menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bamboe verwijderen

Ga naar meest recente reactie

samsung

Samsung

Toen wij dit huis kochten (3 jaar geleden) stond er achteraan in de achtertuin een fllinke bamboe. Ondertussen heeft die in bloei gestaan en is dus kapot. Eerst wou mijn man hem laten staan, maar ondertussen heeft hij hem moeten afzagen om de bruidssluier te kunnen intomen. We zitten nu met een strook van 2 x 1 m met allemaal stompels bamboe. Op die plek kunnen we natuurlijk niks doen nu. Ik weet niet of het mogelijk is die bamboe uit te graven. Zou er terug bamboe groeien? Het mag, maar toch niet meer zo overvloedig. Wat kan ik best doen?
zaterdag 7 juli 2007 - 21:47
hildavw

Hildavw

Dag samsung en welkom
Onze buren hebben ook juist hun bamboe uitgegraven omdat hij gebloeid heeft.
Het was wel zwaar werk, want het was een serieuze kluit.
Nu komen er hier en daar toch enkele scheutjes uit, misschien kan je het ook zo proberen.
Van die gelegenheid kan je misschien ineens gebruik maken om een begrenzer te plaatsen.
Voor alle info over bamboe moet je maar eens "zoeken" gebruiken !
Daar leer je heel veel over bamboe.
groetjes
Hilda
zondag 8 juli 2007 - 02:09
an

An

mijn man hweeft de bamboe ook uitgegraven bij de buren ,hij kregen jonkies onder de schuting door
en steeds weg halen wat je vind zo roei je hem vriendelijk eruit.
wij hebben er ggeen last meer van .en bij de buren is ie weg gebleven dmv uitgraven
gr an

probeer maar succes er mee
zondag 8 juli 2007 - 03:30
an

An

sorry voor de schrijf fouten dat zie ik nu pas.
bij het woordje heeft en hij moet wij zijn.
gr an
zondag 8 juli 2007 - 03:33
Esem

Esem

Onze buur is ook al zijn bamboe aan het verwijderen.
Hij heeft een soort van bobcat gehuurd en is zo al zijn bamboe aan het uitgraven.
Waarom???
Alles woekert zo hard dat de bamboe de ganse oprit die gelegd is op 20cm dikke chappe omhoog duuwt, en zo de oprit aan het vernielen is.
Ikzelf heb ook al mijn bamboe uitgedaan omwille van het veel te hard woekeren van de plant.
Nooit komt deze nog terug in de tuin.
Het is nog ergen dan de pest.
Voor mij nooit meer.
Je kan de bamboe ook uitgraven met de spade en pithouweel,en een bijl of aks(zeer grote bijl)
Ik heb voor ongeveer 3 vierkante iets meer dan een dag nodig gehad om alles te verwijderen.
De wortels zitten niet echt diep maar het is een grote klomp of kluit met wortels,dat je stukje bij stukje en beetje bij beetje kan verwijderen.
Maar laat niets achter of zeker weten,na enkele weken staat hij er terug.
In jou geval waarschijnlijk niet omdat deze afgesorven is.
Ik zou zeggen veel plezier en veel spieren.
Gr Esem,
zondag 8 juli 2007 - 06:11
samsung

Samsung

quoteIk zou zeggen veel plezier en veel spieren. unquote

hihihi, ja die zal ik wel nodig hebben, die spieren, heb ik gisteren al gemerkt.
Mijn man zei dat hij het ging uitgraven, ik ben benieuwd......
probleem is dat ik naast de bamboe een grafje heb (cavia) waar een hosta staaten vlijtige liesjes en die krijgt nu geen schaduw meer
zondag 8 juli 2007 - 18:55
an

An

wij hebben hem er ook met succes met graven verwijderd hier en daar een uitloper die ook verwijderen,en weg is je bamboe

wel zwaar werk als ie groot is maar succes verzekerd

gr an
zondag 8 juli 2007 - 20:23
bertneveux

Bertneveux

Ik heb in een privé-tuin eens manueel 120 bamboe's met een kluitdiameter van meer dan 1 m uitgegraven, is inderdaad een hele klus!
Het is gewoon belangrijk dat je een goede spade neemt om aan dit werk te beginnen, ik zou zeggen een boomspade met glasvezelsteel met een getrokken blad en steps.En dan nog een scherp bijl bij de hand en dan gaat dat best.

Indien je een bamboe aanplant best van beginaf aan een rootbarrier rond de kluit steken, zo voorkom je woekering!je kan dit ook nog doen wanneer de plant er al een tijdje staat.

succes!!!
dinsdag 17 juli 2007 - 14:01
annis

Annis

Als een bamboe in bloei staat gaat het meestal om een Fagesia soort. Door de bloei sterft deze meestal af.
De wortels hiervan zitten zo dicht op elkaar dat je er bijna geen spade tussen krijgt. Wij hebben deze dit jaar verwijderd door de kluiten in stukken te zagen met een electrische zaag en toen de kluiten uitgegraven. Dit is een hels karwei dus ik wens je veel succes.

Annis
dinsdag 17 juli 2007 - 19:52
Adrienne

Adrienne

Amaai, ik moet er nog aan beginnen.
Groeit gewoon uit de bak.
Pffff !!!
Succes alvast.
dinsdag 17 juli 2007 - 19:55
MARC4ALL

MARC4ALL

Beste allen

Bamboe behoort NIET tot de onkruiden, maar tot de grasachtigen. Bamboe is dus niet weg te krijgen met enkel een onkruidverdelger.

Een goede grasverdelger is "Panic" op basis van Glyfosaat 360 en vernietigd alle onkruiden EN grassen via de sapstroom. Je moet dus enkel
de uitstekende bamboescheuten insmeren (tijdens een droge periode) en wachten tot het product in de sapstroom is terechtgekomen. Mocht het product in de bodem terechtkomen: geen paniek ... na enkele dagen wordt het produkt afgebroken.
[afbeelding verwijderd niet-https]
Panic Glyfosaat 360 - Verpakking: 1 liter


Vriendelijke groeten
Marc Fredrickx
Industrieel laborant


vrijdag 14 augustus 2009 - 17:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon