menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Stam van een walnotenboom verwijderen.

Ga naar meest recente reactie

dekleinewitte

Dekleinewitte

Ik heb in mijn tuin een afgezaagde walnoten(okkernotenboom) staan die ik wil verwijderen. De stam is ongeveer 40cm doormeter(oude boom dus) ik kan echter niet met een traktor of dergelijke in de tuin dus moet ik deze handmatig zien te verwijderen. Hoe begin ik hieraan? zitten de wortels diep of zitten ze in de lengte versprijt? is het nodig dat ik rondom de boom een groot gat van 1 meter maak of kan ik de wortels met een bijl overslaan? Heb hier geen ervaring mee dus wie geeft me wat info? alvast bedankt
woensdag 6 maart 2013 - 11:23
RdB

RdB

Ik neem aan dat je zo slim geweest bent een meter of twee stam te laten staan zodat je nu een hefboom hebt? Dan wordt het uitspitten en dikke wortels die je tegen komt doorzagen. Ben je zo langs de stam tot een cm of 50-60 diep gekomen dan kun je gaan wrikken.

Heb je geen hefboom laten staan dan heb je in ieder geval geleerd eerst te denken, dan te doen.

Ruud
woensdag 6 maart 2013 - 13:44
Rowie

Rowie

Mocht er helaas geen hefboom-stamrest meer zijn , zou met een beetje ruimte een stobbenfrees uitkomst kunnen bieden om het restant van de stronk weg te frezen.
woensdag 6 maart 2013 - 14:04
dekleinewitte

Dekleinewitte

Ik heb inderdaad ongeveer een 80cm stam laten staan omdat ik hem had afgezaagd en er dan een tafelblad had opgelegd. Nu is de stam aan het afbladeren zodat hij niet mooi meer is en aangezien hij toch in de weg staat wil ik hem helemaal verwijderen. Ik zal dus kalm blijven en er zeker rekening mee houden dat dit geen klus is die op een uurtje afgerond is. toch bedankt voor de reacties.
vrijdag 8 maart 2013 - 11:30
iecee

Iecee

hij heeft een penwortel en die zit diep
maak een totempaal van de overblijvende stam , heb je er nog plezier van.
zondag 10 maart 2013 - 14:42
WiPe

WiPe

Penwortel is voornamelijk iets van jonge boompjes. Wanneer de boom groeit verliest de penwortel al snel zijn dominantie. En een totempaal van 80 cm hoogte is ook niet iets waarmee je indruk kan maken.
zondag 10 maart 2013 - 21:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon