menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Berk snoeien

Ga naar meest recente reactie

kollebloem

Kollebloem

Wij hebben in de kippenloop een berk staan, al 32 jaar oud. Hij is meer dan 20 meter hoog en de eerste takken beginnen op ruim 10 meter van de grond.
Hij is een schuilplaats voor allerlei vogels want van daaruit hebben ze een prachtig overzicht.
Een nadeel zijn de zaden, die zijn heel klein en vliegen overal tussen en in. Ons kan dat niet schelen, een boterham met kaas en berkezaadjes is best wel lekker maar de buren klagen.
Nu wil onze buurman die berk gaan snoeien. Eigenlijk wilde hij die rooien maar dat willen wij niet echt. Hij wil zijn eigen tuin heraanleggen en meteen wat bomen rooien en de berk dus snoeien.

Mijn vraag is nu: hoe laten we die berk het best snoeien? de kop er af? vanaf de eerste takken? Onder de eerste takken? Loopt die boom dan uit?

Wie geeft raad?

Bedankt!
dinsdag 11 november 2014 - 13:40
WiPe

WiPe

Als die boom in jullie tuin staat, heeft de buurman niet het recht die boom te vellen, noch te snoeien. Hij kan wel vragen om overhangende takken weg te halen.

De buur kan wel vragen om de boom te vellen wanneer die op minder dan 2 meter van de scheiding staat, maar dat verjaart na dertig jaar. Als de boom dus al tweeëndertig jaar oud is, kan hij dus niet eisen dat de boom omgezaagd wordt.

Als je van een berk de top afzaagt, gaat die snoeiwonde inrotten en wordt de stam hol. Er gaan nieuwe takken uitschieten. Die takken gaan op termijn opnieuw uitgroeien en zwaar worden. Probleem daarbij is dat de onderliggende stam ingerot zal zijn. De kans dat die nieuwe topscheuten zullen afbreken wordt dan veel groter. Leuk detail is dat als dat gebeurt en er schade gemaakt wordt bij jou buurman, hij die schade op jou kan verhalen.
dinsdag 11 november 2014 - 14:26
Bombycilla

Bombycilla

je moet sowieso wachten tot de boom weer in het blad zit,berken snoei je het best in de zomer
dinsdag 11 november 2014 - 16:27
sophora

Sophora

Je kan Berken snoeien tot voor nieuwjaar.
woensdag 12 november 2014 - 11:54
Wannus

Wannus

Berk behoord tot de ABC bomen , en deze mag je niet snoeien
als de bladeren reeds afgevallen zijn . Vanaf December tot en met Mei
mogen ze niet worden gesnoeid . Dus zoals hierboven al aangegeven
snoeien terwijl ze volop in blad staan .
woensdag 12 november 2014 - 12:35
Patrikc

Patrikc

Ik zou zelfs zeggen van oktober tot en met mei van een berk afblijven en indien mogelijk geen dikke takken afsnoeien/zagen
woensdag 12 november 2014 - 12:42
sophora

Sophora

Ik heb deze tekst hier onder niet geschreven


Intoppen van berken:

Snoeien, zo rondom de langste dag, de boom zit dan vol in het blad: is voor eigenlijk alle bomen een goede (beste) tijd. De sapstroom is dan veel lager dan in het vroege voorjaar en de wonden kunnen nog 'genezen' voor de winter invalt.

Maar ja de tuinman wil graag 's winters ook wat werk dus wordt er eigenlijk altijd in de winterperiode gesnoeid. Je kunt zo'n berk hartje winter ook snoeien (bijv tussen november en eind december). Als je dan snoeit is de boom in rust en ontstaan er geen 'bloedende' zaagwonden.


woensdag 12 november 2014 - 13:01
Bombycilla

Bombycilla

Als je dan snoeit is de boom in rust en ontstaan er geen 'bloedende' zaagwonden.



Uit eigen ervaring weet ik dat ze dan in het voorjaar alsnog gaan bloeden
woensdag 12 november 2014 - 15:35
Ginkgo

Ginkgo

Of je die berk nu gaat snoeien of niet, de buurman zal toch blijven last hebben van deze 'berkezaadjes'. Vertel hem dat alvast maar. Hij moet er nu eenmaal mee leven dat die berk daar staat. Hij wist het op voorhand en hij weet het dat die daar staat, dus dan moet je even cru zijn en zeggen : sorry beste buurman, deze boom staat daar al zo lang en we zien hem graag dus zet maar wat schaduwplanten daar bij jou.

Ik vind het altijd zo hatelijk als buren beginnen klagen over de bomen ernaast zodra hun luxe in gevaar komt.. Zolang deze op de wettelijke afstand geplant staat kan hij niets doen. Om de vrede wat te bewaren kan je misschien de stam wat opkronen (onderste takken verwijderen) en overhangende takken licht inkorten tot op een zijtak. Niet dat dit veel zal uitmaken want binnen x aantal jaar is deze zijtak tot op dezelfde lengte teruggegroeid, maar zo toon je wel 'begrip'. Misschien eens een foto plaatsen van de boom ? Ik weet niet of de boom het toelaat om nog veel opgekroond te worden ? Van de top moet je zowiezo afblijven.
woensdag 12 november 2014 - 21:13
WiPe

WiPe

Je kan Berken snoeien tot voor nieuwjaar.
Dat idee vloeit voort uit het feit dat berken niet onmiddellijk gaan bloeden als je ze in die periode snoeit. Probleem is echter dat ze in het voorjaar alsnog gaan bloeden.

Dat berken pas in het voorjaar gaan bloeden komt omdat pas dan de worteldruk verhoogt wat leidt tot bloeden. En aangezien de boom in de winter niet groeit, ligt de afgrendeling dan stil. Daardoor worden de houtvaten niet afgedicht. Het afdichten van de houtvaten is een van de manieren waarop de boom kan vermijden dat sap wegvloeit.
woensdag 12 november 2014 - 21:31
pplakke

Pplakke

zo staat het in de wet :

Staan de bomen reeds 30 jaar ter plaatse dan heeft de eigenaar door verjaring het recht verkregen ze te behouden op de onwettelijke afstand.

normaal moet je zelfs een vergunning hebben om te kappen .
donderdag 13 november 2014 - 06:49
kollebloem

Kollebloem

ja, dat is een pak respons.

Inderdaad, zelfs als we hem snoeien gaat hij toch nog zaadjes geven.

We weten niet goed wat gedaan.

Ze hebben inderdaad niet het recht te eisen dat de boom gekapt zal worden, hij staat er al te lang maar dat voortdurende gezaag is ook niet leuk.

Het is niet gemakkelijk.

donderdag 13 november 2014 - 17:18
Ginkgo

Ginkgo

Een duidelijk antwoord geven op een vriendelijke manier , het gezaag zal wel stoppen
donderdag 13 november 2014 - 18:39
pplakke

Pplakke

gewoon niet aantrekken.
zo iemand zal altijd wel een reden vinden om te zagen over iets .
of zeg dat hij in een appartement gaat wonen als hij geen tuinwerk wil .
ik ken iemand die zijn huis ruilde omdat die geen blad kan zien .
zelf kuis ik enkel blad met de zitmaaier als het allemaal van de bomen is.
heeft gewoon geen nut om elke dag iets te kuisen als er nog bij valt.
als je natuurlijk met de kuisziekte zit dan breek jer mentaal op.
vrijdag 14 november 2014 - 05:51
kollebloem

Kollebloem

Wij zeggen altijd als ze geen groen of blad of zaadjes willen in hun tuin dat ze op een appartement moeten gaan wonen maar dat doen ze niet.

We hebben kippen, we HADDEN een haan. Die zat in het hok tot het 07.30u was omdat zijn gekraai niet zou storen maar dat heeft niks geholpen.
De baby werd wakker vertelden ze. "buurman, ons kleintje is 's morgens zo vroeg wakker van uw haan". En ik weet dat de meeste baby's gewoon overal doorslapen.
Dus we hebben onze haan weg gedaan, hij werd geadopteerd.

Het is wel gemakkelijk gezegd om dat gezaag te negeren maar dat gaat gewoonweg niet en we willen zeker geen burenruzie.

Ze hebben niet de kuisziekte maar hij werkt wel in tuinonderhoud....dus, ze hebben een "gelikte" tuin, geen blaadjes, geen sprietje te hoog, geen onkruidje, geen wilde plant, geen slakje of iets anders, voor ons dus dood.




vrijdag 14 november 2014 - 13:04
Wannus

Wannus

Hier en daar waar ik tuinonderhoud doe is er wel burenruzie , in verband
met de tuinen . Zelfs een plaats waar de buren sinds jaren niet meer
spreken met elkaar , gewoon door bladafval . Ik begrijp dat niet .
Een berk is een mooie boom , ze staan heel lang in blad en afwisselend
kleur verschil van de bladeren en daarbij een mooie stamkleur .
In mijn ouderlijke huis ( in mijn jeugd) hadden we drie berken staan ,
bij mijn weten zijn ze nooit gesnoeid geweest . Maar de katjes ( zaadjes)
kunnen wel voor wat problemen zorgen , vooral als de buren een
vijvertje hebben in hun tuin .
Wat de haan betreft , vroeger hoorden we ze langs alle kanten
s'morgens , dat belette mij niet , integendeel . Nu is er ruzie bij
de buren waar je nog eens een haan hoort kraaien . Onbegrijpelijk !!
vrijdag 14 november 2014 - 15:03
jdcoster

Jdcoster

Ik heb hier hetzelfde probleem. Drie van mijn bomen staan wettelijk te dicht maar staan er ook meer dan 30 jaar.
Gisteren heb ik een aantal bomen gesnoeid en ben ik bij de buurvrouw langs geweest om elk takje dat ook maar over de afsluitingsdraad hing, af te knippen. Daarna heb ik alle blaadjes die er lagen met de bladzuiger opgekuist.
Verder wil ik echt niet gaan.
Zelfs ook de bomen die op 4 meter en meer van de perceelgrens staan wil zij weg. Als ik daar zou op in gaan zou het mooi uitzicht van de tuin voor vele jaren verloren zijn en zal zij daarom nog niets vriendelijker worden. Ik ga daar niet op in.
Als de zaak voor de vrederechter komt, ben ik er niet gerust in want de man die hiervoor bevoegd is, is helemaal niet groenminded als je dit leest..
http://www.dewereldmorgen.be/blogs/anja-hermans/2013/01/04/bomenliefhebber-in-hongerstaking-nav-art35-veldwetboek
vrijdag 14 november 2014 - 16:06
kollebloem

Kollebloem

Meestal delven wij het onderspit dat is gekend. We rooien en snoeien ons te pletter om de buren happy te houden.
Jammer genoeg is dit schering en inslag en er is heel weinig aan te doen en heel weinig begrip voor.

En het zijn niet altijd gepensioneerden hoor die zagen, integendeel!


Best dus je buren rustig houden door het werk in hun plaats te doen en hopen dat ze hiermee happy zijn en je verder gerust laten.

zaterdag 15 november 2014 - 09:49
pplakke

Pplakke

ipv. de regel van 2 m van de draad .
zouden ze beter eens denken.
van bv. de eerste 40 m vanaf straat geen hoge bomen in de tuin.
en na die 40 m dat je geen snoeiplicht hebt aan de zijkanten.
maar dat de buur wel zelf tot aan de grens mag snoeien indien gewenst.
dan zou er veel meer natuur zijn.
want ik denk dat heel wat mensen gewoon gras nemen.
omdat ze dan niet moeten snoeien aan de erfgrens.

aan jdcoster als die 3 die te dicht staan toch weg zouden moeten.
kan je op die plaats op 2 m van de draad nog altijd italiaanse populier planten.
groeit zeer snel en zal nooit over hangen omdat die in de hoogte gaat.
en is gewoon een mooie boom vind ik .

zaterdag 15 november 2014 - 11:42
Wannus

Wannus

Van Populieren gaan de buren nogal wat bladeren hebben , en misschien
ook afbrekende takken bij hevige wind .
zaterdag 15 november 2014 - 12:10
pplakke

Pplakke

van elke boom valt er blad en eens een dood takje.
en dat gebeurt op die moment dat de weerman zegt dat je niet buiten mag.
vandaar dat ik eerder ook zij van die 40 meter regel .
nu mag je een boom vlak op je terras planten .
als er andere regels zouden zijn zo als die 40m van straat.
of 20 m achter de maximum bouwdiepte .
zou er daar een soort van tuinbos zone kunnen ontstaan.
en zou de zone rond het huis altijd veilig staan voor takbreuk.
vanvoor verliest het groen dus maar achteraan wint het .

dat zou toch logischer zijn dan nu of niet ?
zondag 16 november 2014 - 06:43
jdcoster

Jdcoster

Door de kostprijs van bouwgrond worden de bouwkavels steeds kleiner tegenwoordig. Veertig meter tuinlengte wordt een utopie. Dat zou ook inhouden dat er in onze nieuwe woonwijken nergens nog een boom zou staan die hoger is dan drie meter. Dat vind ik niet zo'n goed idee
zondag 16 november 2014 - 09:20
pplakke

Pplakke

eigenlijk hoort daar ook geen grote boom te staan.
nu kan je op 2 m van de draad in een wijk planten wat je wil .
niet dat dat zo veel gebeurt.

maar heb je een tuin van meer dan 40 m diep .
dan zijn die regels net hetzelfde wat niet klopt vind ik.

je kan in die eerste 40 meter vanaf straat ook met lagen gaan .
bv.
eerste 10 m achter de maximum bouwdiepte bomen max 3m hoog .
10m achter de maximum bouwdiepte bomen tot 6 m hoogte.
15m achter de maximum bouwdiepte bomen tot 12 m hoogte.
en dan op 20 meter achter de maximum bouwdiepte.
geen limiet en ook geen snoeiplicht.

lijkt toch logischer dan nu .








zondag 16 november 2014 - 12:08
Ginkgo

Ginkgo

Ik denk dat als je die 40m regel gaat toepassen dat er dan juist veel bomen zullen wegvallen. Met onze verkavelingen hier in Vlaanderen ? Saai beeld ook denk ik als je met de fiets op de baan bent...alleen maar kale voortuintjes.

T'is gewoon kwestie van de juiste plantkeuze die wat meer zou moeten gerespecteerd worden. Als je een grote voortuin met lange oprit hebt.. toch mooi als daar een solitaire monumentale boom kan staan ?

zondag 16 november 2014 - 20:37
jdcoster

Jdcoster

De bomenruzie in Brugge wordt steeds erger. Dwangsommen van 1000 €/dag... . Was die rechter dronken soms?

In zo'n wijken kunnen er dan enkel nog kabouterboompjes staan hé.


http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20141015_01323578
zondag 16 november 2014 - 21:45
leerling

Leerling

Doet me denken aan wat een oom van me onlangs vertelde. Vrienden van hem hadden een huis gekocht in een groene buurt. Alleen stoorden die bomen vlakbij het huis nogal. En van de gemeente mochten alle bomen in een straal van 15m gerooid worden.
Na 15 jaar bleek er van die groene buurt niet veel meer over...

maandag 17 november 2014 - 02:41
pplakke

Pplakke

een lange oprit en het huis achteraan in de tuin.
word niet meer toegestaan.
dat is iets van vroeger toen er nog geen regels waren.
ik bedoel gewoon dat het de zaak zou verduidelijken.
nu mag een boom die er meer dan 30 jaar staat.
blijven staan van de wet .
maar komt er een nieuwe buur die een rechtszaak begint.
dan moet hij plots wel weg omdat hij te groot is op die plaats.



dit topic in deze link is precies wat ik bedoel.

http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=7&sid=16&tid=54944&hl=burenhinder
die boom was meer dan 30 jaar .
dus volgens de wet was die in zijn recht.
maar moest toch weg omdat hij te groot was volgens de rechter.




als er echte duidelijke hoogte regels waren zou er geen discussie zijn.
bouw je een huis zijn er toch ook voorschriften die je moet volgen.
op de weg geld ook een maximum snelheid.
op die manier kan je zegen het is goed of het is verkeerd.
nu hangt het af van of de rechter graag groen ziet of net niet.


je moet ook niet meteen elke boom gaan omzagen met zo een wet.
gewoon op nieuwe bouwgronden en op nieuwe aanplanten op andere plaatsen.
maandag 17 november 2014 - 07:15
WiPe

WiPe

die boom was meer dan 30 jaar .
dus volgens de wet was die in zijn recht.
maar moest toch weg omdat hij te groot was volgens de rechter.


als er echte duidelijke hoogte regels waren zou er geen discussie zijn.

nu hangt het af van of de rechter graag groen ziet of net niet.

Geloof je nu echt dat als er meer regels zouden zijn de uiteindelijke beslissing niet bij de rechter zal liggen?
De praktijk leert dat als er meer regels zijn de zaak alleen maar meer verwarrend en voor interpretatie vatbaar wordt.

een lange oprit en het huis achteraan in de tuin.
word niet meer toegestaan.
dat is iets van vroeger toen er nog geen regels waren.
En hoe ga je die regels dan toepassen voor oudere huizen (en tuinen)? Dat regeltje van jou impliceert dat we in die oudere tuinen een pak bomen zullen moeten gaan afzagen, terwijl in de nieuwe tuinen er geen kunnen bij geplant worden omdat ze minder dan 40 m diep zijn. Is dat dan zoveel beter?

Eigenlijk is de wet op dit moment simpel en duidelijk genoeg: bomen van meer dan dertig jaar mogen blijven staan, maar je moet natuurlijk wel kunnen bewijzen dat ze effectief zo oud zijn.

Bovendien is het gelijkheidsprincipe erg belangrijk: het voordeel van de ene buur ondervindt van de uitspraak moet in verhouding staat tot het nadeel van de andere buur. Het nadeel (kappen van de boom) kan gemakkelijk berekend worden adhv de uniforme methode voor de waardebepaling van bomen. Dan moet de andere buur maar bewijzen dat zijn nadeel, wanneer de boom blijft staan, even groot is.
maandag 17 november 2014 - 12:00
Patrikc

Patrikc

het voordeel van de ene buur ondervindt van de uitspraak moet in verhouding staat tot het nadeel van de andere buur

De ecologische waarde en de esthetische waarde zijn bovendien niet alleen ten voordele van de eigenaar, maar ook ten voordele van derden, zelfs de buurman, en zelfs derden die niet noodzakelijk mensen zijn...
maandag 17 november 2014 - 12:15
Ginkgo

Ginkgo

Zou denk ik idd nogal een kap zijn in de biodiversiteit...
maandag 17 november 2014 - 12:48
pplakke

Pplakke

van die oudere huizen.
had ik in de vorige post onderaan al gepost.

dat zij enkel nieuwe aanplant.
volgens dat nieuwe systeem moeten doen.
dus bomen die er nu al staan moeten niet plots gekapt.
maar wanneer de boom wel gekapt word moet het nieuwe systeem gevolgd.

het was ook maar een idee dat ik had.
word toch nooit realiteit .








----------------------------------------------------------------
weten jullie trouwens nog grote bomen vlak aan een huis ?
in de Boerhaavelaan 16, Eindhoven staat een Sequoia sempervirens in de voortuin.

https://www.google.be/maps/@51.415439,5.4883255,3a,75y,198.28h,98.33t/data=!3m4!1e1!3m2!1sM3wfGRscgb8C6b0NFYaMlA!2e0!6m1!1e1
[afbeelding verwijderd niet-https]

weet iemand nog een grotere zo dicht aan huis ?
maandag 17 november 2014 - 19:34
Bombycilla

Bombycilla

zoiets?

Struiken & Bomen

maandag 17 november 2014 - 19:56
pplakke

Pplakke

ook al de moeite .

tot een paar jaar geleden.
stonden hier in het dorp 2 atlas ceder al groot .
stonden vlak naast de kerk en oud gemeentehuis.
zijn beiden omgezaagd voor de restauratie.
is nu leeg gras staat niets meer.


dinsdag 18 november 2014 - 12:35
deHaan

DeHaan

Bomen kleden de boel vaak wel aan.
dinsdag 18 november 2014 - 13:42
Patrikc

Patrikc

https://maps.google.be/maps?hl=nl-BE&gbv=2&um=1&ie=UTF-8&fb=1&gl=be&ftid=0x47c3c47f7d517eb9:0xc9a9003e74b91df7&q=Beenhouwersstraat,+1000+Brussel&sa=X&ei=Oz5rVL_ND4nuaObkgtgP&ved=0CBMQ8gEoADAA&output=classic&dg=brw

Deze boom in de Beenhouwersstraat in Brussel groeit door het dak van een terras...

Oeps, de link werkt blijkbaar niet rechtstreeks naar streetview, het is bij nr13
dinsdag 18 november 2014 - 13:56
Ginkgo

Ginkgo

Prachtig toch, niet ?!

Zolang als deze bomen geen gevaar vormen ?...mooi laten staan. zeker en vast die sequoia ! Kan hij misschien nog 200 jaar worden ?
dinsdag 18 november 2014 - 18:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon