menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Boerenjasmijn

Ga naar meest recente reactie

kollebloem

Kollebloem

Wij kregen deze struik als zijnde een Boerenjasmijn maar als ik een ding weet is dat die bloemen héérlijk ruiken. Als je in een straat komt met eentje in een tuin dan ruik je het meteen.

Deze bloemen ruiken niet, niks, noppes.

Dus, wat is dit dan?

Struiken & Bomen

donderdag 18 juni 2015 - 16:31
WiPe

WiPe

Een boerenjasmijn Maar jammer genoeg een selectie met grote geurloze bloemen.
donderdag 18 juni 2015 - 16:34
kollebloem

Kollebloem

oooh wat jammer. Ik wist niet eens dat het mogelijk was?!
Dat is toch te gek dat ze er kweken die niet geuren ook want dat is nu net hetgeen de struik zo bijzonder maakt.




Bedankt!





donderdag 18 juni 2015 - 17:40
RdB

RdB

In het tuincentrum telt slechts de uiterlijke schijn, op geur verkopen ze niet, met alle gevolgen van dien. Kijk maar eens bij de rozen

Ruud
vrijdag 19 juni 2015 - 08:25
Polplastron

Polplastron

In het tuincentrum telt slechts de uiterlijke schijn, op geur verkopen ze niet, met alle gevolgen van dien. Kijk maar eens bij de rozen

Dat heeft weinig met de tuincentra te maken. Veredelaars maken nu eenmaal keuzes. De ideale plant zou natuurlijk een goede gezondheid, een mooie groei, een fantastische bloemkleur, -vorm en -grootte hebben alsook nog eens een heerlijke geur.

Bij het veredelen is het echter vaak erg moeilijk om al die kwaliteiten ineens te bekomen en daarom duurt het "maken" van nieuwe variëteiten vaak erg lang. Van de zoveel zaailingen die men heeft zullen er maar enkele geselecteerd worden om mee verder te kweken of om uit te brengen in de handel.

Een zeer groot deel van de moderne rozen heeft echter, in tegenstelling tot wat velen denken, best wel een goede geur (vandaar mijn reactie!). Bij overige planten hangt het vaak af van de populariteit van de betreffende soort. Je gaat als veredelaar niet investeren in iets wat toch niet opbrengt. Overigens speelt hier ook de tijdsgeest een groot stuk mee; in vroegere tijden was het aanbod van kleuren vaak kleiner en waren geur en bloemvorm belangrijker dan in de tijd erna toen allerlei nieuwe kleuren op de markt kwamen en men eerder voor felgekleurde bloemen ging die misschien wel wat minder geurden. De laatste decennia wordt, bij rozen althans, geur echter ook meer en meer terug een criterium waar men sterk op let. Ook ziekteresistentie is een punt dat steeds meer op de voorgrond treedt gezien er een algemene tendens bestaat naar verminderd gebruik van chemicaliën in de tuin.

Voor naamloze variëteiten geldt dat deze vaak niet zo streng beoordeeld worden als hun door en door geselecteerde neefjes en nichtjes. Dit maakt dat ze best wel mooi kunnen zijn en zelfs heel veel goede eigenschappen kunnen hebben, maar een garantie heb je hier niet mee.

Bij het kiezen van eender welke plant zou je als tuinliefhebber dan ook even de tijd moeten kunnen nemen om eens op te zoeken wat de eigenschappen zijn van de plant die je wenst te kopen. Dat is niet voor elke plant mogelijk of zelfs nodig, maar voor struiken en bomen die toch zéér aanwezig zijn in de tuin doe ik dit persoonlijk toch altijd. Impulsieve aankopen van rozen of andere struiken gebeuren hier in principe niet meer; zo voorkom je teleurstellingen.

Groeten,

Pol
vrijdag 19 juni 2015 - 08:41
Tuinprins

Tuinprins

Het probleem is dat er een soort systeem is ontstaan waarbij ieder jaar een aantal nieuwe planten 'moet' worden geïntroduceerd. Stel dat David Austin Roses zou zeggen: helaas, we hebben dit jaar geen goede nieuwe roos kunnen vinden? En dat het bedrijf dat meerdere jaren achter elkaar zou zeggen? Maar dat doet het niet simpelweg omdat 'men' verwacht dat er weer een 'uitmuntende' roos op de markt komt.

Dit geldt overigens niet alleen voor rozen maar vooral ook voor vaste planten. Als voorbeeld noem ik de nieuwe Echinacea's die het laatste decennium zijn geïntroduceerd. Vele zagen er verleidelijk uit maar bleken in de praktijk vaak dure eenjarigen te zijn. Het is een soort van volksverlakkerij dit soort matige planten op de markt te brengen.

Maar ik dwaal af ...



Gegroet, de tuinprins
vrijdag 19 juni 2015 - 20:34
Polplastron

Polplastron

Ik denk dat die grote kwekerijen (zoals o.a. Austin) het zich niet kunnen veroorloven om "brol" op de markt te brengen. De druk om nieuwe dingen op de markt te brengen is groot, maar de druk om toch een basis aan kwaliteit te leveren ook. Die mensen houden zich niet bezig met één variëteit per jaar, maar hebben proefvelden vol staan met mogelijke successen en daar zal men dan om de zoveel tijd inderdaad wel iets uit selecteren vermoed ik.

Het aanbod is in elk geval ondertussen inderdaad wel zo groot dat je je kan afvragen of het allemaal nog wel beter en mooier wordt (vandaar dat ik bij m'n oude rozen blijf hé! ).

Bij vaste planten die "in de mode zijn" zoals Echinacea, maar ook bij Hemerocallis e.d. is er inderdaad ineens een veel te groot aanbod gekomen van "hippe" planten die weinig kwaliteit te bieden hadden. De "Echinacea-business" is echter veel minder oud dan die van bijvoorbeeld rozen....

Overigens gebeurt het aanbieden van vaste planten veel anoniemer dan van rozen. Noem me gerust eens een paar bekende kwekers van Echinacea of Geranium? (Er zijn er natuurlijk wel, maar ze zijn minder bekend). Bij rozen hangen de namen van de verschillende "rozenhuizen" vast aan hun creaties en zovele rozenliefhebbers kennen hun rozenhuizen ook echt wel; een paar teleurstellingen kunnen leiden tot een serieuze daling in verkoop.

Groeten,

Pol
vrijdag 19 juni 2015 - 20:54
kollebloem

Kollebloem

Ik vind dat ze het in de eerste plaats moeten vermelden. Wij kochten een Boerenjasmijn voor de vorm en de bloem maar vooral voor de geur. Dat er planten waren die niet ruiken dat wist ik helemaal niet.
In veel tuincentra moet je ook niet te veel informatie vragen want heel dikwijls weten die jonge mensen die daar helpen niet eens met welke plant ze bezig zijn en dat is geen verwijt. Soms zijn het jobstudenten die ze aan het werk zetten om rekken te vullen maar die jonge gasten hebben helemaal geen tijd om zich daarin te verdiepen.
Dus je ziet op het plaatje staan dat het een Boerenjasmijn is, je staat daar met een pot in je handen met enkel stam en tak en je gaat er van uit dat je een prachtige geurende heester koopt waar menig bij en vlinder en mens zal van genieten. Niet dus.




zaterdag 20 juni 2015 - 09:35
Polplastron

Polplastron

In veel tuincentra moet je ook niet te veel informatie vragen want heel dikwijls weten die jonge mensen die daar helpen niet eens met welke plant ze bezig zijn en dat is geen verwijt. Soms zijn het jobstudenten die ze aan het werk zetten om rekken te vullen maar die jonge gasten hebben helemaal geen tijd om zich daarin te verdiepen.

Tuincentra zijn niet meer of minder dan winkels waar men planten verkoopt. En net zoals je in de supermarkt niet moet vragen hoe je een bepaald product moet klaarmaken, moet je in tuincentra ook niet verwachten een degelijk advies te krijgen. Als ik wil weten hoe ik een biefstuk wil klaarmaken, kan ik bij de slager eventueel wel de vraag stellen en misschien krijg ik daar een antwoord. Als ik vragen heb over een bepaalde plant die ik wil kopen, zal ik misschien bij een kleine (boom-, rozen-, bollen-, ...)kweker nog een fatsoenlijk antwoord krijgen.

Je zal dus ofwel als klant zelf je info moeten zoeken op voorhand ofwel op zoek moeten gaan naar een goede kweker in de buurt waar klantvriendelijkheid en service nog belangrijke troeven zijn. Gelukkig ken ik er zo nog een paar in de buurt en daar spring ik graag nog wel eens binnen voor iets speciaals.

Je uitspraak dat het vooral de "jonge gasten" en de "jobstudenten" zijn, spreek ik ook graag tegen; ik heb al "ouwe rotten" bezig gehoord tegen klanten en er serieus het mijne van gedacht!

Groeten,

Pol
zaterdag 20 juni 2015 - 11:31
kollebloem

Kollebloem

Wel dan moet ik je ook even tegen spreken want het was in een klein familiebedrijf èn de gasten die daar werkten waren allemaal jobstudenten.
De baas was nergens te bekennen en mevrouw stond aan de kassa èn die heeft nog eens bevestigt dat het "een" Boerenjasmijn was. Ze had er wel kunnen bij vertellen dat het een was die niet geurde maar dat heeft ze niet gedaan.

Uitleg geven is een kwestie van goede wil.



zondag 21 juni 2015 - 08:50
Tuinprins

Tuinprins

Ze wist niet dat U specifiek op zoek was naar een boerenjasmijn die geurde. Geurloze boerenjasmijn soorten en cultivars zijn er legio, een niet-geurende boerenjasmijn is niet iets uitzonderlijk. Ik weet niet hoe de de verhouding tussen geurende en niet-geurende boerenjasmijnen binnen het genus Philadelphus precies ligt maar het zou mij niet verbazen als die uitkomt op 50%--50%.

Dit lijkt mij een situatie waarbij niemand iets te verwijten valt.


Gegroet, de tuinprins
zondag 21 juni 2015 - 10:00
Polplastron

Polplastron

Wel dan moet ik je ook even tegen spreken want het was in een klein familiebedrijf èn de gasten die daar werkten waren allemaal jobstudenten.

Hiermee spreek je mij helemaal niet tegen gezien ik reeds zei:

Als ik vragen heb over een bepaalde plant die ik wil kopen, zal ik misschien bij een kleine (boom-, rozen-, bollen-, ...)kweker nog een fatsoenlijk antwoord krijgen.

Bij de "kleine" slager in het dorp ga ik ook niet meer binnen omdat de klantvriendelijkheid daar lager ligt dan in de supermarkt. Kleiner wil niet altijd zeggen beter. Maar een aantal kleinere kwekers maakt er echt wel werk van om zich door service en klantvriendelijkheid te onderscheiden van de grote ketens om op die manier toch nog een beetje concurrentieel te kunnen zijn en omdat beroepseer bij sommige mensen nog vanzelfsprekend is. Maar ik heb nergens gezegd dat het een wet van Perzen en Meden is.

Dit lijkt mij een situatie waarbij niemand iets te verwijten valt.

Als men niet de juiste info vraagt zal men deze inderdaad niet krijgen. Ik denk ook niet dat het verwijt naar tuincentra of deze kleinere handelaar in het bijzonder gemaakt is in deze affaire. De zijsprong werd enkel gemaakt i.v.m. de bemerking dat men in tuincentra tegenwoordig niet veel info meer moet vragen omdat de mensen die er werken vaak niet de nodige know-how meer hebben. Maar ook dat vind ik geen verwijt, maar eerder een vaststelling waar je als klant mee rekening kan houden om teleurstellingen te vermijden.
Maar verder ... heb je helemaal gelijk.

Groeten,

Pol
zondag 21 juni 2015 - 17:56
kollebloem

Kollebloem

Ik verwijt niets hoor. Als ik dat echt wilde doen dat had ik naam en adres vernoemd.
Ik vind het gewoon jammer dat het niet vermeld stond op het kaartje bij de plant zoals het staat bij bramen, met en zonder doornen.
En dat is het gewoon, boerenjasmijn geurend of niet geurend.
Trouwens ook op het Internet staat weinig vermeld over de niet-geurende soorten. Ze zetten het er precies niet te snel bij dus ga ik er van uit dat ze allemaal lekker ruiken en daar ben ik in de fout gegaan.

http://www.tuinadvies.be/artikels/struik_boerenjasmijn.htm

Een bij ons veel voorkomende soort is de Europese Philadelphus coronarius met heerlijk geurende enkele bloemen. Philadelphus mycrophyllus is de Amerikaanse soort. Door kruisingen van beiden ontstonden er de zogenaamde ‘Lemoine-hybriden’. Eén daarvan is P. ‘Avalanche’, een 2 m hoge struik met overhangende takken.

Een uit Japan afkomstige Philadelphus is der P. subcanus var. magdalenae, een struik die 4 m hoog kan worden met overhangende takken.

Veel voorkomend in onze tuinen zijn de Philadelphus virginalis-hybriden die overvloedig bloeien met halfgevulde, witte, geurende bloemen.

Tot de kleinere soorten horen P. ‘Dame Blanche’ en P. ‘Albatre’. Een dwergsoort is P. ‘manteau d’Hermine’. Deze struik groeit breed uit tot 1,5 m en wordt 0,75 m hoog. De bloemen zijn half of geheel gevuld en crèmewit.

Philadelphus Lemoinei is geschikt voor een haag. De bladeren zijn klein, enkele en wit en geuren verrukkelijk!

Een heel bijzondere soort is P. purpurascens, een wijdvertakte, tot 2 m hoge struik met enkelvoudige bloemen die een puperkleurige kelk hebben

Ik ben er van overtuigd dat er sites zijn met andere informatie, ik ga ze niet allemaal opzoeken. Tijd om deze topic af te sluiten denk ik.





vrijdag 26 juni 2015 - 16:59
WiPe

WiPe

Toch nog een aanvulling: een belangrijke soort die gebruikt is om kruisingen te maken is Philadelphus inodorus var grandiflorus. Die soort heeft grote bloemen, die jammer genoeg geurloos zijn (De naam zegt het al). Je kan dus in grote lijnen stellen dat de selecties met grote bloemen veel kans hebben om niet of nauwelijks te geuren.
vrijdag 26 juni 2015 - 21:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon