menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Buxus wordt bruin

Ga naar meest recente reactie

kdj

Kdj

Mijn buxushaag wordt bruin.Is dit een geval van cylindrocladium en hoe kan ik dit zien? en is er een degelijke oplossing voor?

Struiken & Bomen

vrijdag 15 juli 2016 - 22:09
Mia89

Mia89

Bij bruinverkleuring van de bladeren is het Volutella buxi.
Dan ziet men ook witte schimmelsporen onderkant blad.
Anti schimmelmiddel kopen en gebruiken.
vrijdag 15 juli 2016 - 22:13
Carib

Carib

Dit is wel al een forse aantasting. In de praktijk blijken beide schimmels, de Cylindrocladium buxicola en de Volutella buxi vaak samen voor te komen. De Cylindrocladium herken je aan de specifieke zwarte streepjes op de takjes.
Ik betwijfel zelf ernstig of spuiten zinvol is. In België zijn wel meer gifmiddelen te koop dan in Nederland, maar als ze al helpen, betekent het voortaan zeer regelmatig (preventief) spuiten, want de sporen blijven jaren en jaren actief in de grond en iedere natte periode doet de ziekte weer opvlammen.
Ik heb zelf vanochtend nog 4 aangetaste bollen en een stuk buxushaag gerooid. De laatste restanten van wat een aantal jaren geleden een grote buxustuin was. En uit ervaring blijkt: je kunt ook prima tuinieren zonder buxus.
zaterdag 16 juli 2016 - 15:33
kdj

Kdj

Geen witte schimmelsporen te zien en zwarte streepjes kan ik ook niet vinden. Dit is een meer gedetaileerde foto

Struiken & Bomen

dinsdag 19 juli 2016 - 07:09
Carib

Carib

Dit zijn kenmerkende vlekken voor Cylindrocladium. Pas op als je nog meer buxus in de tuin hebt. Door aanraking met je handen, kleding, schoenen, gereedschappen kun je de ziekte al overdragen. Anders dan bij andere schimmels kan Cylindrocladium de plant ook zonder beschadiging al binnendringen.
dinsdag 19 juli 2016 - 13:26
satomi

Satomi

Ja, dat is duidelijk Cylindrocladium. Mijn buxusplanten zijn ook besmet. Ik ben het helemaal eens met Carib, spuiten kan wel, maar heeft geen zin. Bovendien is het spuitmiddel erg giftig: http://www.edialux.be/UserFiles/file/MSDS/HGP/BENL/VF_Eminent.pdf

Er zijn gelukkig nog meer planten die je voor een laag haagje kan gebruiken
donderdag 21 juli 2016 - 16:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon