menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Berken snoeien

Ga naar meest recente reactie

Henk33

Henk33

Hallo,

Kun je ongestraft ieder jaar uit berken de omhooggroeiende takken verwijderen, zodat hij niet te hoog blijft? Je moet dit dan nu doen in december?
maandag 8 december 2014 - 10:01
WiPe

WiPe

In principe verdraagt berk dat soort snoei niet zo goed. Als je de boom regelmatig knot, en alleen eenjarige twijgen weg snoeit, kan het wel. Dikkere takken weg snoeien kan bij berk in principe alleen in de zomer. Maar dan mag je maximaal 20 % van de bladmassa weg halen.

Als je effectief jaarlijks snoeit, en dan alleen jonge eenjarige twijgen afknipt, zou ik aanraden om dat te doen vlak voor het blad uitloopt.
maandag 8 december 2014 - 11:38
Ginkgo

Ginkgo

Wipe,

Is er eigenlijk een reden waarom je zou snoeien net voor het blad uitloopt ?
Ik redeneer via de gedachte dat hij meer moeite zal moeten doen om de wondjes af te grendelen terwijl hij die energie beter kan gebruiken in het laten uitlopen van z'n blad en twijgen.

Is het niet beter om dit in de zomer te doen net voor het najaar zijn intrede doet ? zodat hij toch nog kan afgrendelen met z'n opgedane energie van het gepasseerde groeiseizoen.
Gewoon een vraag uit interesse !

Grtz,
Karel
maandag 8 december 2014 - 20:09
Wannus

Wannus

Ik lees hier in een cursusboek van mij dat berken om geen snoei vragen .
Hoe meer je ze snoeit , hoe groter ze zullen komen .
maandag 8 december 2014 - 21:35
Ginkgo

Ginkgo

het feit dat ze om geen snoei vragen is waar...
De stelling dat ze groter gaan worden dmv snoei heb ik m'n twijfels bij.
Ik zie de verklaring er niet achter waarom deze daardoor groter zou worden..
maandag 8 december 2014 - 22:59
Wannus

Wannus

Beste Ginkgo .
Snoeien doet groeien
maandag 8 december 2014 - 23:04
Ginkgo

Ginkgo

ok, ik geef je gelijk. Snoeien doet groeien, maar ik denk dat dit eerder niet echt in de zin van groter worden is. Gewoon meer compensatiehout en/of reactiehout. Maar of die aanzienlijk hoger gaat worden...
maandag 8 december 2014 - 23:10
Bombycilla

Bombycilla

Snoeien doet groeien ?
Onzin! er is compensatie groei maar de totale groei is na snoeien niet groter dan zonder snoei eerder minder.
dinsdag 9 december 2014 - 11:42
WiPe

WiPe

Snoeien doet groeien' is zowat de meest misbegrepen slogan over het onderhoud van bomen. Door te snoeien in de winter, gaat de boom weliswaar reactiehout vormen, met lange twijgen en grote internodieën, maar de totale groei in de boom is kleiner dan bij een vrij groeiende boom.

Voor alle duidelijkheid: het gaat hier over het jaarlijks snoeien van de nieuwe groei; niet over het ieder jaar opnieuw afzagen van grote takken.
Je zou dat inderdaad ook kunnen doen vlak voor het vallen van de bladeren, zodat de boom de snoeiwonden nog kan afgrendelen voor de winter. Je kan ook wachten tot vlak voor het uitlopen van het blad, zodat de periode dat de boom kan bloeden, zo kort mogelijk is.
Snoeien tussen het vallen van het blad en nieuwjaar is niet ideaal, omdat de boom dan alsnog gaat bloeden in het voorjaar. Omdat de boom niet gaat bloeden bij het snoeien, zou je kunnen denken dat er geen probleem is met bloeden. maar omdat er in de winter geen afgrendeling is, worden de houtvaten niet dicht gestopt in de loop van de winter, waardoor de boom alsnog gaat bloeden in het voorjaar.
dinsdag 9 december 2014 - 17:25
Wannus

Wannus

Berken , Populier en Wilgen NOOIT SNOEIEN.
Indien wel krijgen ze schot in de groei en tonen ze groter
en ook meer verwilderd , zodat je ze ieder jaar opnieuw
moet insnoeien .



dinsdag 9 december 2014 - 19:29
WiPe

WiPe

Wannus,

als je wilgen nooit mag snoeien, hoe doe je dat dan met knotwilgen??

Hetgeen je beschrijft: schot in de groei en groter tonen en ook meer verwilderd, lijkt mij eerder het gevolg van onoordeelkundig snoeien. Snoeien is wat anders dan takken lukraak inkorten.
dinsdag 9 december 2014 - 20:21
Wannus

Wannus

Hallo
Ik ben misschien nog van de oude tijd , en de tijden veranderen .
Maar vroeger in de jaren '60 heb ik geleerd dat
Berken , populieren en Wilgen pioniersbomen zijn , en
dat ze geen snoei nodig hebben . Misschien ga ik moeten
herscholing volgen om nog mee te kunnen met de huidige tijd .
maar ik zie dat niet meer zitten , weldra ben ik vervroegd met rust .
dinsdag 9 december 2014 - 20:42
WiPe

WiPe

In principe heeft geen enkele boom snoei 'nodig'. Maar al we bomen gaan aanplanten in onze straten en onze tuinen, dan wordt veiligheid een belangrijk gegeven. Voor bomen is het niet abnormaal, en eigenlijk ook niet eens erg, dat er takken uitbreken. Maar als daar dan mensen onder lopen, is het voor ons wel belangrijk om tijdig in te grijpen en takken die zouden kunnen breken te ontlasten, of zelfs helemaal weg te halen. Om dat goed te kunnen doen, is het nodig om inzicht te hebben in hoe bomen groeien en op welke manier je kan zien dat bomen of takken zouden kunnen breken. Vooral dat laatste is niet altijd zo eenvoudig.
dinsdag 9 december 2014 - 22:14
pplakke

Pplakke

even een foto van mijn jonge berk.
waar ik elk jaar een beetje taken weg deed om een hoge kruin te krijgen.
die onderste ben ik al 4 a 5 jaar geleden aan begonnen.
en zo als je ziet komt er geen hergroei .
dus ik weet niet hoe of wanneer jullie snoeien maar hergroei heb ik niet gezien.



[afbeelding verwijderd niet-https]'/>
woensdag 10 december 2014 - 07:22
Patrikc

Patrikc

Ik weet niet wat je hebt tegen lage takken, maar je neemt daarmee wel een groot deel van de esthetische waarde van uw boom weg.

Dat geldt nog meer voor die conifeer op de voorgrond, waar je precies ook al takken weggesnoeid hebt.

Als je vind dat uw boom te groot wordt heb je eigenlijk de verkeerde boom gekozen.
woensdag 10 december 2014 - 09:29
WiPe

WiPe

Je toont hier alleen maar aan dat als je goed opkroont, je gene waterlotvorming of andere reactiegroei krijgt. Normaal wordt bij opkronen uitgegaan van een stam-kruinverhouding 1:2, en niet andersom. Nog een beetje en je hebt geen kruin meer over.
woensdag 10 december 2014 - 10:43
pplakke

Pplakke

ik denk dat ik nu ongeveer 6 m tak vrij heb.
en 4 meter kruin maar nu stop ik met opkronen.
als je er van uitgaat dat een berk in belgie maximum 30 hoog kan worden.
gaat de berk dus met gemak meer kruinlengte krijgen dan stamlengte.
ik heb de berk al van zaailing ga hem dus niet expres kapot doen.
maar is 6m tak vrij dan zo hoog en ongebruikelijk ?
of word er normaal eerst gewacht.
tot de boom hoger is om tot 6m op te kronen.
maar dan zit je weer met dikke takken .
en dat kost de boom ook kracht om die wonden te sluiten.



als ik hier kijk zie ik dat berken die hoog zijn meestal tak vrij zijn onderaan.
en de dikke zijn meestal van onderaan vertakt.
http://www.monumentaltrees.com/nl/bomen/betulapendula/records/

ik wil dus een hoge slanke bekomen .
woensdag 10 december 2014 - 12:56
Wannus

Wannus

WiPe
Wat ik doe met wilgen , heel weinig .
De eigenares van deze tuin ( zie foto) beweerd dat haar 4 wilgen
al meer dan 10 jaar niet meer gesnoeid zijn . Sinds haar man overleed
werd er niet meer gesnoeid . Verleden jaar heb ik door massaal takken
aanwezig vanuit de kruin ze wat uitgedund , dus de dikste takken eruit
geknipt , op die manier hebben deze bomen wat meer vorm gekregen
dit jaar . Knotten zou ieder jaar niet goed zijn voor dezelfde bomen .
maar de zelfstandigen in de tuinsector gaan dit natuurlijk tegenspreken .

Struiken & Bomen

woensdag 10 december 2014 - 12:57
pplakke

Pplakke

deze foto is een ongesnoeide wilg salix alba .
dus 10 jaar niet gesnoeid zou een wonder zijn.
[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 10 december 2014 - 13:05
WiPe

WiPe

Wannus, wat je beschrijft lijkt mij gewoon en correcte manier om knotwilgen met achterstallig onderhoud opnieuw te gaan knotten. Op de foto lijken de bomen echt niet achterstallig.
Pplakke, Over het algemeen worden bomen meer gelijkmatig opgekroond. Dat betekent niet dat de onderste takken er eerst uitgaan, en de volgende keer de onderste die blijven zitten zijn. In principe worden eerste de probleemtakken weg gesnoeid en dan vooral de probleemtakken die de blijvende kruin hinderen. Geleidelijk opkronen betekent vooral dat er niet te veel ineens wordt weggesnoeid.Dikke takken worden bij het opkronen als probleemtakken beschouwd en worden dus met voorrang weggesnoeid.
woensdag 10 december 2014 - 13:54
svoffel

Svoffel

Hier heb ik veel kunnen lezen en leren Denk ook dat het belangrijk is om een mooi geheel te behouden.
Maar iedereen heeft zo zijn eigen smaak. Voor mij is natuurlijke groei toch het beste, dus de vorm van de boom behouden.
Maar als hij te groot is moet men snoeien.
In mijn vorige tuin kleine stadstuin stond een spar, die snoeide ik ook altijd omdat die klein blijven moest.
Het is eigenlijk een grote bonzai geworden, spijtig dat ik er geen foto van genomen heb toen we verhuisden.

Enfin schrijf maar verder, ik lees het allemaal

vrijdag 12 december 2014 - 12:47
Roeli

Roeli

Beste Wannes.
Volgens mij heeft die dame je niet goed voorgelicht. Ik heb gewone , ongesnoeide, hoge wilgen staan en langs de kant wilgen die ieder jaar geknot worden.
Neem maar van mij aan, wilgen die 1 of 2 jaar niet geknot worden zien er heel anders uit.
En ja, ik weet het, het ene jaar knotten, het volgende jaar niet en het 3e jaar gedeeltelijk.
Zo is het mij tenminste uitgelegd. Maar als ik dat doe worden ze mij te hoog. En ik krijg nog steeds mijn zoon en schoondochter zo goed dat ze het in het voorjaar voor mij doen. Niet in het najaar, want ik wil niet de hele winter tegen die stompen aan kijken.
Je ziet, ieder heeft toch zijn eigen idee van mooi en lelijk.
Gelukkig maar. Anders zou alles gelijk zijn en werd het een saaie boel.
gr. Roeli
vrijdag 12 december 2014 - 15:18
Ginkgo

Ginkgo

@svoffel Maar iedereen heeft zo zijn eigen smaak. Voor mij is natuurlijke groei toch het beste, dus de vorm van de boom behouden.
Maar als hij te groot is moet men snoeien.

Dit is eigenlijk een beetje een tegenstrijd. Ik ben van mening dat men de juiste boomsoort op de juiste plaats inplant. En dan kan men de vraag natuurlijk gaan stellen wanneer een boom te groot wordt : Hindert hij de buren, neemt hij zonlicht weg, bladafval... Een boom planten wordt in veel gevallen gezien als een momentopname, en niet als toekomstbeeld beschouwt.

Eenmaal de boom te groot wordt zal men in de meeste gevallen kiezen voor 1 : kandelaren en kandelaberen,knotten --> dit zal resulteren in onderhoudsintensief werk op lange termijn + een vergrote kans op infecties + misvorming van de natuurlijke groeivorm van de boom.

2 : Het aanspreken van een vakbekwaam persoon die de boomkruin een deel vakkundig zal innemen (inkorten) --> dit zal maar een oplossing zijn op korte termijn aangezien de kruin op een paar jaar tijd dezelde omvang zal hebben als hiervoor.

Vandaar mijn mening dat men het best de juiste boomsoort op de juiste plaats zet.

Je hebt natuurlijk een beetje afwijking op mijn theorie aangezien je ook met een cultuurhistorisch gegeven zit zoals hakhoutstoven en o.a. ook knotwilgen die vroeger gebruikt werden voor de wilgentenen en het brandhout.




vrijdag 12 december 2014 - 21:03
Wannus

Wannus

Op de foto van mij zijn dat geen hoge wilgen . Ze zijn op ongeveer
een tweetal meter geknot geweest vroeger , bijgevolg hadden ze een
overvloed aan takken vanuit de knot , die heel dicht tegen elkaar staan.
Ik had moeite om met mijn snoeigereedschap er tussen te kunnen
om ze te verdunnen . Met verleden jaar te verdunnen heb ik dit bekomen
zoals op de foto . Ze komen niet hoger , en zijn reeds lang niet meer
gesnoeid geweest . Wat moet ik hierbij nog meer uitleggen .
vrijdag 12 december 2014 - 21:13
Tuinman65

Tuinman65

Mijn mening hierover :
Wanneer je een boom mooi vindt qua blad, bloem en noem maar op dan moet je die aanplanten hoe klein de tuin ook is. Alleen bomen met grote bladeren zoals plataan zou ik vermijden.
Maar dan moet je wel iemand kennen die de boom kan snoeien op een manier alsof het lijkt dat die niet gesnoeid is.
En da's niet zo vanzelfsprekend.
Leo
vrijdag 12 december 2014 - 23:17
pplakke

Pplakke

straatbomen worden pas vreemd geknipt vind ik.
de kant van de straat word zo hoog gedaan dat het niet hindert.
en de andere kant wordt als er geen fietspad is zelfs niet geknipt .
zonder contragewicht valt een torenkraan ook om.
evenwicht vergemakkelijkt balans zo werkt de zwaartekracht .


zaterdag 13 december 2014 - 06:20
svoffel

Svoffel

@ Ginko

"de juiste boomsoort op de juiste plaats zet."

Dat is natuurlijk het beste, maar soms staan de bomen er al.


@pplakke
Dat komt ook door het feit ( zie tekst van Ginko) dat het niet de juiste boomsoort is voor het tegenwoordige verkeer in de straten.
Toch zie je nu ook regelmatig dat ze bomen rooien en dan een anders soort planten.


groetjes
zaterdag 13 december 2014 - 10:26
pplakke

Pplakke

welke boom is zonder snoei dan goed .
om op een meter van straat te planten .
zonder onderaan goed op op te kronen .
zou je elk jaar toch als een haag moeten terug snoeien ?
of het zou een zuilboom moeten zijn.
zaterdag 13 december 2014 - 11:41
WiPe

WiPe

straatbomen worden pas vreemd geknipt vind ik.
de kant van de straat word zo hoog gedaan dat het niet hindert.
en de andere kant wordt als er geen fietspad is zelfs niet geknipt .
zonder contragewicht valt een torenkraan ook om.
evenwicht vergemakkelijkt balans zo werkt de zwaartekracht .

Bomen zijn geen torenkranen, bomen hebben namelijk wortels. Als die wortels de kans hebben om zich aan te passen aan een ongelijke kruin, dan is dat geen enkel probleem. Bij bomen aan de bosrand zie je hetzelfde: langs de buitenkant zijn er lage, vaak zelfs zware, takken terwijl langs de andere kant de takken door lichtconcurrentie veel hoger zitten. Daar is niks mis mee.
zaterdag 13 december 2014 - 17:01
WiPe

WiPe

Wanneer je een boom mooi vindt qua blad, bloem en noem maar op dan moet je die aanplanten hoe klein de tuin ook is. Alleen bomen met grote bladeren zoals plataan zou ik vermijden.
Maar dan moet je wel iemand kennen die de boom kan snoeien op een manier alsof het lijkt dat die niet gesnoeid is.
En da's niet zo vanzelfsprekend.

Als ik het goed begrijp zou Platanus x hispanica 'Alphen's Globe' of Catalpa bungei dus niet geschikt zijn voor een kleine tuin wegens te groot blad, maar kun je probleemloos een zomereik aanplanten omdat die kleiner blad heeft.

Maar ik moet je gelijk geven, het is niet zo eenvoudig om pakweg een zomereik, of een andere boom van eerste orde, klein te houden 'op een manier alsof het lijkt dat die niet gesnoeid is'. Ik heb het in ieder geval nog nooit gezien.
zaterdag 13 december 2014 - 17:07
Ginkgo

Ginkgo

daar heb je gelijk svoffel, soms staan de bomen er nu eenmaal en moet je er het beste van maken, dan kan het inderdaad niet anders.



Bomen langs de straat worden opgekroond inderdaad voor het verkeer. Maar dit kan ook helemaal geen kwaad voor de boom. Fietsers of voetgangers nemen veel minder plaats in dan vrachtwagens, vandaar het hoogteverschil.. geen gevaar, geen probleem dus, dit opkronen. Bomen langs de straatkant zijn tevens goed om bestuurders onbewust minder snel te laten rijden door het feit dat er een barriere is langs beide flanken en het tunneleffect veel intenser is. Bomen langs de straatkant onder goede groeiomstandigheden, top !


Ik heb een tuin van 10m diep op 5m breed, dus ik ga mijn boom planten, mooi in het midden op voldoende afstand volgens de wet. En ik kies een Juglans regia... Ik denk voor het welzijn van de boom en het welzijn van mijn buren dat ik die boom daar beter niet plant.
zaterdag 13 december 2014 - 19:28
Tuinman65

Tuinman65

Wim, natuurlijk kunnen bolbomen met wat grotere bladeren maar je begrijpt best wat ik bedoel.
Zo passen leiplatanen volgens mij niet in een kleine tuin.
En ja, bomen die van nature 20 meter hoog worden klein houden zonder veel schade toe te brengen aan het silhouet (misschien niet het juiste woord), ik kan dat.
Misschien eens in de leer komen Wim, daarvoor zijn we nooit te oud.


Leo
zaterdag 13 december 2014 - 22:40
pplakke

Pplakke

als je al een boom kan klein houden door te snoeien.
kost veel geld om dat telkens op nieuw en opnieuw te doen.
zo is hier in de buurt een baan met grote platenen.
die om de zoveel jaar geknot worden .
ergens verder weg weet ik een andere baan staan ook platanen .
die niet geknot worden zijn veel veel hoger maar kosten niets.
en dan spreek je nog niet over de verkeers hinder van die kilometers snoeihinder.
ik heb zelfs een indruk dat de geknote meer blad produceren kan dat ?
zondag 14 december 2014 - 06:01
WiPe

WiPe

Je kan bomen inderdaad wel klein houden, maar dat ga je altijd zien.
Wat die platanen betreft: ook grote bomen vragen onderhoud. dat die dus niks kosten klopt niet echt. Maar het is correct dat het onderhoud van die knotbomen duurder is.
De knotbomen maken groter blad, maar de totale bladoppervlakte van de vrij groeiende bomen zal dus wel groter zijn. Door dat grotere blad lijkt het alsof die bomen meer blad produceren, terwijl het net andersom is.
zondag 14 december 2014 - 10:59
Ginkgo

Ginkgo

Je zou dat in theorie inderdaad kunnen doen een boom die van nature groter wordt kleiner houden, maar ik denk dan ook dat de soortkeuze dan serieus zal reduceren. Om het voorbeeld van de notelaar terug aan te halen, die moet je echt niet om de 2-5 jaar gaan inkorten. Veel bomen tolereren snoei maar veel andere soorten ook weer niet. T'is ook een kwestie van ingesteldheid, als je volgens de regels van de kunst wil werken lijkt het mij beter dit toch niet te doen.
zondag 14 december 2014 - 19:51
Tuinman65

Tuinman65

De vraag is : ben je een vakman of niet?
Leo
maandag 15 december 2014 - 23:31
WiPe

WiPe

Je gaat op dun ijs Leo. Niet doen. Wij stellen jou kwaliteiten als vakman ook niet in vraag...
dinsdag 16 december 2014 - 06:41
Patrikc

Patrikc

Nochtans maakt Ginkgo zelf het ijs dikker door een Juglans te planten in zijn tuin van 5 meter...
dinsdag 16 december 2014 - 08:47
WiPe

WiPe

Nochtans maakt Ginkgo zelf het ijs dikker door een Juglans te planten in zijn tuin van 5 meter...

Ik heb een tuin van 10m diep op 5m breed, dus ik ga mijn boom planten, mooi in het midden op voldoende afstand volgens de wet. En ik kies een Juglans regia... Ik denk voor het welzijn van de boom en het welzijn van mijn buren dat ik die boom daar beter niet plant.

Misschien toch maar eens een cursus 'begrijpend lezen' volgen???
dinsdag 16 december 2014 - 08:59
Patrikc

Patrikc

Jaja Wipe, ik heb best overwogen dat het ironisch of als hypothetisch slecht voorbeeld bedoeld was, maar dat was dan wat mij betreft niet duidelijk genoeg.
dinsdag 16 december 2014 - 09:05
WiPe

WiPe

Ik denk voor het welzijn van de boom en het welzijn van mijn buren dat ik die boom daar beter niet plant.
Hoe duidelijk wil je het dan??? Het staat er letterlijk.
dinsdag 16 december 2014 - 09:11
Patrikc

Patrikc

ik GA mijn boom planten...


Staat er ook letterlijk.

Er ontbreekt het woordje "Stel..." om duidelijk te zijn.
Misschien moeten sommigen een cursus begrijpbaar schrijven volgen.
dinsdag 16 december 2014 - 09:13
Ginkgo

Ginkgo

ja er staat inderdaad ga, en daarna het VERVOLG van de zin : dat die boom daar beter NIET wordt geplant. Ik denk dat iedereen vanaf 14 jaar ongeveer wel een vervolgzin snapt, laat staan een veronderstelling in zijn geheel.

maar goed
Mijn excuses aan iedereen die mijn vorig bericht niet begrepen heeft, zoals Patrikc correct had overwogen maar steeds twijfels had, was dit nochtans juist geredeneerd en wordt hiermee een hypothetische stelling bedoeld en verwijst naar een methode hoe het beter niet gedaan wordt.

Hopelijk is alles bij deze recht gezet en kunnen we terug normaal discussiëren met elkaar .
dinsdag 16 december 2014 - 17:57
Gryze190

Gryze190

vorig jaar,, begin augustus snoeide ik onze 2 berken die al 15+jaar waren, moest gebeuren want er was scheurende takken die boven de geburr zen serre handen, ze waren zo'n 12m hoog kop afgedaan tot 8meter, , mooi afgedaan geen idcidenten, nu een jaar later, mooi uitgeschoten eind juni, nu weer takjes van 85cm lang al, dus ermooi doorgeraakt, ookal vonden de anderen buren me gek, omdaty ik die berken en zeker *een boom snoeide in de zomer, ze vonden het niet kloppen, terwijl ze zelf om de 2 weken hun haag of bomen snoeide* derp ma goed, hopelijk gaf dit wel wat tips ^^
zaterdag 3 september 2016 - 20:44
WiPe

WiPe

Als er schurende takken in de kruin zitten, dan volstaat het doorgaans om die schurende takken eruit te halen om het probleem op te lossen. Berken de kop uitzagen leidt tot inrotten waardoor de nieuwe scheuten nog sneller zullen uitbreken.
zondag 4 september 2016 - 10:10
Gryze190

Tekst aangepast

Gryze190

de gebuur begon te klagen, en aagezien het zo'n oude zaag was die wel connecties had bij de de gemeentedienst kon hij me een verbod opleggen, ookal is het zever, en we hadden toch hout nodig voor de winter die komt want wie weet is het deze keer wel een koude winter, en de schietende takken staan al stevig ze staan ook op een plek waar er niet zo'n rukwinden komen dus ze zullen zicht vast wel goed harden
maandag 5 september 2016 - 21:29
WiPe

WiPe

Die scheuten staan nu wel vast, de stam die daaronder gaat zitten gaat onvermijdelijk inrotten. En die takken worden groot en lang en zwaar....
maandag 5 september 2016 - 23:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon