menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verkeuring blad beukenhaag

Ga naar meest recente reactie

chriss

Chriss

hellup;

afgelopen voorjaar, omstreeks medio maart heb ik een beukenhaag geplant van +/- een meter hoog practisch aan alle planten is, hoewel vrij laat, mooi groen blad gaan groeien echter nu begint het blad van een aantal boompjes te verkleuren van geel naar licht bruin, heb de indruk of gaan deze boompjes dood, hoe kan dit? eerst waren het er 4 boompjes die verkeurden, echter het worden er steeds meer... kan het vele regen een oorzaak zijn? kunnen ze te nat staan? is er nog een manier om de boompjes te 'redden' wanneer het blad begint te verkleuren?

Alvast bedankt voor jullie reacties

vr.gr. christiaan
maandag 2 juli 2007 - 19:07
Kelvin

Kelvin

Ik kan je hier de volgende 2 mogelijkheden geven die wij altijd gebruiken...

1: Je kan een tuincentrum gaan en daar naar Beukengrond vragen.
2: Het kan ook zo zijn dat je dan nieuwe moet gaan halen en dan bij klein formaat beginnen van 50/75 cm hoogte.


[afbeelding verwijderd niet-https] <---- of dat je miss dit ziet als je dit ziet kan het ook zijn dat het vruchten maakt..

Groeten Kelvin
dinsdag 3 juli 2007 - 01:01
minouke

Tekst aangepast

Minouke

Fagus sylvaticus : behoudt zijn verdord blad in de winter; voor vochtige grond, liever geen zon op de wortels
en komt later met nieuw blad dan de carpinus

carpinus betulus : verliest zijn blad in de winter , maar krijgt weer vlugger dan de fagus nieuw blad en verdraagt beter de droogte dan de Fagus

Ik heb ze allebei , en de carpinus hebben wij in november geplant, ze waren al 150cm hoog, de grond hebben wij verbeterd met compost en koemest. Alle 2 dagen heel veel water gegeven gedurende 2 weken.
In de lente met de lange droogte hebben wij om de 4 dagen heel veel water gegeven (een geultje hadden wij gemaakt bij het planten in november vr het water bij de planten te houden).

Wij hebben er geen één die kapot is op de zowat 100 m

Dus misschien is het de droogte van de afgelopen lente de oorzaak, tenzij je toch heel veel water gegeven hebt . Ik zat op een stoelleke met de tuinslang .... om u een idee te geven

Ook bij het kopen/planten mogen ze niet lang met blote wortels blijven liggen , ingraven dus als je ze niet direct kunt planten

ik heb leemgrond

groetjes
dinsdag 3 juli 2007 - 15:37
Ludwig_111

Tekst aangepast

Ludwig_111

Ik heb exact hetzelfde aan de hand:

- begin april zo'n 60 meter beukenhaag (fagus) geplant (80-100cm)
- de hele maand april om de andere dag water gegeven
- alle plantjes zijn goed in het blad geschoten
- sinds vorige week beginnen hier en daar struikjes geel/bruin te worden
- ik zie ook witte puntjes/beestjes op de onderkant van het blad zitten, niet veel, maar toch.

Heeft er iemand hetzelfde voorgehad in het verleden? Wat aan te doen?

dinsdag 3 juli 2007 - 16:19
WiPe

WiPe

Kunnen jullie eens controleren hoe diep de wortels onder de grond zitten? Ik kom het ontzettend vaak tegen dat problemen na het aanplanten terug te voeren zijn op te diep aanplanten.
Planten waarvan d ebovenste wortels vijf com onder het maaiveld zitten hebben het heel moeilijk om aan te slaan, als ze al niet kapot gaan.
dinsdag 3 juli 2007 - 17:23
WiPe

WiPe

Uitlopen gebeurd op basis van de reserves die de plant vorig jaar opgeslagen heeft. Bruin worden gebeurd omdat de plant, eens de reserves op zijn, onvoldoende nieuwe voedinsstoffen kan aanmaken.

Als de planten effectief te diep zitten zou je het volgende kunnen doen:

Op dit moment moet je zorgen dat ervoldoende zuurstof aan de wortels kan. Daarvoor kun je een ondiepe greppel naast de planten graven, vlak langs de wortels. Let er op dat daardoor de wortels niet gaa verdrogen in de zomer. Eventueel zou je een drainagebuis kunnen steken naast de wortels op een tiental cm onder de grond. Zorg dat de uiteinden van de drainagebuis goed boven de grond uitkomen, eventueel mag de buis onderweg nog een paar keer boven komen.

In de winter kan de haag dan herplant worden op de juiste diepte (bovenste wortels valk onder het maaiveld)

dinsdag 3 juli 2007 - 19:59
Ludwig_111

Tekst aangepast

Ludwig_111

Ik ben nog effe verder op zoek gegaan, het volgende heb ik nog gevonden:

http://www.bayergarden.be/scgardenblx/problems_benl.nsf/CMSSubjectByID/NSCK-5D9A75?OpenDocument&nav=MSIN-5ASD9T

Precies wat ik aan de hand heb. Witte stipjes onderaan het blad, en hier en daar beginnen twijgjes af te sterven. Zo gauw het wat droger is eens proberen of Confidor helpt...
dinsdag 3 juli 2007 - 20:31
Acontinum

Acontinum

Zijn het insecten? Confidor is toch tegen bladluizen en dergelijke
dinsdag 3 juli 2007 - 20:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon