menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke plant op een vochtige schaduwrijke grond

Ga naar meest recente reactie

jazoe

Jazoe

Hello,
Aan de noorderkant van ons huis hebben we een stukje grond van 3m op 11m, waar enkel 's morgens en 's avonds wat zon op schijnt. De grond is er zeer 'zompig'. 2 jaar geleden hebben we er ferm wat compost door gedraaid. Momenteel staat er een vlierbes en 2 hortensia's op, die 's avonds nog wat zon hebben. Deze groeien goed. Ernaast staan 3 bessenstruiken die het ook goed doen.
De 6 frambozestruiken in het midden van het stuk hebben het duidelijk moeilijker. 3 ervan lijken toch wel last te hebben van de te vochtige grond? En uiteindelijk hebben we nog 3 hazelaars, waarvan er 1 na het planten dood ging. Het lijkt me er ook te vochtig voor een kruidenhoekje. Petersele en kerven gaan dood. De bieslook staat er momenteel nog. Ik heb een poging gedaan om pompoenzaadjes te zaaien, maar die pakken ook niet aan.
We zijn op zoek naar één of meerdere plant(en)/struik die goed vocht op nemen. Verder moeten we rekening houden dat naast de 3m aan de linkerkant er een padje ligt van 1m en daarnaast ons huis. Aan de andere kant staat er een draadomheining met betonplaat. En daarnaast de oprit van onze buur. Dus moeten we voorzichtig zijn dat de wortels daar geen schade aanrichten.
Iemand suggesties?
donderdag 5 juli 2007 - 17:08
minouke

Tekst aangepast

Minouke

iris siberica,bergenia,polygonatum,actaea,primula,aconitum,anemonen,dicentra, campanula persicifolia,hydrangea paniculata,grasjes hakonechloa,fothergilla,alchemilla,brunnera,geranium,hosta,varens
digitalis,astilbe, astrantia

en er zijn er nog hoor, tuurlijk nat = goed vochtig maar echte constante plassen met veel schaduw daar heb je veel minder keuze

kijk ook eens naar http://www.varens.be/nl/vivaces.php , niet alleen varens maar ook anderen planten
donderdag 5 juli 2007 - 17:34
sylvain

Sylvain

jazoe de liguaria-tendata geeft een heel groot donker bruin of donkergroen blad hebt er ook in lichtere kleuren komt zo rond september mooie gele grote bloem aan wordt +- 1meter hoog en een omvang van doorsnee gemakelijk 1 meter staat graag vochtig en verdraagd geen of weinig zon anders water geven
donderdag 5 juli 2007 - 21:24
rialle

Rialle

Hallo Jazoe,
Ik heb ook zo'n stuk in mijn voortuin waar nauwelijks zon komt en waar het drassig is.
Ik heb gedeeltelijk gras maar dat kun je vergeten omdat het allemaal mos wordt.
Wat het wel goed doet is Hosta. Die bloeit op het moment dat het een lieve lust is. Daar achter staat een wit/heeeeel licht roze hydrangea en die zit vol met bloemen en is 1,5 meter hoog. Ook staat er een donker paarse Spirea en het contrast met dat wit van de Hydrangea is geweldig! Langs het pad staat er nog Vrouwenmantel en ook die voelt zich er thuis.
Succes

Groetjes Rialle
zondag 8 juli 2007 - 04:07
Esem

Esem

Ja alle ligularia soorten zijn moerasplanten en zullen het dan ook wel goed doen daar op dat stukje grond in de halfschaduw.
Gr Esem
zondag 8 juli 2007 - 05:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon