menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Schaduw haag

Ga naar meest recente reactie

sarens1

Sarens1

als eind afwerking in onze tuin zou ik een gemengde haag willen plaatsen.

vereisten zijn.
schaduw
vochtig
liefst gemengd met hulst
en wat nog een pluspunt zou zijn dat er vogeltjes een nest zouden in bouwen
en dan zou ik de bodem afwerken met een bodembedekker ik denk lonicera nitida
en liefst geen taxus achtige maar het mag
alvast bedankt
dinsdag 18 december 2012 - 19:42
WiPe

WiPe

Hoe vochtig is de standplaats? Op natte gronden kun je zo goed als alle groenblijvende planten vergeten.
Is het de bedoeling om een strak geschoren haag te vormen? Of wil je eerder een losse heg?
woensdag 19 december 2012 - 09:17
sarens1

Sarens1

het is redelijk nat meer vochtig
het mag een gemengde haag zijn.
ik denk als ik het zo opzoek aan sporkehout en hulst maar zijn er nog andere dat ik zou kunnen plaatsen. liefst een mooie haag maar het liefste zou ik gewoon iets vogel vriendelijk hebben
donderdag 20 december 2012 - 22:02
WiPe

WiPe

Ik zou geen hulst pakken wegens redelijk nat, meer vochtig. Hulst houdt niet van natte voeten, zeker niet in de winter.
Beter geschikt is bv zwarte els en zomereik. Hoewel die niet vaak als haag geplant worden, zijn die toch erg goed in vorm te scheren.
Spork is ook bruikbaar, maar voor zover ik weet heeft die de neiging om wat kaal te worden aan de voet. Die kan er dus wel ingemengd worden, als er voldoende andere planten tussen staan.
vrijdag 21 december 2012 - 09:08
driesenco

Driesenco

voor de liefhebbers, kan er vanaf nu inlands plantgoed besteld worden via natuurpunt meetjesland

Wel af te halen in het Meetjesland ...

URL GEBLOKKEERD
vrijdag 21 december 2012 - 09:55
Tuinman65

Tuinman65

Moeraseik (Quercus palustris). De naam spreekt voor zich al doet hij het ook op drogere grond.
Wij gebruiken die veel als geschoren leiboom. Dus als haag op poten en oogt zeer mooi.

Leo
vrijdag 21 december 2012 - 18:32
sarens1

Sarens1

oke bedankt allemaal ik ga nog wat rond zien en ik zal jullie iets laten weten als het af is
dinsdag 25 december 2012 - 23:02
sarens1

Sarens1

zou hazelaar ook kunnen mits het eigenlijk ook tegen corrosie tegen gaan.
ik weet dat hazelaar diep wortelt?
dinsdag 25 december 2012 - 23:06
RdB

RdB

Zolang het niet te nat wordt: Wegedoorn, Liguster, Iep, Kardinaalsmuts en Meidoorn.

Ruud
zondag 30 december 2012 - 15:30
sarens1

Sarens1

het is niet dat er eigenlijk plassen staan op die plaats.
maar het is toch altijd vochtig.
nu heb ik gezien dat rode cornoelje ook een plant is dat goed tegen de schaduw kan dus ga ik die pakken. in combinatie met andere
iedereen bedankt voor de reactie's en nog een prettig Nieuwjaar
zondag 30 december 2012 - 17:35
sarens1

Sarens1

Mijn besluit staat vast. Aan de vijver ga ik rode kornoelje planten, en aan de beek kant ga ik met hazelaar, els en sporkerhout, meidoorn en wegedoorn. dus daar wordt het een gemengde haag.

iedereen hartelijk bedankt voor de antwoorden.
zondag 6 januari 2013 - 15:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon