menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Snoeien van de blauwe regen

Ga naar meest recente reactie

kollebloem

Kollebloem

Ik weet dat er veel geschreven is over het snoeien van een blauwe regen maar ik zit toch met een probleem.
Ik heb nu een plant van ongeveer 25 jaar oud die vroeger twee keer per jaar bloeide met massa's bloemen. Die is echter totaal verkeerd en oneerbiedig gesnoeid geweest (maar niet door mij) zodat die vol zit met twijgen die door elkaar heen groeien, dode takken ertussen die bijna niet ververwijderen zijn en nu een povere bloei heeft.
Ik weet niet hoe ik er aan moet beginnen, wat ik wel en niet kan wegsnijden en wanneer en wat ik moet doen met de wildgroei in het midden.
Ik wil de blauwe regen niet weg doen, ik zou hem graag redden en er voor zorgen dat hij een mooie vorm heeft en terug een rijke bloei. Hij groeit tegen de gevel van het huis en kan in twee richtingen geleid worden.
Ik ken niks van snoeien dus graag duidelijke tips aub.
Alvast bedankt!
donderdag 19 april 2007 - 02:16
Esem

Esem

kollebloem,
nu in juli snoei je alle nieuwe scheuten terug tot op 20 cm van het oude hout.
In het najaar gaan we wat meer gerichter schoeien ,en snoeien alle takken die je niet gaat gebruiken om te leiden tot op een 50 cm terug van de hoofstam.
Alle dood hout verwijderen en alle takken die je zelf vind die te veel zijn wegsnoeien tot aan de basis.
In de winter snoei je dan nog eens alle takken tot de helft terug,alleen diegene die wil gebruiken als leider moet je zo laten en eventueel opbinden.
Wellicht zal je het eerste jaar misschien wat minder bloem hebben, maar diegene die bloeien zullen al wel een stuk groter zijn.
Zo ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Gr Esem,
donderdag 19 april 2007 - 04:43
kollebloem

Kollebloem

Hartelijk dank voor de info

Ik had nooit gedacht dat ik zo drastisch zou mogen snoeien maar ik ben er blij om want ik kan de plant nu allicht weer wat vorm geven.

Het geeft niet dat er dan wat minder bloemen zijn het eerste jaar, als ik de plant maar weer op dreef krijg.

In juli ga ik er voor!

Groetjes
Kollebloem
donderdag 19 april 2007 - 05:12
de_lange_van_Bilze

Tekst aangepast

De_lange_van_Bilze

Ook bij mij wordt de Blauwe regen steeds volledig weggesnoeid tot aan de hoofdstam.
Je krijgt dan als het ware eerst een blanke stam met bloemen en daarna lopen de takken verder uit en krijgt de struik terug bladeren. Hij krijgt dan nog eens een korte snoeibuurt om dan nog eens een tweede keer te bloeien verder op het jaar.
Je kan niet veel verkeerd doen.

Hij begint nu al zijn bloemen te tonen.

Groeten
De lange van Bilze
[afbeelding verwijderd niet-https]'/>
vrijdag 20 april 2007 - 04:22
Esem

Esem

lange,
ik neem aan dat je bedoeld, tot op de leiders van de blauwe regen,want als je steeds tot op de oorspronkelijke stam alles terug snoeit zal je nooit een waterval aan bloemen krijgen.
En zo is het ook te zien op de foto die je meestuurd,daar zie je goed de takken die als leiders dienst doen.
Gr Esem,
vrijdag 20 april 2007 - 06:01
corrielat

Corrielat

Goed dat je dat duidelijk uitlegt Esem, ik had de snoeischaar al bijna in de hand,
vrijdag 20 april 2007 - 14:42
de_lange_van_Bilze

Tekst aangepast

De_lange_van_Bilze

JA voor alle duidelijkheid, dat bedoel ik.
Misschien een fotootje van de stand van vandaag om het iets duidelijker te maken.

Groeten
De lange
[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 26 april 2007 - 03:50
kollebloem

Kollebloem

Ik vrees dat het nooit zal lukken om mijn blauwe regen zo te krijgen. Hij is namelijk al jaren verkeerd gesnoeid geweest. Ik heb verschillende dikke stammen onderaan en niet één hoofdstam.
Ze gaan ook in de verkeerde richting. Ik wil hem langs het huis leiden maar de stammen gaan gewoon weg van het huis, waar er geen mogelijkheid is om ze te leiden. Middenin is er een wirwar van takken die als knopen door elkaar zitten, onmogelijk voor mij om dààr orde in te scheppen.
Ik zal doen wat nodig is maar of het zal lukken dat is een andere vraag.
In ieder geval heel erg bedankt voor de tips.
Groetjes
Kollebloem

vrijdag 27 april 2007 - 03:41
de_lange_van_Bilze

De_lange_van_Bilze

Hallo Kollebloem,
zeker niet te vlug opgeven!

De blauwe regen op de onderste foto groeide vroeger ook helemaal verstrengeld in een andere richting dan op de foto en er was tot 3 jaar geleden helemaal niets in de hoogte. Het zal misschien enkele jaartjes duren, maar je moet het zeker proberen.

Succes

De lange
vrijdag 27 april 2007 - 04:06
kollebloem

Kollebloem

Ik geef niet rap op.
Ik heb één groot voordeel, ik kan altijd terecht bij jullie voor raad en tips.

Prachtig toch!

Na de eerste snoeibeurt laat ik iets weten.

Groetjes
Kollebloem
vrijdag 27 april 2007 - 04:11
jdcoster

Tekst aangepast

Jdcoster

Als je eens een paar jaar niet snoeit is dat nog geen ramp hoor. Kijk maar.
Je moet er wel een beetje plaats voor hebben. Deze heeft een oude appelboomveroverd.
[afbeelding verwijderd niet-https]
URL=http://imageshack.us][afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 27 april 2007 - 05:49
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

Hoe hoog moet een witte of blauwe regen al zijn om te kopen?

Heb ondertussen al in een andere topic gelezen, dat je zeker een bloeiende moet kopen.
vrijdag 27 april 2007 - 16:36
jdcoster

Jdcoster

Momenteel zie ik er wel op kwekerijen staan van 1,5 meterhoog met bloemen er op. Zorgvuldig uitkijken bij de aankoop is dus de boodschap.
En ... voor alle duidelijkheid: om een blauwe (witte) regen onder controle te houden is de manier van snoeien die Esem aangeeft wel de juiste. Is hij te 'wild' geworden dan is rigoureus terugsnoeien (afzagen) tot op een paar jonge twijgen, geen probleem. Na een paar jaar heb je weer een prachtplant.
zaterdag 28 april 2007 - 06:59
kollebloem

Kollebloem

Ik ben ook van plan die snoeiwijze te volgen maar ik ken echt niks van snoeien dus voor mij is die blauwe regen een uitdaging.
Ik denk dat iedereen snoeien serieus onderschat. Ik zie dat wel aan de toestand waarin de plant nu is.
Maar ik wil er een mooie blauwe regen van maken dus zal ik mijn best doen om hem goed te krijgen.
Hij is ook al oud. Hij is reeds 25 jaar en ik heb er een emotionele band mee, hoe gek dat ook mag klinken, dus wil ik hem ook niet kwijt.
Ik zal mijn best doen.
Hou jullie op de hoogte.
Kollebloem
zaterdag 28 april 2007 - 20:20
Esem

Esem

kollebloem,
je zal je wisterie niet verliezen hooguit wat minder bloemen bij het verkeerd snoeien
of je moet de stam doorzagen.
En snoeien is echt niet zo moeilijk als met zegt.
Alleen de meeste durven er de snoeischaar niet in te zetten.
Snoeien doet bloeien,echt,hoe meer je snoeit hoe meer bloem je er op krijgt.
En bij wisteria is het ietjes anders, hoe meer je snoeit hoe groter en mooier de bloemtrossen zijn.
Dus pak de snoeischaar en beginnen met snoeien.
Gr Esem
zaterdag 28 april 2007 - 23:56
kollebloem

Kollebloem

Dag Esem

Ik hoop het maar.
Snoeien zal ik doen in juli, dat heb jij toch aanvankelijk zo aangeraden dacht ik.
Ik zal hem ook een andere kant proberen te leiden, zo komt hij over mijn raam en ik denk dat het heel mooi zal worden.

Bedankt voor de hulp
Kollebloem
woensdag 2 mei 2007 - 00:55
Esem

Esem

Kollebloem,
dat zal zeker een mooi efect geven zo langst je raam.
En als je de raam bij zonnig weer dan kan openzetten of kippen dan krijg je de frisse geur van de blauwe regen in huis.
Gr Esem,
woensdag 2 mei 2007 - 01:10
Nigella

Nigella

Als je eens een paar jaar niet snoeit is dat nog geen ramp hoor. Kijk maar.
Je moet er wel een beetje plaats voor hebben. Deze heeft een oude appelboomveroverd.
]


is dat in een dode appelboom???
woensdag 2 mei 2007 - 03:54
Nigella

Tekst aangepast

Nigella

woensdag 2 mei 2007 - 04:04
kollebloem

Kollebloem

Nigella

Ik heb sites genoeg bezocht en daar staat inderdaad een heleboel uitleg in maar ik verkies de uitleg via deze weg omdat het vraag en antwoord is.
Ik heb gezien dat een plant een appelboom heeft veroverd maar dat is evenwel niet mijn bedoeling.
Het is de bedoeling om de blauwe regen een richting te geven en daar wil ik toe komen met doordacht snoeien zodat ik geen wirwar van takken heb en veel bloemen.

gr
Kollebloem
woensdag 2 mei 2007 - 04:59
Nigella

Nigella

Nigella

Ik heb sites genoeg bezocht en daar staat inderdaad een heleboel uitleg in maar ik verkies de uitleg via deze weg omdat het vraag en antwoord is.
gr
Kollebloem


wat ik hier aangaf is wel van deze site hoor
donderdag 3 mei 2007 - 04:21
kollebloem

Kollebloem

Ja, ik weet het wel, ik heb het ook gelezen maar ik ben echt een heel onervaren tuinier en ik heb via deze topic duidelijke antwoorden gekregen. Eigenlijk zou ik eens moeten zien hoe iemand zijn blauwe regen aanpakt want ik ken dus echt niks van snoeien.
Daarom volg ik de werkwijze van Esem omdat ik die echt het duidelijkst vind.
Mijn tuin staat vol ongesnoeide bomen en struiken en er is nog heel veel werk aan.
Er bestaan massa's boeken over snoeien en heel veel sites op Internet maar dit forum geeft de mogelijkheid om de vragen te stellen waar je echt als leek mee zit.
Vandaar...

donderdag 3 mei 2007 - 04:38
pieter pallieter

Tekst aangepast

Pieter pallieter

Ik heb de zomersnoei van mijn blauwe regen dit jaar niet gedaan. Iemand een idee of het schadelijk zou zijn voor de plant om dit nu alsnog te doen?
zaterdag 7 oktober 2023 - 16:52
WiPe

WiPe

Dat kan zonder problemen.
zaterdag 7 oktober 2023 - 18:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon