menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kersenboom

Ga naar meest recente reactie

Ingrids

Ingrids

Goedemorgen,

In mijn tuin staat een kersenboom. Hij bloeit goed en geeft veel kersen, maar verder is hij niet om aan te zien. De boom zit niet zo mooi in het blad. Dwz dat hij niet vol eruit ziet. Hij heeft lange takken. Ik heb het idee dat toen hij geplant was , daarna niet gesnoeid oid is. Nou vraag ik me af of en wanneer en hoe ik hem moet snoeiem zodat hij er weer wat fraaier eruit zal gaan zien. Wat compacter of zo. Kan iemand mij advies geven?

Bedankt alvast....

Struiken & Bomen

maandag 8 september 2014 - 12:07
Ingrids

Ingrids

Excuses voor de gedraaide foto
maandag 8 september 2014 - 12:08
Ginkgo

Ginkgo

Hallo,

Je snoeit hem het best in de winter.
Maar Kers en kriek en pruim en consoorten verdragen niet zo goed snoei.
Normaal gezien zal de kruin wel voller worden hoor.
Het beeld dat ik nu zie is vrij normaal hoor voor kersen. De kruin wordt voller naarmate ze ouder worden.

mvg,
Karel
zaterdag 13 september 2014 - 21:10
WiPe

WiPe

Snoeien bij kersen en pruimen kan over het algemeen beperkt blijven tot het verwijderen van een enkele slecht geplaatste tak. Maar ik heb altijd geleerd dat je dat best doet in de zomer, net nadat het fruit er af is.
zaterdag 13 september 2014 - 22:03
Ginkgo

Ginkgo

In principe kan je zowel in de zomer als in de winter snoeien.
In de zomer zal de boom zijn wonden direct kunnen afgrendelen waardoor kans op infectie kleiner is. In de winter ligt de sapstroom stil en zal de afgrendeling veel trager gebeuren en effectief zijn pas in het voorjaar. In de winter zit je niet met bladafval.
zondag 14 september 2014 - 16:54
WiPe

WiPe

Ik had begrepen dat snoei in de winter niet ideaal is ivm loodglans.
zondag 14 september 2014 - 18:14
Ginkgo

Ginkgo

Snoei in de winter is ideaal voor elke schimmelziekte, maar zolang het om een boom gaat die zich in goede groeiomstandigheden bevind zie ik geen reden om niet te snoeien in de winter. Een gezonde boom kan elke parasitaire schimmel afblokken.

Maar ik heb me inderdaad vergist door te snel te willen antwoorden . Het is tenslotte altijd beter om in de zomer te snoeien aangezien de afgrendeling van de wonde beter is.

zondag 14 september 2014 - 18:24
WiPe

WiPe

Toch nog een detail: in de winter is er geen afgrendeling, omdat de groei dan stil ligt. Zelfs de gezondste boom kan in de winter een schimmel niet afblokken. Dat kan pas vanaf het voorjaar wanneer de boom begint te groeien. En zelfs dan kan een boom alleen afgrendelen in het spinthout en niet in het kernhout. reden waarom je geen dikke takken mag/kan wegsnoeien.
zondag 14 september 2014 - 20:24
Ginkgo

Ginkgo

Als we correct willen zijn. In de winter is er een zeer kleine afgrendeling, maar veel minder effectief dan in het groeiseizoen. De reden waarom sommige boomverzorgers verkiezen om in de winter te snoeien is omdat er veel minder schimmelsporen in de lucht aanwezig zijn dan in de zomer en omdat er geen bladafval is. Maar inderdaad in de zomer snoeien vind ik ook het beste.

Wat ik wou zeggen is dat als de boom gezond is, de schimmel wel zal afblokken in het voorjaar.

Alleszins, voer om over te discussiëren.
Inderdaad, afgrendeling gebeurd enkel in het spinthout. Hoewel het kernhout looistoffen bevat en stoffen die de indringing van schimmelinfecties vertragen zal.

Aan de andere kant is het ook een kueze van boom tot boom. Bij een plataan bvb. Kan je perfect een zwaardere tak wegnemen als het enigszins niet anders kan aangezien deze sterke barrièrezones kan aanmaken en een sterke overgroeier is.

Interessante link over het codit-principe --> http://edepot.wur.nl/233199
zondag 14 september 2014 - 21:43
WiPe

WiPe

Ook interessant is Stadsbomenvademecum. In deel 3C, blz 193 staat het als volgt:
"De sporen van loodglans zijn vooral in het najaar aanwezig. Door kersen en pruimen in de zomer te snoeien (actieve wondafgrendeling) wordt de kans op besmetting aanzienlijk verkleind. Aangetaste takken kunnen worden terug gesnoeid tot op het gezonde hout."
dinsdag 16 september 2014 - 17:41
Ginkgo

Ginkgo

Op pagina 193 in 3C staat jeneverbesroest...waarschijnlijk nog de oude versie.
dinsdag 16 september 2014 - 18:04
Ginkgo

Ginkgo

Ingrids, sorry voor het debat tussen WiPe en mij op uw vraag.
Inderdaad, best snoeien in de zomer, ik was verkeerd !

groetjes,
Karel
dinsdag 16 september 2014 - 20:34
WiPe

WiPe

Ba nee, je was niet echt verkeerd, in sommige gevallen is snoeien in de winter beter, maar in dit specifieke geval niet.
dinsdag 16 september 2014 - 20:59
Ingrids

Ingrids

Tjonge wat een verschillende meningen hierover. De tuinman van mijn werk zei dat fruittelers ook juist in de winter snoeien en dat ik deze boom wel bijna zou kunnen halveren om hem compacter te krijgen..... Moeilijk, moeilijk, moeilij.....
woensdag 17 september 2014 - 21:04
Tuinman65

Tuinman65

Sinds mensenheugnis worden bomen in de winter gesnoeid.
Ik snoei al vijftig jaren bomen in de winter, nooit in de zomer en wanneer je dat op de juiste manier doet is er geen enkel probleem, denk ik.
Dat afblokken is weer een nieuw woord waarschijnlijk maar ik veronderstel dat dit het afgrendelen van de wonde is.
Dat zomersnoeien is volgens mij een uitvinding van boomsnoeiers die in die periode zonder werk zitten en liever snoeien zonder koude handen en voeten te krijgen
Ik ga er toch van uit dat je in de winter een betere kijk hebt op een boom en dat je dan beter ziet wat mag of moet.
Leo
woensdag 17 september 2014 - 23:20
Ginkgo

Ginkgo

Inderdaad, met afblokken bedoel ik tegenhouden, afgrendelzones aanmaken...

Maar dat van winter-zomersnoei ben ik toch niet met je eens hoor Leo.
Het gaat niet om het esthetisch beeld hé 'van wat weg mag of moet'. T'is kwestie van de oorzaak te gaan bepalen en daaruit een actie te gaan uit afleiden, dit kan zijn bvb. een plakoksel uitlichten ( hier kan de bladmassa je zelf nog wat helpen om een beeld te krijgen van hoeveel je eruit haalt ). Zware gesteltakken uitlichten, hetzelfde verhaal. We proberen maximum een percentage van 20% van de kruin weg te halen als we iets gaan ondernemen in de kruin, ook hier kan bladmassa je helpen. En daarbij komt dan inderdaad de afgrendeling van wonden die je maakt, die beter is in de zomer.

En hoe zit het met een onderhoudssnoei.. ? Gemakkelijk dood hout te zien in de winter ? Misschien...

Greetz,
Karel
donderdag 18 september 2014 - 00:34
Tuinman65

Tuinman65

Ik snoei al een halve eeuw tot mijn en ieders tevredenheid bomen in de winter.
Geef mij één reden om dat te veranderen.
Al wat je aanhaalt (bv die 20% en plakoksels enz...) weet ik ook wel en hou daar dan ook rekening mee.
Ik zie hééééél weinig, om niet te zeggen geen, boomsnoeiers aan het werk in de zomer
Leo
donderdag 18 september 2014 - 23:32
Wannus

Wannus

Alle steenfruit bomen moeten gesnoeid worden juist na de bloei .
Zo heb ik het geleerd .
vrijdag 19 september 2014 - 00:08
Tuinman65

Tuinman65

Dat is waar Wannus en dat belangt de topicstarter (TS) ook aan en dat was ik uit het oog verloren.
Maar ik ben geen fruitkweker en ik kan me niet herinneren dat ik ooit een kerselaar heb moeten snoeien.
En ik denk ook niet dat professionele boomsnoeiers zich met zoiets bezig houden.
Leo
zaterdag 20 september 2014 - 23:03
WiPe

WiPe

Met andere woorden: hoewel je vijftig jaar ervaring hebt in het snoeien van bomen, had je niet door dat het hier specifiek over kersen ging.
Hoewel je dus beweert dat bomen niet in de zomer gesnoeid moeten worden, geef je nu dus toe dat dat in dit geval de beste strategie is. Dat is een bochtje om de 'eau rouge' te doen blozen.
zondag 21 september 2014 - 10:01
Patrikc

Patrikc

Inderdaad Wipe, ik heb hier ook al wenkbrauwen gefronsd.
Voor alle duidelijkheid: kersen en ander steenfruit wordt gesnoeid van juni tot augustus, ruwweg... Kerselaar zo weinig mogelijk snoeien.

Ingrids, uw kerselaar lijkt geen harttak meer te hebben, dat komt nooit meer goed. Mijn tip, plant een appelaar in de plaats, die is iets vergeeflijker bij snoeifouten. Of geniet van de kersen zolang het kan, blijkbaar zijn er momenteel niet echt veel problemen. Om die boom op de foto een degelijke vormsnoei te geven is het te laat.
zondag 21 september 2014 - 10:12
Wannus

Wannus

Fruitbomen snoeien mag men niet onderschatten , ik ken het ook niet .
Maar heb vroeger tijdens het seizoen af en toe gaan helpen bij een
fruitteler die bevriend was met mijn vader . Helpen pruimen plukken .
En wat me bijgebleven is dat er kort na de pluk al gesnoeid werd .
Het snoeisel moest ik opruimen , ik zag er soms geen begin aan ,
maar ik was toen nog heel jong . Enkele jaartjes terug heb ik een
snoei demonstratie bijgewoond van de Volkstuin over het snoeien
van fruitbomen . Ik heb er helaas heel weinig van begrepen ,
die mannen weten het jaar erop welke takken vruchten zullen geven ,
en wat je zeker niet mag wegknippen . Ik knip liever in de gewone struiken.

zondag 21 september 2014 - 13:43
Ingrids

Ingrids

Dus de conclusie na de discussie hier is dat deze boom niet meer compacter te krijgen is? En daar is iedereen het hier over eens? Ik raak nogal in de bonen van het wel of niet snoeien in de winter eetcetera.......
zondag 21 september 2014 - 14:11
WiPe

WiPe

Ingrid, een kers compact proberen te houden door sterk te snoeien is geen optie. Je krijgt dan zeer sterk groeiende scheuten die ook nog eens gemakkelijk kunnen uitbreken. De enige manier om een kers compact te houden is bomen aan te planten die geënt zijn op en zwak groeiende onderstam. Kersen die op een gewone, sterk groeiende onderstam, zijn geënt, zullen altijd uitgroeien tot vrij grote bomen.


De snoei van kersen kun je moeilijk vergelijken met die van appelen en peren. Dus geen snoei in de winter.
Het spijt me erg als je in de war geraakt door die discussie over al dan niet snoeien in de winter.

Meer info kan je vinden op http://www.houtwal.be/vakartikels/steenfruit/kersensnoei.htm. Hou er wel rekening mee dat ze het op die site vooral hebben over kersen op een zwakgroeiende onderstam.
zondag 21 september 2014 - 14:44
Ingrids

Ingrids

Bedankt allen voor julli input. De boom is iinmiddels gesnoeid en is hhet nu afwachten of en hoe hij zich zal herstellen.
woensdag 1 oktober 2014 - 16:49
Bombycilla

Bombycilla

Hoveniers snoeien vooral in de winter omdat er anders geen werk is.
Boomverzorgers snoeien liever in de zomer omdat dit beter voor de boom is
woensdag 1 oktober 2014 - 17:41
Ginkgo

Ginkgo

Haha, da's nog eens een statement
Ergens zit er wel waarheid in
woensdag 1 oktober 2014 - 18:31
Tuinman65

Tuinman65

Net andersom zou ook kunnen hé Dirk.
Leo
woensdag 1 oktober 2014 - 23:17
WiPe
donderdag 2 oktober 2014 - 09:35
Bombycilla

Bombycilla

Nee Leo niet andersom
donderdag 2 oktober 2014 - 16:37
Tuinman65

Tuinman65

Nee dan hé, maar ik schrijf wat ik zie en ik zie geen boomsnoeiers aan het werk in de zomer.
En in de winter zie ik boomsnoeiers (met reclame op hun bus om het op zijn hollands te zeggen ) bomen verminken bij de vleet.
Hoveniers hebben respect voor hun klanten en snoeien goed, de meeste boomsnoeiers gooien er met hun pet naar en hebben enkel geldgewin voor het oog.
Ik weet niet hoe het in Nederland is maar in Vlaanderen is dat een ramp als je ziet hoe bomen langs de wegen hier gesnoeid worden.
Leo
donderdag 2 oktober 2014 - 23:23
Ginkgo

Ginkgo

Mja, in Nederland staat het beleid van boomverzorging in openbaar groen al veeel verder dan hier in België. Hier begint dat stilletjes aan door te sijpelen.
En er zijn boomsnoeiers en er zijn boomsnoeiers hé .

greetz,
Karel
donderdag 2 oktober 2014 - 23:32
WiPe

WiPe

Bombycilla boomverzorgers snoeien liever in de zomer omdat dit beter voor de boom is

Tuinman65 En in de winter zie ik boomsnoeiers bomen verminken bij de vleet.

Leo, we hadden het dus wel over boomverzorgers he, Niet over boomsnoeiers. De soort die jij beschrijft kun je beter omschrijven als 'nen-aap-met-een-kettingzaag'.
Je zal mij niet horen zeggen dat die niet bestaan. En je zal me ook nooit horen zeggen dat die goe bezig zijn.

Aan de andere kant zijn niet alle boomverzorgers even plichtbewust. Soms krab ik me ook wel eens achter de oren. Maar het is natuurlijk ook belangrijk dat je alle details van een situatie kent eer je kan oordelen over een ander zijn werk; dat geldt ten andere net zo goed voor hoveniers/tuinaannemers.
vrijdag 3 oktober 2014 - 14:18
Ginkgo

Ginkgo

Alex Shigo heeft zo een goeie citaat.

'Don't call tree molesters butchers,
because butchers are highly skilled people'

vrijdag 3 oktober 2014 - 19:50
pplakke

Pplakke

het verste dat je kan staan is niet snoeien.
doe je dat wel denkt de boom dat er een storm is geweest.
met als resultaat dat hij probeert zijn oude vorm te herstellen
maar die nieuwe scheuten op de stomp .
gaan nooit meer zo sterk worden als het origineel.
met kans op takbreuk in de toekomst .
je had beter de boom omgelegd en vervangen.
door een ander soort boom met de gewenste dichte vertaking.
vrijdag 3 oktober 2014 - 22:34
Tuinman65

Tuinman65

En zo kunnen nog wel eindeloos door gaan, we zullen het nooit eens geraken.
Wel jammer dat ik soms verkeerd begrepen wordt en dan vraag ik me af : ben jij nu zo dom of ben ik te slim?
Voor mij is het nu genoeg geweest.
Leo
vrijdag 3 oktober 2014 - 23:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon