menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Paardenkastanje bloeit niet wie heeft raad

Ga naar meest recente reactie

esmee

Esmee

Zo een 17 jaar geleden een paardenkastanje geplant op kleirijke bodem. Nu een hoogte bereikt van 4 meter. Ieder jaar wachten wij met snart op bloei, maar helaas ook dit jaar alleen blad. Deze komen in april-mei uit. De boom wordt ieder jaar indien nodig gesoeit (jan-feb). Nergens op internet kan ik vinden waarom onze kastanje niet bloeit, wel dat je het beste kunt snoeien voor de winter. Bestaan er ook bloeiloze kastanjes? Wie heeft een antwoord, weet raad of heeft een tip? Alvast bedankt!
donderdag 2 mei 2013 - 20:40
WiPe

WiPe

Ik begrijp niet goed hoe het komt dat jou paardenkastanje na 17 jaar nog maar vier meter hoog is. Betekent dat dat je de boom zo sterk snoeit? Als je de boom sterk snoeit in januari - februari, vlak voor de bloei dus, dan snoei je alle bloemknoppen weg. Dat zou kunnen verklaren waarom je boom niet bloeit.
donderdag 2 mei 2013 - 21:26
azrael

Azrael

Als hij na 17 jaar nog maar 4 meter is denk ik toch dat je hem iets te fel snoeit hoor! Laat hem maar gewoon eens een jaartje doen en je zal wel resultaat hebben. Een kastanjeboom wordt wel enorm groot. Waarschijnlijk zal je een keuze moeten maken snoei of bloei....
Maar ook zonder bloemen vind ik het een prachtige boom hoor..
donderdag 2 mei 2013 - 22:49
esmee

Esmee

Hallo, dank voor je reactie.

De boom wordt alleen gesnoeit indien nodig, dus niet sterk. Er zijn enkel wat onderste takken weggehaald, dat is een paar jaar geleden voor het laatst gedaan. (excuses ik dacht ieder jaar, heb het even nagevraagd)
Bomen op onze erf staan het hele jaar volop in de harde wind van het ijsselmeer, dat is de reden waarom onze bomen heel traag groeien. We hebben leilindes staan nog met steunpalen. Men zei dat de palen na 10 jaar wel weg konden, echter zijn deze bomen nog steeds niet sterk genoeg om te groeien zonder de palen. De wind staat hier het jaarrond volop, vooral in het begin van de zomer net als alles in bloei staat. De keuze snoe of bloei is dus allang gemaakt, ook zonder snoei bloeit de boom niet.
vrijdag 3 mei 2013 - 09:36
azrael

Azrael

Hallo Esmee,

Ik kan je hierin echt geen raad geven, bij mij groeit de kastanjeboom geweldig goed en sterk. Maar ik heb dan ook niet het geluk om aan het Ijselmeer te wonen.
Maar een mens kan niet alles in het leven hebben h
vrijdag 3 mei 2013 - 09:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon