door de ruwe behandeling kneuzingen en botbreuken
oploopt. Wellicht overleef je de reis niet eens.
Had je dan liever als haantje ter wereld willen komen?
Vroeger kon je dan nog carrière maken als vleeskip, maar tegenwoordig? Nee, je
wordt net nadat je uit het ei bent gekomen, als zogenaamd eendagskuiken vergast of
vermalen. Je doodstrijd duurt wel even. Eén troost: 30 miljoen andere mannelijke
kuikens per jaar delen je lot en je wordt samen verwerkt in de honden- en kattebrok.
Een carrière als vleeskip dan maar? Bedenk dan dat
je in een kippenmesterij terecht bent gekomen.
Je dagtaak is zoveel mogelijk te eten, zodat je na ruim
een maand een Dikkie Dik van 2,5 kilo bent
geworden. Je zakt door je poten van ellende. Je
bent dan ‘slachtrijp’ en klaar voor de vanggroep. Dit
zijn mensen die je hardhandig in een krat proppen.
Vervolgens wordt je net als de afgedankte legkippen
op transport gesteld richting slachthuis. Van daar
beland je als ‘kip het meest veelzijdige stukje vlees’ op het bord van mensen.


Eigenlijk staan we daar als mens te weinig bij stil wat die diertjes moeten doormaken .
Maar hoe die pootjes bij de kipjes die jij kreeg eruit zagen ... blij dat je ze goed kreeg .

[afbeelding verwijderd niet-https]

groetjes
thuja
dinsdag 21 juli 2009 - 22:59
Peppody

Peppody

jeetje dat zoiets kan zeg aan die poten Pas je wel op met die lage afzetting? Ik ben bang dat de vossen ze dan snel hebben ontdekt.

Fijn dat ze bij jullie de laatste dagen mogen slijten, hebben ze in ieder geval nog een fijne tijd tegemoet.
dinsdag 21 juli 2009 - 23:35
jamssen

Jamssen

Jasses, wat een dierenleed.
Ik hoop dat ook de laatste kippetjes morgen bij hun vriendjes mogen gezond en wel.
Heel veel succes.

mlouise
woensdag 22 juli 2009 - 00:40
butterflyke

Butterflyke

er komt spoedig een groot hok waar ze s avonds met zn allen in opgesloten worden,zodat de vos er niet bij kan.de lage omheining is maar een voorlopige spoedige oplossing...

het eene kipje zit al bij de rest,dat pootje is al redelijk aan de goeie kant,de andere zit nog binnen,die moet nog eventjes verder verzorgt worden,maar ze eet wel goed dus die overleeft het wel
woensdag 22 juli 2009 - 14:29
butterflyke

Butterflyke

de andere kip zit er ook bij nu,heb het pootje ontsmet en een kompres errond gedaan voor het vuil.ze hinkelt wel op 1 pootje rond en gebruikt het gekwetste pootje als ze haar evenwicht kwijt is.het compresje zal ze dr zelf wel aftrekken waneer de tijd rijp is.
nu in t weekend een kippenhok bouwen,want als ik er moet gaan kopen voor die kippen in kwijt te geraken ben ik een fortuin kwijt,en in een groot hok kunnen ze met zn allen gezellig samen slapen.dan zondag de haan erbij...komt allemaal dik in orde met ze.
gelukkig,want er heeft tijd genoeg in gekropen nu,en ze hebben genoeg afgezien
woensdag 22 juli 2009 - 15:33
Thuja49

Thuja49

[afbeelding verwijderd niet-https]

Super om te horen hoe goed het met je kippetjes gaat dankzij jou goede zorg !!![afbeelding verwijderd niet-https]


Groetjes[afbeelding verwijderd niet-https]
thuja
[afbeelding verwijderd niet-https][afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 22 juli 2009 - 16:23
butterflyke

Butterflyke

ja inderdaad.1 kipje zonderd zich nog wel af van de rest maar ze eet en drinkt goed dus dat wil al heel wat zeggen
woensdag 22 juli 2009 - 21:10
York

York

Proficiat butterflyke en veel plezier met je kippetjes.
woensdag 22 juli 2009 - 21:18
butterflyke

Butterflyke

mijn nieuwe aanwinst...
foto blijkbaar te groot,ik probeer het morgen opnieuw
woensdag 29 juli 2009 - 23:21
Peppody

Peppody

ah, de haan opgehaald? Ben benieuwd! Had je de zaadjes trouwens al ontvangen?

Groetjes, Esther
donderdag 30 juli 2009 - 20:31
butterflyke

Butterflyke

jaaahhh,helemaal vergeten,super bedankt hoor...
ik ben zo druk bezig geweest met het kippenhok(eerder tuinhuis geworden dan kippenhok )

ik wou de fotos posten van de haan en ook van de gewonde pootjes van de kippen(nu ondertussen herstel) maar ik krijg op geen van beide manieren de fotos op het forum

de rest van de kippen beginnen nu ook weer pluimen te krijgen
zondag 2 augustus 2009 - 19:35
York

York

Als het je lukt om de foto's te plaatsen, zet je er dan ook eentje van je kippenhok bij.
Groetjes
zondag 2 augustus 2009 - 20:09
butterflyke

Butterflyke

[afbeelding verwijderd niet-https]
ik hoop dat hij nu gelukt is
zondag 2 augustus 2009 - 20:47
Thuja49

Thuja49

Proficiat met je nieuwe aanwinst , ben blij voor jou ( en voor je kippetjes ) dat het allemaal i.o. gekomen is .
Knap haantje hoor !!!
Ben ook nieuwsgierig naar de foto's .


groetjes
thuja
zondag 2 augustus 2009 - 20:49
York

York

Hallo Butterflyke,
Ja hoor dit is een mooie haan. Is dit een grote soort? Hoe is het verder met de ongelukkige kippen?
zondag 2 augustus 2009 - 20:55
Rita1960

Rita1960

Butterflyke,

Mooi dat alles met de kippen in orde is gekomen, en ...
nog veel mooier..........

dat er een haan bij is gekomen...

want dat houd in dat jij geen overlast geeft aan de buren...

Veel succes met de kippen en de haan, en dat hij - de haan - je maar uit de slaap mag houden.

geniet van de vele eieren en de kuikens als je een broedse hen hebt!

groetjes

Rita
zondag 2 augustus 2009 - 20:59
butterflyke

Butterflyke

[afbeelding verwijderd niet-https]

het kippenhok aan de buitenzijde.
hotel "la poulet" is op een paar details af.

[afbeelding verwijderd niet-https]

kippenhok aan de binnenzijde.

en volgende foto is niet voor gevoelige kijkers
[afbeelding verwijderd niet-https]
het pootje dus na het verwijderen van de bollen stront en dan was dit nog niet het kipje dat er het ergst aan toe was.

[afbeelding verwijderd niet-https]
mijn tam kipje "mankie" waarvan de poot het ergst eraan toe was,met mezelf supervermoeid na de avond vangen en de hele dag stront van de pootjes pulken(k zag er dus niet fris uit)

zondag 2 augustus 2009 - 21:02
butterflyke

Butterflyke

t is een koekoekspatrijs haan,bijna 2 keer zo groot als de kippen.we hebben er dan ook dezelfde hen bijgekocht en de haan zat er al gelijk op.maar omdat ik zo enthousiast aan het roepen was dat hij er al op zat was het ook gelijk gedaan

de eerste 2 minuten is hij ook door een 5 tal kippen tegelijk aangevallen maar nu durven ze niet meer
t is een hele fier,zit continu zen hoofd te schudden en zn pluimen goed te leggen en glad te strijken.
binnenkort komen er nog 50 kippen bij van een boer die ermee stopt,tuurlijk kon ik het niet laten he

en onze haan ligt in competitie qua kakelen met de haan van de buren,om de beurt zijn ze tegeneen bezig.die van de buren is kukelekuuuu,die van ons is nog jong en komt voorlopig niet verder dan kuke-uuuuu
zondag 2 augustus 2009 - 21:08
York

York

Hallo Butterflyke,
Je kippenhok ziet er schitterend uit, proficiat.

Wat een geluk dat de kippen bij jou terecht gekomen zijn. Dat pootje ziet er verschrikkelijk uit. De kip zag er ook niet gezond uit toen, dat zie je aan de kam die moet mooi rood zijn. Ik ben er zeker van dat door jouw goede zorgen alles goed gaat komen Hoe kan een mens een dier zoiets aandoen.
zondag 2 augustus 2009 - 21:10
Thuja49

Thuja49

hotel "la poulet"
Ja t'is het paradijs voor jou kippetjes .
Je mag trots zijn op jezelf !!!

groetjes
thuja
zondag 2 augustus 2009 - 21:18
Rita1960

Rita1960

Butterflyke,

Neem a.u.b. niet alle zorgen en ellende op je schouders voor wat betreft de dieren.
Je hebt al een hele verantwoording op je genomen met de 1e toom kippen en nu er nog een groot aantal bij?

't is erg mooi dat je je het lot aantrekt van dieren maar.. houdt wel in gedachten dat jij , net als ik, niet het leed van alle dieren op je schouders kunt nemen. Hoe vervelend en moeilijk dat ook is.

groetjes,

Rita

zondag 2 augustus 2009 - 21:38
York

York

Ja Butterfllyke, Rita heeft gelijk. Je kan je het leed van alle dieren niet aantrekken.
Er zijn verschillende punten die meespelen. Bv. Hoe groot is de ruimte waar je kippen kunnen lopen? Is je kippenhok groot genoeg voor zoveel kippen? Denk er ook aan dat die hoeveelheid kippen heel veel eten en dan kan er nog overlast voor de buren bijkomen(reuk, lawaai,...). De buren kunnen het zo ver drijven dat ze je langs gerechterlijke weg gaan verplichten om je dieren weg te doen. Ik wil mij echt niet moeien hoor, maar denk er toch eens over na.
zondag 2 augustus 2009 - 22:18
butterflyke

Butterflyke

wij hebben daarover nagedacht,en het hok is groot zat voor zoveel kippen,de grond ook en we kunnen nog een stuk grond bij afmaken.
de buren zijn ingelicht en vinden het geen probleem,en de eieren geraken we ook goed kwijt.t valt alleen nog af te wachten of de boer zn kippen nog heeft of niet en zelf waneer wij die 50 kippen opvangen geven wij er nog weg voor wie er wil.maar dat moet dan wil binnen max een maand,alles wat er dan nog zit blijft ook bij ons.
een probleem zien wij in het opvangen van die extra kippen niet
zondag 2 augustus 2009 - 23:34
butterflyke

Butterflyke

ik vind die foto ook wel best lachwekkend hoor als ik die nu terug zie,maar er was op dat moment geen ander oplossing en op dat moment was het best wel zielig.
maar ze zijn gered en lopen nu lekker te scharrelen
maandag 3 augustus 2009 - 09:29
Thuja49

Thuja49

Wat mij daarbij opviel is dat die kippetjes mooi bleven zitten .
( blij dat ze ontlast werden van die vuile troep aan hun gewonde pootjes )

groetjes
thuja
maandag 3 augustus 2009 - 11:49
Peppody

Peppody

wat een mooie haan! Nog eens een boel kippen erbij? Timmer maar vast een groot bord dan met eieren te koop, ben benieuwd hoeveel je er elke dag mag rapen Gelukkig hebben de kippen niet zoveel onderhoud nodig als ze allemaal lekker rond en gezond zijn hé en wordt meteen je land goed onderhouden!
maandag 3 augustus 2009 - 13:21
butterflyke

Butterflyke

daar ben ik het helemaal mee eens...en aan de bekenden,vriendenkring e.d geven wij de eieren zo weg,maar er zijn al heel wat mensen in de buurt die gevraagt hebben voor verse eieren,dus dat komt wel goed.op die manier gaan ze ons niets extras kosten en word idd mijn landgoed onderhouden.en scharrelen kunnen ze hoor...

wat de kipjes in de emmer betreft wou 1tje na 4u niet meer blijven zitten wat begrijpelijk was.dus heb ik daarna over de helft van de emmer een plankje gelegt.en daarna de kipjes goed afgedroogt en binnen eventjes warm gehouden
dinsdag 4 augustus 2009 - 17:20
Heike

Heike

Ik lees nu pas dit topic. Jeetje, je gaat er wel echt voor en wat goed dat je die kippetjes een prachtige 'oude' dag gunt. Als je er de plaats voor hebt en de buurt gaat akkoord dan is het dik in orde. Schandalig hoe zo'n kippenboer zijn kippen van de hand doet.
zaterdag 8 augustus 2009 - 23:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon