menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Breedte en hoogte van bomen

Ga naar meest recente reactie

Martinello

Martinello

Dag iedereen

Ik wil een aantal bomen planten in de tuin en heb ook een aantal plaatsen voorzien.

Het gaat over een kweepeer(portugal) en een mispel(westerveld) op laagstam.
Verder ook nog een krentenboom amelanchier laevis ballerina, quercus palustris green dwarf, liquidambar gum ball en sorbus scalaris en sorbus joseph rock.

Hoe hoog en hoe breed kunnen deze 7 bomen uiteindelijk worden?

Alvast van op voorhand bedankt voor de antwoorden.

dinsdag 3 februari 2015 - 07:58
jdcoster

Jdcoster

Als u die namen intikt in de zoekfunctie bij de plantenkiezer op Digituin, zult u al veel van uw vraag beantwoord zien, ook foto's van deze bomen. De breedte van de kruin is meestal in verhouding tot de hoogte.
Door geregelde snoei kunnen bomen natuurlijk ook nog in toom gehouden worden... .
dinsdag 3 februari 2015 - 11:43
Martinello

Martinello

Beste

Alvast bedankt om te antwoorden.

Het is mijn bedoeling dat de bomen vrij kunnen uitgroeien.

Op de digituin vind ik vrij algemene info. Bij de mispel bijvoorbeeld gaat het over de struikvorm en van de amelanchier ook.

Ik had graag ervaringen van mensen gehad die de bomen effectief in de tuin hebben.
woensdag 4 februari 2015 - 07:30
Tuinprins

Tuinprins

Het is zeer lastig de uiteindelijke hoogte, breedte of groeisnelheid precies aan te geven omdat dit afhankelijk is van veel factoren. Klimaat, standplaats, grondsoort, en verzorging spelen hierbij allemaal een rol. Bij diverse geënte fruitbomen heeft de gekozen onderstam ook nog invloed op de uiteindelijke hoogte en de groeisnelheid.

Kwekerijen en verkopers hebben de neiging om de uiteindelijke hoogte van een boom naar beneden bij te stellen. Als men zegt dat een boom 10 meter hoog zou kunnen worden dan haakt een groot deel van de potentiële kopers direct af. Daarom beperken zij zich vaak tot het geven van de grootte die een boom of struik na 10 jaar zou kunnen bereiken.

Voor de mispel (boomvorm) houden we doorgaans een hoogte aan die ligt tussen de 4 en 6 meter, met een breedte tussen de 3 en 5 meter. Als we echter in het Beltrees register kijken (hierin staan veel bomen die in Belgische parken en arboreta staan) dan komen we hoogtes tegen tussen de 3 en 12 meter. Helaas staat in dit register niet vermeld hoe oud deze bomen zijn.

Van de meeste bomen moet je er van uit gaan dat ze hoger worden als doorgaans wordt aan gegeven. Bomen blijven groeien en stoppen daar ook niet mee tenzij ze ziek zijn of dood gaan.

Quercus palustris Green Dwarf is een soort die nog niet lang in cultuur is. Onmogelijk te zeggen hoe groot die na 25 of 50 jaar is. Mijn ervaringen met dwergen zijn dat ze altijd groter worden dan aangegeven!!!

Liquidambar Gumball: als struikvorm zeker 3 tot 4 meter, als bolboom ???. Liquidambar is echter goed te snoeien.

Link voor het BELTREES register:


http://www.arboretumwespelaar.be/NL/Beltrees_Belgium/


Gegroet, de tuinprins
woensdag 4 februari 2015 - 10:59
Martinello

Martinello

Bedankt voor het uitgebreide antwoord en de tip.

Het is inderdaad daarom dat ik ervaringen van mensen wil hebben die ze effectief staan hebben omdat alle info over na 10 jaar gaat of ik vind allemaal verschillende info op internet.

Ik zal het register eens bekijken.
woensdag 4 februari 2015 - 11:16
WiPe

WiPe

Een factor die enorm belangrijk is voor de uiteindelijke grootte van een boom is licht. Bomen die ingesloten staan tussen andere bomen gaan eerder in de hoogte groeien en worden vaak minder breed. Bomen die op een open plek staan, blijven vaak wat kleiner, maar gaan breder uitgroeien. Dat verschil kan enorm groot zijn.
woensdag 4 februari 2015 - 19:04
Martinello

Martinello

Ik twijfel vooral nog tussen de plaatsing van de mispelboom en de kweepeer.

Ik heb 2 plaatsen met heel wat ruimte voorzien maar de ene plaats is iets kleiner dan de andere.

Welke van de 2 bomen groeit in het algemeen het breedst uit?

Dus als ik de krentenboom in volle zon zet zal het een boom van 6 meter breed en hoog worden?
donderdag 5 februari 2015 - 08:49
WiPe

WiPe

Naar mijn ervaring zal die mispel breder en iets hoger worden dan die kweepeer. Zes meter is voor Amelanchier laevis 'Ballerina' haalbaar, maar ik verwacht niet dat die hoger zal worden.
donderdag 5 februari 2015 - 10:00
Martinello

Martinello

Bedankt

Dan weet ik nu waar ik de mispel en de kweepeer zal plaatsen.
De krentenboom kan op de locatie die ik had voorzien.

Ik kan al niet wachten tot ze in mijn tuin staan.
donderdag 5 februari 2015 - 11:21
WiPe

WiPe

Moet je die bomen nog kopen? Ik zou je eerder een laagstam dan een halfstam mispel aanraden.
donderdag 5 februari 2015 - 12:14
Martinello

Martinello

Ja ik moet de bomen nog kopen.

Eerst al mijn research doen en eventueel wat langer wachten dan voor verrassingen komen te staan.

Wat raadt u mij aan bij de verschillende bomen? en waarom?

Het doel van de bomen is voor mij in de eerste plaats om nog meer leven in mijn tuin te krijgen, tweede plaats de schoonheid van de bomen (mispel zag ik staan in de kruidentuin van het bulskampveld in Beernem en ik dacht meteen wat een prachtige boom) en als extraatje dat ik er ook eventueel eetbare vruchten van heb.

De 7 bomen:

liquidambar gum ball hoogstam: voortuin (prachtige boom en omdat mijn dochter Amber heet, andere soorten leken me te groot voor mijn tuin)

amelanchier hoogstam: aantrekken van bijen en vlinders en later ook nog eens vogels, hoogstam om doorzicht te behouden en om andere planten nog wat zon te laten, eventueel ook de vruchten.

quercus hoogstam: omdat een kleine eik me fantastisch leek en ik ook onderdoor moet kunnen

sorbus scalaris en joseph rock. Beetje zelfde redenen als amelanchier en de combinatie van gele en rode bessen naast elkaar. Ook hoogstam omdat ik bij deze er onder moet kunnen.

Mispel halfstam en kweepeer halfstam: zodat ze niet te groot worden maar ook geen struik zouden zijn en het voordeel van de eetbare vruchten


Groeten

Maarten
donderdag 5 februari 2015 - 12:56
WiPe

WiPe

Mispel wordt vaak op meidoorn geënt. Probleem daarbij is dat de kruin van een mispel veel zwaarder is dan een meidoorn waardoor die makkelijk scheefzakt, of zelfs omvalt.
Waarom zou je voor die eik geen gewone zomereik kiezen die je regelmatig knot? Eiken kunnen goed geknot worden en op die manier blijft je boom een stuk kleiner.
donderdag 5 februari 2015 - 18:03
Martinello

Martinello

Van de mispel en kweepeer waag ik me liefst aan de halfstam omdat ik er ook nog onder door wil met een grasmaaier als het nodig is. Ook om de doorkijk naar verder in de tuin wat beter te behouden.

Als de eik goed kan worden geknot dan kan ik even goed de green dwarf nemen ook denk ik.

Mijn bedoeling is om de bomen zelf hun gang te laten gaan na aanplanten. Met een soort die dan hoogst waarschijnlijk zelf wat kleiner blijft en trager groeit zit ik dan toch veiliger?

Ik heb niet echt zin om er bomen van te maken die niet natuurlijk groeien en waar ik om de zoveel jaar moet knotten.

Of zit ik volledig verkeerd in mijn redenering?
vrijdag 6 februari 2015 - 10:42
WiPe

WiPe

Dat is een perfecte keuze.
vrijdag 6 februari 2015 - 11:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon