menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Leibomen snoeien

Ga naar meest recente reactie

maarten_09

Maarten_09

Wanneer snoei je best deze bomen? Deze periode of het voorjaar?
zaterdag 10 november 2012 - 08:31
minouke

Minouke

leilindes of -platanen deden wij na de winter (februari)
zaterdag 10 november 2012 - 08:38
Snuitje

Snuitje

Ik doe mijn leiplatanen als het blad er allemaal af is gevallen.
Je kan in princiepe nu al snoeien maar dat zit je met snoeiafval met nog blad aan en je kijkt heel lang tegen een hele kale boom aan.
zaterdag 10 november 2012 - 13:22
Tuinman65

Tuinman65

Bomen kaal snoeien met al het blad er nog aan mag je nooit doen.

Leo

zaterdag 10 november 2012 - 23:47
WiPe

WiPe

Never see never, maar over het algemeen is het niet verstandig om een boom kaal te snoeien.
Zeker bij bomen die zoveel mogelijk nieuwe scheuten moeten vormen na het snoeien, kun je maar best wachten tot na het vallen van het blad. En eigenlijk wacht je zelfs het beste tot vlak voor het uitlopen van het nieuwe blad, zeg maar eind februari, begin maart.
zondag 11 november 2012 - 08:15
vloeiende

Vloeiende

Wipe,
gelukkig wordt berk en noot niet gebruikt als leiboom maar carpinus wel.
Is het voor deze haagbeuk niet beter te snoeien kort na de bladval gezien hij tot de berkenfamilie behoort en deze bloeden in het voorjaar?
zondag 18 november 2012 - 12:07
WiPe

WiPe

Ik veronderstel dat dit een zuiver hypothetische vraag is, aangezien in de vraag van de topicstarterniet expliciet over Carpinus betulus gesproken wordt.

Als je een Carpinus betulus nu gaat snoeien, dan gaat die alsnog bloeden in het voorjaar. Ik zou dus eerder voorstellen om Carpinus betulus pas te snoeien vlak voor het uitlopen van het blad. Als je snoeit vlak voor het blad uitloopt, gaat de boom gedurende een kortere periode kunnen bloeden dan wanneer je nu al zou snoeien.

Maar daarnaast speelt dat bij leibomen je in principe alleen eenjarige twijgen snoeit waardoor dat bloeden minder problematisch is. In die zin is het ook interessant te weten dat in een wijk in Lennik berk als straatboom is gebruikt en dat die bomen ieder jaar, vlak voor het uitlopen van het blad geknot worden. Er worden dus alleen eenjarige twijgen afgeknipt, net zoals bij leibomen. Hoewel je misschien zou verwachten dat bloeden daar een probleem zou vormen, staan die bomen er al jaren heel gezond bij.

In het vakblad 'Bomen' van de KPB en BBB stond vorig jaar een boeiend artikel over bloeden. http://edepot.wur.nl/168622
zondag 18 november 2012 - 13:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon