menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke boom voor in het gazon

Ga naar meest recente reactie

Rakhee

Rakhee

Wij zoeken een boom in het gazon te planten. Het wordt de enige boom in het gras en we zouden dan ook graag hebben dat het een “eye catcher” wordt.

De boom mag echter niet te hoog worden (max 6 meter), dus veel keuze hebben we al niet. Verder hebben we niet veel ‘eisen’, maar liefst dus geen “alledaagse” boom, maar die het toch goed doet in onze streken. We hebben al gezocht via bomenwijzer.be, maar niet onmiddellijk iets gevonden.

Op het internet dachten we de boom gevonden te hebben ‘blaasjesboom’. Maar dan las ik dat die boom heel snel groeit en bijgevolg niet oud wordt (met name ongeveer 20 jaar?!). Klopt dat?

Alvast bedankt!
maandag 25 augustus 2014 - 15:16
RdB

RdB

Nee, dat klopt niet. Mijn Koelreuteria paniculata (zo heet die) is inmiddels al 20 jaar en volop in leven. Huidige hoogte een meter of 8.

Ruud
maandag 25 augustus 2014 - 16:12
Patrikc

Patrikc

Een appelboom een ziektebestendige variëteit... met 1 of 2 etages gesteltakken en verder zonder harttak, zo ligt de definitieve hoogte min of meer vast.

Een blaasjesboom kan ook natuurlijk, en die wordt zeker ouder dan 20 jaar, en volgens mij ook hoger dan 6 meter.
maandag 25 augustus 2014 - 16:16
sophora

Sophora

Blaasjesboom is nogal ziektegevoelig.Heeft dikwijls last van tak sterfte.

Een mooie boom is een boom met mooie vorm. Daar moet je op letten bij de aankoop. Een scheef exemplaar van de meest zeldzame boom zal nooit mooi worden.
Persoonlijk vind ik de Amelanchier Ballerina zeer mooi. We kennen allemaal het krentenboompje maar deze variëteit groeit uit tot een sierlijke boom. Niet te groot. Je hebt de bloemen in de lente, daarna de vruchten en een mooie herfstverkleuring.
sophora
maandag 25 augustus 2014 - 19:34
Tuinprins

Tuinprins

Als je een echte aandachtstrekker in de tuin wilt hebben plant dan een Cornus controversa Variegata of Seqoiadendron giganteum Pendulum (deze wordt wel hoger dan 6 meter maar blijft tamelijk smal).

Iets 'gewoner' is Cornus kousa (in verschillende cultivars verkrijgbaar). Mooie bloei, opvallende vruchten en herfstkleur in een: wat wil je nog meer?


Gegroet, de tuinprins
maandag 25 augustus 2014 - 22:27
Lino

Lino

de judasboom (Cercis siliquastrum)
of
de koekjesboom (Cercidiphyllum japonicum)

lijken mij ook wel geschikt.
dinsdag 26 augustus 2014 - 08:31
WiPe

WiPe

Cercidiphyllum haalt vlot de twintig meter. Dat duurt wel een tijdje, maar toch.
Dan is Stewartia pseudocammelia misschien beter.
dinsdag 26 augustus 2014 - 12:44
pplakke

Pplakke

cryptomeria sekkan
[afbeelding verwijderd niet-https]

of
chamaecyparis lawsoniana wissel's saguaro
die foto krijg ik er niet op in de volgende post zet ik de link.
dinsdag 26 augustus 2014 - 21:19
pplakke

Pplakke

[afbeelding verwijderd niet-https]


http://www.sekwoja.home.pl/8/Chamaecyparis%20lawsoniana%20'Wissel's%20Saguaro'%20(1).jpg
dinsdag 26 augustus 2014 - 21:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon