menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Choisya pearl aztec word geel en bruin

Ga naar meest recente reactie

dehaas

Dehaas

hoi, de choisya pearl aztec wordt bij mij steeds geler,er lijkt wel leven in de takken te zitten.eerst dacht ik nog teveel kalk ivm bemesten van gazon.
heb toen rondom uitgegraven en aangevuld met turf gemengd met grond.
hij leek te herstellen, maar zie nu dat de achterkant ook al slecht wordt.
zou het gebrek aan stikstof en ijzer zijn.
nu staat hij wel in kleigrond.en staat vanaf 2009 maar groeide toch voorspoedig.

ben benieuwd of iemand hier iets op weet, want ik wil hem niet verliezen, te mooi

groet, jeroen

Struiken & Bomen

dinsdag 10 september 2013 - 23:01
Tuinprins

Tuinprins

Het lijkt mij dat dit in ieder geval niet wordt veroorzaakt door kalk, turf, stikstof of ijzer. Als het een van deze dingen zou zijn moet dat aan de gehele plant te zien zijn en niet aan een gedeelte.

Lijkt mij eerder in de richting te gaan van taksterfte of verwelkingsziekte. Dit zijn ziektes waar curatief weinig aan te doen is. Je kunt nu twee dingen doen: 1. niets of 2. de aangetaste takken wegsnoeien en hopen dat er geen nieuwe takken worden aangetast. Snoeigereedschap ontsmetten met chloor o.i.d.

Mocht de plant het loodje leggen dan in ieder geval NIET opnieuw een Choisya op die plaats zetten.


Gegroet, de tuinprins
woensdag 11 september 2013 - 12:25
WiPe

WiPe

Kleigrond laat slecht water door zodat de plant bij regen snel te nat staat. En Choisya kan niet tegen natte grond...
woensdag 11 september 2013 - 14:20
dehaas

Dehaas

Dank jewel voor jullie antwoord, ik ga deze winter eens afwachten.als er in het voorjaar nog leven in zit,dan zal ik hem terug snoeien.en misschien opnieuw in de grond stoppen stoppen met wat extra zand.

Vraag me wel af.als het verwelkingsziekte is.is het dan niet besmettelijk voor andere struiken?
Is het dan niet verstandiger hem er gauw uit te halen,of is het daar al te laat voor.

Groet,
dinsdag 17 september 2013 - 22:13
Tuinprins

Tuinprins

Verplanten heeft weinig zin want de besmetting heeft al een tijdje geleden plaats gevonden. Bij groenblijvende planten duurt het langer voordat de verwelkingsziekte zichtbaar wordt. Als er nog andere planten in jouw tuin vatbaar waren voor de verwelkingsziekte dan hadden zij allang symptomen hiervan getoond. Overigens is het aantal soorten dat gevoelig is voor de verwelkingsziekte RELATIEF beperkt. Plantensoorten die tamelijk vatbaar zijn voor verwelkingsziekte zijn o.m. Acer palmatum, Catalpa, Skimmia en Cotinus.


Gegroet, de tuinprins



woensdag 18 september 2013 - 20:43
WiPe

WiPe

Zand toevoegen in het plantgat heeft bij kleigrond alleen maar als gevolg dat het plantgat nog sneller verzadigd wordt met water. Omdat de klei daarrond nog steeds even weinig water door laat, kan het water niet meer uit het plantgat.
Je kan beter ene vervanger zoeken.
donderdag 19 september 2013 - 10:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon