menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Advies boom voor kleine tuin. (Wintergroen?)

Ga naar meest recente reactie

Evaevaeva

Evaevaeva

Goeienavond!

Onze tuin is vers aangelegd. En misschien vloeken in deze tuinliefhebbers-kerk; de tuin is onderhoudsvrij. Het enige groen is een strookje gras, 1 wand begroeid met hedera klimop en een paar bloempotten met eenjarige bloeiers.
Ik hou van tuinieren, hoewel ik er niet veel verstand van heb hoor, maar de reden dat we voor dit ontwerp kozen is omdat we momenteel onze tijd al jongleren tussen werken, onze kinderen, de hond en sociale afspraken en verplichtingen.
Maar nu mis ik natuurlijk wat groens. Iets in de hoogte.
Ik hou niet van uitbundige kleuren. Wel van weelderige groei (grootbladerig of juist klein en veel, groen en hooguit wit). Maar in een kleine tuin lukt dat niet echt lijkt me. Bolplantanen vind ik mooi bijvoorbeeld.

Is er een wintergroen alternatief? En misschien een boompje met niet al te heftige worteling, makkelijk te snoeien, compact maar toch niet zo stijf als een conifeer op stam, wapperende bladeren. Haha, snappen jullie het nog?

En, zijn er ook boompjes die goed overleven in een bak? Dat zou nòg makkelijker zijn ivm verplaatsen.

Nou, ik hoop maar op jullie deskundigheid. Anders komen we er niet uit denk ik. Bedankt alvast!

zaterdag 16 juli 2016 - 23:11
Evaevaeva

Evaevaeva

Echt niemand kan mij helpen?
zondag 17 juli 2016 - 20:47
leerling

Leerling

@Evaevaeva
'k Denk dat de moeilijkheid is dat je wel min of meer beschrijft wat je wil, maar niet waar die plant moet groeien.

Hoe hoog en breed mag die worden? Hoeveel zon is er? Wat voor bodem heb je? (Dat laatste is in jouw geval waarschijnlijk niet zo belangrijk. Als dit een van de weinige planten is, vermoed ik dat je een plantgat kan vullen met de door de plant gewenste aarde en die ook van het al dan niet nodige vocht kan voorzien.) Staat de plant beschut (zodat bv. matig winterharde planten ook in aanmerking komen.)

Als je graag zelf wat rondkijkt, kan je de tab 'Tuinadvies' aanklikken. Daar onder vind je, uiterst links, 'Plantengids'. En als je daarop klikt vind je een uitgebreide plantengids, waar je via allerlei criteria, op zoek kunt gaan naar planten die aan je vereisten voldoen.

Met de beschrijving die je gaf, kun je bv. zoeken op
- soort gewas: 'heester/struik' en 'loofboom'
- groeihoogte max.: 1.5m - 2m (hoger lijkt me niet wenselijk voor een kleine tuin)
- wintergroen: bladhoudend
- speciale kenmerken: 'Mooie herfstverkleuring' (Ik ga er even vanuit dat je wat extra kleur wel fijn zou vinden.)

Als je dan alfabetisch sorteert, kom je uit op
- een aantal Berberis (zuurbes) - wat je, als je jonge kinderen hebt, misschien niet leuk vindt, o.w.v. de stekels
- Hedera (klimop) - wat je al hebt
- een aantal Mahonia - die stekelige bladeren heeft en die je best niet aanplant in de buurt van natuurgebieden (zie o.a. http://www.alterias.be/alterias_search/?page=detailview&inv_id=17)
- een paar Nandina domestica (hemelse bamboe) - zou niet woekeren
- een paar Photinia (glansmispels)
- Rubus odoratus (sierbraam)

Maar misschien vind je kale decoratieve takken wel mooi en komt bv. een mispel in aanmerking. Of een toverhazelaar, die al in december in bloem komt en waarvan sommige cultivars heerlijk ruiken.
dinsdag 19 juli 2016 - 00:40
WiPe

WiPe

Als ik lees wat je allemaal vraagt, dan denk ik best dat je een groenbijvend boompje kiest dat je in vorm snoeit. Ik zou dan durven kiezen voor steeneik, Quercus ilex. Hou er rekening mee dt planten in potten of bakken gemakkelijker bevriezen en dat je die in de winter dus vorstvrij moet kunnen wegzetten. Als dat niet kan, kun je de boom best in volle grond planten.
dinsdag 19 juli 2016 - 21:33
Evaevaeva

Evaevaeva

@leerling en WiPe:

-Hoogte van de boom mag toch wel 3/3,5 meter zijn/worden.
- Breedte: beter wat compacter. Op stam schept wat meer ruimte op de grond, in de lucht mag ie wel wat uitgroeien (1,5 meter doorsnee)
- Tuin is op het zuiden. Volle zon de hele dag door.
- Boom zou redelijk beschut staan. De tuin is omgeven door schutting en klimop.

De pot en boom vorstvrij wegzetten is geen optie. Daar hebben we geen ruimte voor.

Ik ga al jullie termen eens nazoeken en ik overweeg ook de niet wintergroene bomen inmiddels de charme van het veranderen van het blad door de seizoenen vind ik toch ook wel erg mooi. En kale takken kunnen ook heel mooi authentiek staan realiseer ik me.

Bedankt voor jullie info!
Meer input altijd welkom!
maandag 25 juli 2016 - 20:20
pplakke

Pplakke

zou een juniperus geen optie zijn .
word ook in rotstuinen gebruikt die zijn meestal hoger.
en dus droger en de grond bevriest daar door ook sneller .
de ene plant zal dus beter een leven in een pot kunnen verdragen dan de ander.
maar hoe dan ook in een pot is nooit ideaal voor een plant.
in een pot is enkel de goede vochtigheid aanhouden al een werk.
neem bv . je gaat met vakantie en het is hier een week 30 graden en droog.
dan zou ik niet graag die plant zijn .
maandag 25 juli 2016 - 21:40
leerling

Leerling

1,5 meter is niet breed. Dan zou je zuilvormige bomen of bomen die goed snoei verdragen moeten bekijken.

Beschut en volle zon wil zeggen dat matig winterharde bomen ook in aanmerking komen.

Wat dacht je van een Ficus carica (vijg)? Die kan je in toom houden door hem te snoeien, en de vruchten zijn nog lekker ook.

Misschien kan je nog meer inspiratie opdoen op http://www.tuinadvies.be/artikels/bomen_stam_winter.htm (Bomen die opvallen in de winter door hun mooie stam of schors)?
maandag 25 juli 2016 - 23:10
Evaevaeva

Evaevaeva

De Vijg is ook een mooie optie. Ik zet m op mijn lijstje. Fijn dat er toch mensen zijn die me helemaal niet kennen en toch belangeloos eerlijke informatie met me willen delen.
Ik ben hier voorlopig nog niet weg
Bedankt voor jullie feedback!
vrijdag 29 juli 2016 - 22:33
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Kijk daar doen we het voor.
Hoe meer zielen, hoe meer vreugd.
En hoe meer we kunnen leren.
vrijdag 29 juli 2016 - 23:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon