menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Snel uitbreidende ziekte in 1 soort plant

Ga naar meest recente reactie

nosdrovni

Nosdrovni

hey iedereen.

Zou iemand ons aub kunnen helpen identificeren wat er mis gaat met 1 soort van onze planten? Ik ken er de naam niet van maar we hebben ze al jaren zonder problemen in de tuin (bloeien mooi wit) maar de laatste weken sterven ze zienderogen af!

enige hulp zou heel erg welkom zijn

dank je!
dinsdag 16 september 2014 - 21:00
nosdrovni

Nosdrovni

ik probeer nog even een foto toe te voegen

Struiken & Bomen

dinsdag 16 september 2014 - 21:02
nosdrovni

Nosdrovni

hier zie je de aangetaste linksonder en rechtsboven de gezonde.. tegen eind deze week zit dat al weer een stuk verder..

Struiken & Bomen

dinsdag 16 september 2014 - 21:05
nosdrovni

Nosdrovni

dit is een afgestorven takje

Struiken & Bomen

dinsdag 16 september 2014 - 21:06
WiPe

WiPe

Iberis semepervirens, scheefkelk?
Ik vermoed dat de plant last heeft van de regen van de afgelopen 'zomer'. Vermoedelijk is de plant aangetast door een schimmelinfectie als Botrytis.
dinsdag 16 september 2014 - 21:21
Tuinprins

Tuinprins

Of phytophtora .

Phytophtora is een schimmelziekte die vooral optreedt als planten te nat staan. Augustus was op veel plaatsen erg nat en ik denk dat daar de oorzaak ligt. De phytophtora schimmel kan zich via water in de grond verspreiden en het lijkt er op dat dat bij jou ook het geval is. Zie het als een soort domino-effect. Nu de weersomstandigheden zijn gewijzigd zal van nieuwe infecties minder sprake zijn. De planten die nu nog zichtbaar ziek worden, zijn hoogstwaarschijnlijk al weken geleden aangetast.

Tegen phytophtora is geen middel voorhanden. Aangetaste planten zijn niet te genezen. Bovendien zit de phytophtora-schimmel nu in de grond en kan bij gunstige omstandigheden (veel neerslag gekoppeld aan temperaturen boven ongeveer 18 graden) opnieuw toeslaan. Ik zou daar niet opnieuw Iberis planten of een plantensoort die gevoelig is voor phytophtora.


Gegroet, de tuinprins
woensdag 17 september 2014 - 07:37
nosdrovni

Nosdrovni

Bedankt aan beiden. Het ziet er naar uit dat het inderdaad een schimmelziekte moet zijn dan. Als het Phytophtora of Botrytis is dan gaan we inderdaad maar de kat uit de boom kijken en niet proberen te behandelen met allerhande producten.. De overlevenden gaan in het voorjaar naar de zonnekant zetten en hier iets anders planten. Iets wat wit bloeit, een grondbedekker maar niet gevoelig is voor schaduw, schimmel .. ik zal eens op zoek gaan in de lente!

heel erg bedankt,
woensdag 17 september 2014 - 08:37
WiPe

WiPe

Vinca minor 'Gertrude Jeckyll
woensdag 17 september 2014 - 10:30
Ginkgo

Ginkgo

Volgens mij is het phuopsis stylosa. Het is precies of hij last heeft van verwelkingsziekte (verticillium)...hoewel ik dat raar zou vinden. andere planten in de buurt last van dezelfde symptomen ?
woensdag 17 september 2014 - 21:43
Ginkgo

Ginkgo

alhoewel..phuopsis is roze.. inderdaad iberis, kan goed zijn dat het dat is.
woensdag 17 september 2014 - 21:48
nosdrovni

Nosdrovni

@Ginkgo - Ik ga eens kijken naar de andere planten en wat foto's nemen, bedankt om te helpen.

Nu we hebben sowiso last van taxuskevers (eten de wortels op van onze struiken die dan moeilijk groeien). Het zou niet kunnen zijn dat dat ook gewoon de larven van die kevers zijn die de wortels eten en zo de planten aantasten? Of zou dat er niet zo uit zien?

@WIPe - We gaan volgend jaar eens kijken voor die Vinca minor 'Gertrude Jeckyll', dat zien er mooie uit en ze houden blijkbaar van nat en schaduw..
donderdag 18 september 2014 - 09:04
Tuinprins

Tuinprins

Nee, dit ziektebeeld wordt niet veroorzaakt door taxuskevers. Het beeld op de bijgevoegde foto's is typisch voor phytophtora.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 18 september 2014 - 19:27
nosdrovni

Nosdrovni

ok heel erg bedankt iedereen, dan zullen de foto's van de aangevreten struiken niet veel bijbrengen - geniet van het nazomerweekend!

Struiken & Bomen

vrijdag 19 september 2014 - 08:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon