menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kip en broeden

Ga naar meest recente reactie

icequeen

Icequeen

we hebben een tweetal maand terug twee kipjes(pimmeke en kimmeke) gekregen van de buren,een brahma en cohin, kunnen kruisingen zijn ook hoor van brahma en cohin.......
we hadden al iederen dag eitjes van hen...maar nu zit pimmeke al twee dagen op nest...broeden denk ik...deze avond heb ik twee eitjes van onder haar poep gehaald,ze bleef zitten en pikte....wat kan ik doen, heb geen ervaring met kipjes,zijn mijn eerste kippen die ik hou.....

alvast bedankt voor jullie tips
groetjes Brigitte
zondag 21 juni 2009 - 21:29
cetinel

Cetinel

hangt ervan af wat je wilt hé
wil je dat ze niet meer broeden dan direct eitjes weghalen en dames op een kale ondergrond zetten.
ze zullen waarschijnlijk stug blijven broeden op niks,elke dag paar keer afhalen en buiten zwieren
mogen ze wel broeden dan de eikes merken en dagelijks controleren zodat je de bijgelegde eitjes kunt weghalen
verder de kip als ze niet zelf van het nest gaat 1 maal per dag van het nest halen zodat ze kan eten en drinken en zich ontlasten
voor de rest weet kippenmama in spe zelf prima wat doen.
en als je dus eitjes onderzet zou je na 21 dagen kuikentjes moeten hebben.......als er ook een haan bijloopt.
bij nader lezen van je berichtje is dat niet het geval? als je toch kuikentjes wil,kun je bij iemand bevruchte eitjes gaan hale,zoniet: broedsaf proberen maken dus(kan een tijdje duren)
zondag 21 juni 2009 - 21:38
Rita1960

Rita1960

Brigitte,

volgens mij heb jij echt te maken met een broedse kip..

lekker op de eieren laten zitten en straks genieten van de jonge kippen.
Gratis uitbreiding van het gezin. alleen even geen eitjes meer van eigen kip.
Zo min mogelijk verstoren, de kip zorgt er wel voor dat ze op tijd eet en drinkt. en voor straks, zorgen voor een lage drink en voerbak voor de kuikens en kuikenvoer kopen.

groetjes,

Rita
zondag 21 juni 2009 - 21:41
Victor44

Victor44

Allemaal goed en wel...maar heeft er een haan bij je kippen gezeten? Zo niet heeft het geen zin om de eieren te laten bebroeden,ondanks al de goede raad!
Maar....misschien wisten jullie dat toch wel! Cetinel alvast wel!
Grtjs
zondag 21 juni 2009 - 22:24
cetinel

Cetinel

lan natuurlijk ook een onbevlekte ontvangenis zijn hé
zondag 21 juni 2009 - 22:32
Matabish

Matabish

Ocharme...weer eentje die niet weet van waar het gekomen is!![afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 22 juni 2009 - 00:41
icequeen

Icequeen

Er zit geen haan bij mijn kipjes.....
groetjes Brigitte
maandag 22 juni 2009 - 10:31
York

York

In dit geval is het best dat de kip niet blijft broeden. Sommige broeden zich soms dood doordat ze te lang op het nest blijven zonder te eten en te drinken. Een oplossig is om de kip(enkel bij warm weer) in een kom met lauw water te zetten en ze er een tiental minuten in te laten. Blijf er wel bij zodat ze niet verdrinkt. Waarschijnlijk is de broedsheid dan voorbij.
Succes
maandag 22 juni 2009 - 12:56
Matabish

Matabish

Ah ja!!! Da's zoiets als een 'koude douche'!! [afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 22 juni 2009 - 15:33
York
maandag 22 juni 2009 - 16:54
Polplastron

Polplastron

Volgens mij gebruikten ze York haar techniek ook al zo'n vijftig jaar geleden in de psychiatrie??? Met gemengde resultaten trouwens hoewel gezegd moet worden dat geen enkel van die patienten ooit nog neigingen tot broedsheid vertoonden!
maandag 22 juni 2009 - 20:17
York

York

Hallo Polplastron,
Je schijnt goed op de hoogte te zijn op dat gebied
maandag 22 juni 2009 - 21:11
York

York

Hallo icequeen,
Hoe gaat het met de broedse kip?
woensdag 24 juni 2009 - 23:14
icequeen

Icequeen

ja heb haar in een kom met lauw water gezet ,maar niet zo lang en inderdaad ze loopt terug rond,maar op het ogenblik krijg ik van geen van beide kipjes een eitje
Nog bedankt voor de tips iedereen
grtjs Brigitte
donderdag 25 juni 2009 - 11:05
Matabish

Matabish

Dat komt wel weer Icequeen,...als ze vergeten zijn wat je hen aangedaan hebt!!!![afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 25 juni 2009 - 15:55
York

York

Geen paniek hoor dat komt wel terug goed.
donderdag 25 juni 2009 - 20:37
Banker

Banker

Ik heb 3 zijdehoenders: een zwarte, een witte en een bruine (K3 dus )

Twee ervan zijn ook al enkele weken broeds. Ze blijven dus in het lefhokje zitten. De eieren (van de andere kip) haal ik nochtans altijd weg. De broedse kippen haal ik elke morgen uit het hok. Soms sluit ik het deurtje om ze te verplichten buiten te blijven. Maar niets helpt...

Ik heb ze ook al enkele keren in een emmer water gestoken.. maar ook dat helpt niet.

Nu heb ik ze op advies van een buur onder een omgekeerde fruitkist gestoken. Op straf dus
Twee dagen zitten ze er nu onder, zonder eten of drinken.
Ik heb ze net buitengelaten. Ze gingen meteen drinken... en kropen dan weer in hun hok, recht naar het leghokje...
Ik heb ze dan maar opnieuw gestraft, opnieuw onder de fruitkist, ditmaal met een drinkbakje erin.

Heeft iemand hier ervaring mee??


Dankjewel

grtz
Banker
zondag 12 juli 2009 - 21:18
Peppody

Peppody

al 2 dagen zonder eten of drinken?!! Dat vind ik wel heel erg hard. Zo heb je straks idd geen broedse kippen meer... want dan zijn ze denk ik dood! Ik weet niet hoe lang kippen zonder eten en drinken kunnen maar ik zou dit toch echt niet te lang doen hoor!
zondag 12 juli 2009 - 21:28
York

York

Vroeger werd deze methode met de fruitkist ook gebruikt Banker, maar ze zonder eten en drinken zetten vind ik wel barbaars. Een kip kan je niet straffen hoor. Ik vind de beste en meest diervriendelijke manier nog altijd om ze in water te zetten, laat ze desnoods enkele uren zitten met de fruitkist over haar kop.
zondag 12 juli 2009 - 21:57
Matabish

Matabish

Ben ík efkes blij dat ik geen broedneigingen heb!!!
zondag 12 juli 2009 - 22:01
Banker

Banker

het heeft wel gewerkt. Ze zijn vrij sinds namiddag, en zijn nog niet een keer binnen geweest...
Dus voorlopig lijkt de test gelukt.
ps. ik heb ze gisterenavond nog laten drinken hoor, maar toen ze weer naar binnenkropen heb ik ze opnieuw onder de fruitkist gezet... tot deze namiddag dus...


ps. hiernaast staan ze trouwens...

Allemaal Beestjes

maandag 13 juli 2009 - 18:30
Matabish

Matabish

't Zijn schatjes!! Dààr kleintjes van, dat zouden toch 'cuties' zijn!!!
maandag 13 juli 2009 - 18:56
icequeen

Icequeen

oooo,wat een mooie kipjes


Antwoord op 25/06/2009 om 11:05 ja heb haar in een kom met lauw water gezet ,maar niet zo lang en inderdaad ze loopt terug rond,maar op het ogenblik krijg ik van geen van beide kipjes een eitje
Nog bedankt voor de tips iedereen
grtjs Brigitte


is nu pas drie dagen dat één van de twee kipjes terug een eitje legt(nie iedere dag zelfs),weet niet welk van de twee....is dat normaal?... zijn brahma en cohin of mss wel kruising van dees soorten van gebuur gekregen,hebben gevederde pootjes...
en zeggen dak zo blij was met mijn eitjes....en zo lekker iet anders dan gekocht...hoop dat ze terug leggen men kipjes...

grtjs Brigitte
maandag 13 juli 2009 - 19:51
York

York

Geen paniek icequeen, ze zullen wel terug eitjes geven. De kippen zijn waarschijnlijk van slag doordat je hun natuurlijk biorithme verstoord hebt.
Er is wel een periode dat de meeste kippen niet leggen. Meestal begint die periode van eind september tot februari maart.Sommige leggen een gans jaar maar dit is zeldzaam.
Succes en laat nog iets horen
maandag 13 juli 2009 - 20:10
Peppody

Peppody

Blij dat de kipjes van de broed af zijn. Ze zijn prachtig!
maandag 13 juli 2009 - 21:30
Banker

Banker

Ja, we vinden ze ook het einde. Vooral de bruine is erg lief. Voordeel van deze kippen is dat ze heel kindvriendelijk zijn. Ze zijn erg makkelijk handtam te maken en een afsluiting van een dikke halve meter volstaat...

Iedereen die ze ziet is er meteen gek van!
Onze K3-kippen zijn heel populair dus
dinsdag 14 juli 2009 - 22:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon