menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat te doen aan beukenbladluis

Ga naar meest recente reactie

jeanivo

Jeanivo

wat te doen aan beukenbladluis? liefst geen chemische bestrijding.
het probleem komt elk jaar overvloedig voor.
woensdag 13 mei 2015 - 19:46
RdB

RdB

Mezenkastjes ophangen, die zijn er dol op (de mezen, niet de kastjes).

Ruud
woensdag 13 mei 2015 - 20:08
Patrikc

Patrikc

Een eindje verder nog een lieveheersbeestjeshuisje en alles komt goed.
woensdag 13 mei 2015 - 20:38
jeanivo

Jeanivo

kheb ze allebei, lieveheersbeestjes niet zoveel maar meesjes wel.
ik zie ze er wel nooit aan eten.
mss is de opp te groot voor de vogels en de heerbeestjes? haag is 15m lang en 3m hoog.
voor het moment zijn er 9 meesjes actief (waar ik van weet)
lieveheerbeestjes zie ik er helemaal niet op, de larven zitten wel heel veel op de haagbeukenhaag, daar zie ik nergens luizen maar moet ik ze dan overzetten?
als ze er niet vanzelf opkomen zullen ze het mss toch niet zo graag eten?
woensdag 13 mei 2015 - 21:11
Marei

Marei

Ze zitten hier ook in de beukenhaag, maar ik heb nog nooit gemerkt dat de haag er last van heeft.............
En na het snoeien (scheren) zijn ze allemaal weg.....no problem!!!!!
woensdag 13 mei 2015 - 21:23
jeanivo

Jeanivo

hier komen er dorre plekken op de blaadjes en sterven ze af, takken sterven af.
zou het mss helpen om nu al te snoeien en het snoeisel vernietigen?
woensdag 13 mei 2015 - 21:29
Tuinprins

Tuinprins

Bruine plekken op bladeren komt niet door de beukenbladluis.

Voor bruine plekken op bladeren bij beuk zijn twee hoofdoorzaken:

1. 'Leaf scorch' door combinatie harde wind en zon. Vooral jong blad kan hier last van hebben. Afgelopen weken heeft het behoorlijk gewaaid terwijl het tamelijk zonnig was.

2. Schimmelziekte Apiognoma errabunda. Deze treedt meestal later in het jaar op en zien we vooral in periodes dat het blad lang nat blijft. In augustus 2014 (zeer natte maand) zagen we deze schimmelziekte veel bij beukenhagen. Bij deze schimmelziekte kunnen ook takjes afsterven (anthracnose).

Aan beide oorzaken is weinig te doen.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 14 mei 2015 - 09:13
Tuinman65

Tuinman65

Ik denk niet dat vogels dat plakkerig gedoe aan hun jongen zullen voeren.
Dat heb ik toch nog nooit gezien.
Leo
donderdag 14 mei 2015 - 09:15
RdB

RdB

Vooral de pimpelmezen dan toch maar eens beter in de gaten houden!

Ruud
donderdag 14 mei 2015 - 09:40
Polplastron

Polplastron

Vooral de pimpelmezen dan toch maar eens beter in de gaten houden!
Pimpelmezen zijn inderdaad fantastisch wat dat betreft! Hier is het ook een plezier om ze bezig te zien.

hier komen er dorre plekken op de blaadjes en sterven ze af, takken sterven af.
zou het mss helpen om nu al te snoeien en het snoeisel vernietigen?
Afstervende takken en dorre blaadjes hebben in principe niet rechtstreeks met de luizen te maken; de uitleg van Tuinprins zou in deze wel eens kunnen kloppen. Het snoeisel vernietigen is, wat de luizen betreft, alvast overbodig en de meeste schimmelziekten overleven overigens ook het composteringsproces niet om verschillende redenen.

Groeten,

Pol
donderdag 14 mei 2015 - 18:39
leerling

Leerling

Hebben jullie vroeger wel bestrijdingsmiddelen ingezet?

In onze vorige tuin hadden we ook een beukenhaag. Daar is het probleem weggegaan nadat mijn eega gestopt was met spuiten. Soms zat er in het voorjaar wel wat luis op, maar de haag leed er niet onder en na het snoeien (meestal tweede helft van juni) waren ze weg.

Als het je echt hindert, kan je eventueel in de tuinadvies webwinkel gaasvlieglarven of lieveheersbeestjes (eitjes, larven of kevertjes) kopen, maar voor dit probleem lijkt me dat een dure oplossing. Eventueel kan je ook proberen met (ook daar te verkrijgen) al iets betaalbaardere lokstoffen.

Wil je dat niet jaar op jaar moeten doen, dan zorg je best ook voor schuil- en nestgelegenheid.

Gaasvliegen zijn efficientere bestrijders, omdat de larven meer beestjes eten dan de larven van lieveheersbeestjes. Maar eigenlijk vullen ze elkaar goed aan. Gaasvliegen zijn 's nachts actief. Lieveheersbeestjes overdag.

Als je lieveheersbeestjes koopt, wel uitkijken dat het om inheemse gaat. De webwinkel hier verkoopt zowel Coccinella septempunctata als Adalia bipunctata, beide zijn inheems.
donderdag 14 mei 2015 - 22:05
leerling

Leerling

Uit - voor mij - onverwachte hoek nog een link naar een interessant artikel over het inzetten van natuurlijke vijanden: http://www.bayercropscience.nl/BAYER/CropScience/BCS_NL.nsf/id/1A5278FE9C73F145C125773B00458EF0/$file/Handleiding%20Bevordering%20Natuurlijke%20Vijanden%5B1%5D.pdf

Ze maken ook duidelijk dat je best je omgeving zo inricht dat ook volwassen bestrijders wat eetbaars vinden. Anders gaan ze waarschijnlijk niet voor nageslacht kunnen zorgen.
donderdag 14 mei 2015 - 22:42
Tuinman65

Tuinman65

Nee Ruud en Pol, ik geloof jullie niet.
In onze beukenhaag zitten serieus wat luizen en wat zie ik : pimpelmezen die huizen in een nestkastje vlakbij vliegen wel honderd meter ver om aas te zoeken.
Volgens jullie is het te zoeken vlak bij de deur. Nee dus.
Trouwens ik vraag me af hoe ze dat plakkerig gedoe van hun bekje zouden krijgen bij die jongen.
Ik volg de vogeltjes die broeden of gebroed hebben in 3 van onze 4 nestkastjes héél goed en dan moet ik ik jullie tegenspreken.

En los van dit, de beukenbladluis kan wel degelijk veel schade aanrichten aan pas aangeplante beuken en dan moet je die bestrijden.
Leo
donderdag 14 mei 2015 - 22:56
Polplastron

Polplastron

Nee Ruud en Pol, ik geloof jullie niet.

Niet erg hoor, Leo ... We zijn dat van jou gewoon!
vrijdag 15 mei 2015 - 09:37
Tuinman65

Tuinman65

Wat scheelt er???
Je schrijft op dagen en uren dat jonge mensen als jij aan het werk zijn.
Leo
vrijdag 15 mei 2015 - 23:07
Tuinman65

Tuinman65

Ik heb pas gezien dat je een mailtje hebt gestuurd Pol.
Ik zal daar morgen uitgebreid (privé) op antwoorden.
Leo
zaterdag 16 mei 2015 - 23:04
jeanivo

Jeanivo

de haag staat er al vele jaren. ik weet niet of er gespoten werd voor dat wij er kwamen wonen, ik heb in ieder geval nooit sproeimiddelen gebruikt.
de larven vind ik wel een dure oplossing, 2pakjes van 30€...
de haag zit zo vol dat als je er per ongeluk tegen komt (voor de auto in te stappen) je helemaal vol hangt met plakkerige vloeistof.
mss zijn er bio sproeistoffen die echt werken?
maandag 18 mei 2015 - 18:23
Polplastron

Polplastron

Bij mij is het grootste deel van de "plaag" op de haag naast het terras meestal wel verdwenen na de eerste scheerbeurt en dat moment komt er toch stilaan weer aan hé...

Groeten,

Pol
maandag 18 mei 2015 - 19:50
WiPe

WiPe

Pyrethro-pur van Ecostyle is een biologisch middel om insecten te bestrijden. Hou er rekening mee dat het een contact-insecticide is. Om de insecten te doden moet je ze rechtstreeks raken. Insecten die onder het blad zitten en niet geraakt worden, gaan niet dood.
maandag 18 mei 2015 - 20:25
Tuinman65

Tuinman65

En hoe ga je die dan raken ?
Met het handspuitje van de LdL?
Insecten bestrijden wordt een heel groot probleem en het plaatsen van kunstplanten in de tuin is niet ver af.
Leo
maandag 18 mei 2015 - 22:41
leerling

Leerling

@WiPe
Pyrethro-pur van Ecostyle is een biologisch middel om insecten te bestrijden.
Als je dat zou gebruiken, wel goed de gebruiksaanwijzingen lezen. Op http://www.ecostyle.be/garden/pyrethro-pur-spray vind je "Bij voorkeur behandelen bij valavond of ’s morgens, om te vermijden dat bijen per ongeluk door het product geraakt zouden worden."
'k Begrijp dat niet goed. Wil dat zeggen dat het goedje 's morgens al uitgewerkt is?

@jeanivo
de haag zit zo vol dat als je er per ongeluk tegen komt (voor de auto in te stappen) je helemaal vol hangt met plakkerige vloeistof.
mss zijn er bio sproeistoffen die echt werken?

Dat plakkerige goedje is een waslaagje. Het is dat wat beukenbladluizen zo goed beschermd, ook tegen contactinsecticiden.

Misschien kan je de tip op http://greenfingersonline.nl/tuinonderhoud/beukenbladluis-bestrijden/ uitproberen: gewoon met de tuinslang erop.
"Een geringe aanval van beukenbladluis kan heel goed aangepakt worden door ze te bespuiten met water. Neem de tuinslang en gebruik een flinke harde straal om de akelige luizen weg te spuiten. Bespuit niet alleen de buitenkant maar ook de binnenkant van de heg erg goed, want daar zitten veelal de meeste luizen. Vaak zal één keer spuiten niet voldoende zijn. Meerdere keren spuiten met de tuinslang zal pas resultaat opleveren."

Ik weet dat je het niet meteen over een "geringe aanval" hebt, maar als ze zo gemakkelijk loskomen, lijkt het me de moeite waard om het uit te proberen. Als het wat mee zit helpt het genoeg om de tijd tot de eerste snoeibeurt te overbruggen.
maandag 18 mei 2015 - 22:51
WiPe

WiPe

Als je dat zou gebruiken, wel goed de gebruiksaanwijzingen lezen. Op http://www.ecostyle.be/garden/pyrethro-pur-spray vind je "Bij voorkeur behandelen bij valavond of ’s morgens, om te vermijden dat bijen per ongeluk door het product geraakt zouden worden."
'k Begrijp dat niet goed. Wil dat zeggen dat het goedje 's morgens al uitgewerkt is?

Nee, dat betekent dat het een contactinsecticide is. Alleen de insecten die effectief geraakt worden gaan dood. Bijen vliegen niet tegen de avond of vroeg in de ochtend. Maar ze vliegen ook niet op beuk, hoogstens op planten die vlak bij die beuk staan.
maandag 18 mei 2015 - 23:50
jeanivo

Jeanivo

waterstraal geprobeerd, je spuit wel die waslaag van de beestjes maar niet de beestjes zelf.
zal eens afwachten na het scheren.
dinsdag 19 mei 2015 - 09:59
Wannus

Wannus

Vroeger toen ik nog lid was van Velt , heb ik met een stevige waterstraal
eens meer dan een uur mijn haag bewerkt . Ze was als zo goed luisvrij .
Maar na enkele dagen waren ze terug massaal aanwezig .
Idem voor mijn virbirnum ( gewone sneeuwbal ) , ieder jaar al vroeg
in het voorjaar opgekrulde bladeren door luizen , en ook op de takken .
Lieveheerbeestjes zag ik af en toe eens , maar helaas niet op mijn
struiken .


dinsdag 19 mei 2015 - 12:59
Tuinman65

Tuinman65

Beukenluizen weg spuiten met een waterstraal, dat is de mensen gewoon wat wijs maken.
Bij mijn zus was spuiten ook niet meer nodig want vrienden van hen hadden dat ook gedaan.
Zonder succes blijkbaar want ze vraagt nu om te spuiten.
Maar nu ze kan mijn kl... kussen
Leo
dinsdag 19 mei 2015 - 22:45
jdcoster

Jdcoster

Bewust of onbewust wordt telkens weer vergeten dat bijen ook de zoetstoffen van bladluizen verzamelen. De Duitse of Oostenrijkse' waldhonig' die toeristen graag als souvenir kopen is puur dat.
Bijen gaan ook massaal drinken op oppervlaktewater en bij gebrek aan water in de onmiddellijke omgeving, op de druppels van ochtenddauw.
Schade aan de bijen, zelfs als men heel correct de kortzichtige aanwijzingen van de producent zou toepassen, is onvermijdelijk. In Limburg waren 40% van alle honingbijen dood.

Als ik lukraak van één van de producten waarvoor hieronder publiciteit wordt gemaakt, de werking bekijk, is er spraak van een werkingstijd van 60 dagen en de verspreiding- of afbraaktijd in de grond is afhankelijk van de grondsoort ... .
Ook vraagt niemand zich af hoe dat vergif verder zijn weg volgt via de compost die met het afgeschoren materiaal gemaakt wordt.

Vandaag weer in de krant: Onze bijen drinken giftig water
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150520_01689854?_section=23101827&utm_source=nieuwsblad&utm_medium=newsletter&utm_campaign=regio-nb&M_BT=56521778278&adh_i=ef21b2987850c451a1d9795fa002dce1
Uiteindelijk drinken wij ook dat water.

Ik wil maar waarschuwen en mensen leren relativeren en de natuur aanvaarden zoals hij is. Er zijn al altijd beuken geweest en al altijd bladluizen. Leer ermee leven.
Het beste wat we kunnen doen is een goed ecosysteem nastreven in onze eigen tuinen. Dat zal al veel oplossen.
woensdag 20 mei 2015 - 09:19
Tuinman65

Tuinman65

Dat kan allemaal wel waar zijn maar de grote boosdoener van de bijensterfte zijn niet de pesticiden.
Als ik goed ben ingelicht is het een bacterie.
Leo
woensdag 20 mei 2015 - 22:32
jdcoster

Jdcoster

Opdat u goed zou ingelicht zijn Leo

Deze reportage toch eens bekijken als je tijd hebt.

https://www.youtube.com/watch?v=Dl9Peb9rkqw

Drie oorzaken zouden tot overmatige bijensterfte lijden.
Overmatig pesticidengebruik in de land- en tuinbouw.
Varoamijten die de bijenvolken zo verzwakken dat ze vatbaar worden voor diverse ziekten
Gebrek aan voldoende geschikt stuifmeel door monoculturen waarbij iedere andere plantensoort uitgeroeid wordt.

Aan alle drie moet er iets gedaan worden en slechts aan één oorzaak kan de imker verhelpen en dat is de tweede.
woensdag 20 mei 2015 - 23:19
WiPe

WiPe

Als ik goed ben ingelicht is het een bacterie.
Dat zou dan de eerste keer zijn.
woensdag 20 mei 2015 - 23:53
leerling

Leerling

Wat ik tot nog toe onthouden heb is dat neonicotinoiden in verband worden gebracht met verhoogde bijensterfte. Afhankelijk van de hoeveelheid pesticiden die de insecten te verwerken krijgen zou dat een rechtstreekse invloed hebben dan wel een onrechtstreekse (de pesticides verzwakken het immuunsysteem van de bijen zodat ziektes en plagen - zoals de varroamijt - sneller vat krijgen op de bijen).
Daarnaast zou neonicotinoiden ook ongewervelden, vogels, vissen en zogdieren bedreigen.

Europa heeft 3 van die pesticides verboden op gewassen die aantrekkelijk zijn voor bijen (o.a. maïs, erwten, bonen, vlas en koolzaad) voor een periode van 2 jaar (vanaf december 2013), om het effect van de ban te kunnen bestuderen, maar eigenlijk is dat onzin. Het kan tot 1.386 dags duren voor neonicotinoiden zijn afgebroken en sommige afbraakproducten zijn zelf ook weer giftig. Planten op of in de buurt van percelen die vroeger behandeld werden met neonicotinoiden nemen die stof gewoon weer op zodat je ze ook daar weer terug zal vinden in het stuifmeel. M.a.w. de test is op voorhand gedoemd om te mislukken.

De link naar het artikel waar jdcoster naar verwijst werkt niet voor mij, maar vermoedlijk gaat het om de studie die de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) op 19 mei publiceerde: https://www.vmm.be/publicaties/neonicotinoiden-in-oppervlaktewater-2014. Daarin stelt de VMM dat ons oppervlaktewater nu al concentraties neonicotinoiden bevat die de PNEC (Predicted No Effect Concentration) en MAC (Maximum Acceptable Concentration) serieus overschrijden. "Ondanks het verbod en de beperking op het gebruik van imadocloprid worden toch verhoogde concentraties vastgesteld in de voorjaarsperiode (piek in de maand mei)."

Op http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/wetenschap/1.2126452 ('Geen betere oogst door dodelijk "bijenpesticide"') wordt verwezen naar een studie die aantoont dat "met neonicotinoïden behandelde sojabonen (...) geen of nauwelijks hogere opbrengsten dan onbehandelde sojabonen" geven. En dat de grootste Amerikaanse zaadfabrikanten, Monsanto, DuPont Co. en Dow Chemical laten weten gewoon door te zullen gaan metde verkoop van sojabonen met een pesticide-coating.


Voor wie voldoende Engels kent (of de link door bv. google translate wil laten vertalen) is http://en.wikipedia.org/wiki/Neonicotinoid de moeite waard om te lezen. Bangelijk mar de moeite.
donderdag 21 mei 2015 - 00:53
Patrikc

Patrikc

Antwoord op 20/05/2015 om 23:53
Citaat:
Als ik goed ben ingelicht is het een bacterie.

Dat zou dan de eerste keer zijn.

Inderdaad Leo, je kan ongetwijfeld over veel dingen een waardevol advies geven,
maar over dingen waar je niks vanaf weet kan je beter zwijgen, ongelooflijk dat je dat op jouw leeftijd nog niet geleerd hebt.
donderdag 21 mei 2015 - 07:35
Polplastron

Polplastron

Inderdaad Leo, je kan ongetwijfeld over veel dingen een waardevol advies geven,
maar over dingen waar je niks vanaf weet kan je beter zwijgen, ongelooflijk dat je dat op jouw leeftijd nog niet geleerd hebt.

Iedereen kan zich vergissen en iedereen kan bijleren. Het is niet nodig om elkaar hierop af te rekenen!

Groeten,

Pol
donderdag 21 mei 2015 - 10:07
WiPe

WiPe

Ik dacht vroeger ook dat iedereen kan bijleren. Maar de realiteit laat wat anders zien. Kijk eens in deze tread http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=11&page=1&tid=59389

Maar om je de moeite te besparen wil ik het antwoord ter zake citeren.

Ereprijs moet je bestrijden op het juiste moment. Anders lukt het niet.
En dat ga ik nu eens niet vertellen.
Leo

Wat zo iemand op een forum komt zoeken is mij een raadsel. En ik wil me gerust excuseren omdat ik de zaken op de spits drijf. Maar trop is teveel.
donderdag 21 mei 2015 - 17:18
leerling

Leerling

Jongens, kunnen jullie a.u.b. op de bal spelen i.p.v. op de man?
En eventueel persoonlijke berichtjes sturen naar mensen waar je een probleem mee hebt?

Straks durft hier niemand nog wat te schrijven uit schrik een hele tirade over zich heen te krijgen.

donderdag 21 mei 2015 - 22:32
leerling

Leerling

@jeanivo

Bij onze vorige haag hadden we ook oorwormpotten gezet (een staak met daarop een bloempot gevuld met stro die een paar dagen in de buurt van de compostbak op de grond had gelegen) en hadden we lage en hogere hekjes van snoeihout die ook schuilplaatsen boden aan allerlei insecten. Er zijn ook kastjes te koop specifiek voor lieveheersbeestjes en gaasvliegen. (Gaasvliegen zouden beukenbladluizen beter bestrijden dan lieveheersbeestjes.)

Te laat voor dit jaar, maar misschien hulpmiddelen voor de volgende jaren?

(Het doet me er in elk geval aan denken dat ik dit dringend ook hier weer moet voorzien.)
donderdag 21 mei 2015 - 22:48
Tuinman65

Tuinman65

Wim, wat mensen die een ander komen kleineren op een forum komen zoeken is mij een nog een veel groter raadsel.
Mensen als Pol en leerling schat ik dan als mens toch een héél pak hoger in.
Je hebt me nooit gemogen Wimmeke en dat bewijs je nu nog maar eens.
Arme jongen toch. Een jongentje dat niet graag wordt tegen gesproken.
En nooit zijn ongelijk zal toegeven. Leo
donderdag 21 mei 2015 - 23:29
WiPe

WiPe

Maar nu ze kan mijn kl... kussen
Leo

Toegegeven, dat niveau van jou kan ik niet aan.
vrijdag 22 mei 2015 - 16:28
Tuinman65
vrijdag 22 mei 2015 - 22:34
jeanivo

Jeanivo

@leerling, heb ook wel van die oorwormpotjes gemaakt. omgekeerde bloempot met stroo in.
de vogels komen ze wel leegmaken voor nestjes va, te maken. een tip?
vrijdag 22 mei 2015 - 22:58
leerling

Leerling

n Beetje grappig, toch wel.

Nee, dat probleem hadden wij niet. Ben wel benieuwd wat het dan hier gaat geven, want hier komen meer en ook meer grotere vogels op bezoek.

We hebben het wel degelijk over stro, hé? (Ik had gewoon een pak stro gekocht in een dierenspeciaalzaak. Ik geloof dat ze het normaal aanbieden als bodembedekker voor kooien van kleine knaagdieren.)

Misschien een breedgazig netje vastmaken over de opening, zodat de insecten er nog altijd bij kunnen maar de vogels het wat lastiger hebben? Of in de buurt extra stro of ander nestmateriaal aanbieden? (Ik weet niet of jullie harige huisdieren hebben, maar er zijn al massa's nestjes aangevuld met lekker warm kattenhaar.)
vrijdag 22 mei 2015 - 23:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon