menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke ondergronden gebruiken onder dakplatanen

Ga naar meest recente reactie

baloukingdom

Baloukingdom

Hallo allemaal,
onze tuin is volledig zuidgericht en dus in de zomer kan het er best wel warm zijn. we plaatsten een 5 jaar geleden 2 dakplatanen die we met elkaar verbonden en verkregen zo een groen afdak (schaduwplaats)
onze grasbegroeiing is nu uiteraard verdwenen en we zoeken dus naar een mogelijke ondergrond (geen losse kiezels) iemand tips ????? de bedoeling is om hierop een tafel en stoelen op te plaatsen en dus in de schaduw te kunnen picknicken.
bedankt
woensdag 30 mei 2012 - 21:10
Tuinman65

Tuinman65

Platanen verdragen zeer goed bestrating tot dichtbij de stam. Dus klinkers zijn mogelijk maar hou er wel rekening mee dat de stam dikker wordt en de klinkers niet afwateren van de platanen weg.

Leo
woensdag 30 mei 2012 - 21:36
WiPe

WiPe

Het kan wel. Maar ik zou toch aanraden om de klinkers niet in stabilisé te leggen, maar wel in bomenzand.
Bomenzand is speciaal ontwikkeld om zowel voldoende draagkrachtig te zijn voor de klinkers en de wortels toch de kans te geven door het substraat te wortelen.
Als je stabilisé gaat gebruiken is de kans zeeeeer groot dat de wortels de klinkers op termijn zullen opdrukken.
donderdag 31 mei 2012 - 10:38
Tuinman65

Tuinman65

Platanen hebben echt niet de gewoonte om omhoog te groeien met hun wortels.
In Parijs hebben ze daar alleszins geen last van.

Leo
donderdag 31 mei 2012 - 23:54
Tuinman65

Tuinman65

En weer eentje die het niet nodig vindt om efkes te reageren op haar vraag.
Jammer.

Leo
vrijdag 1 juni 2012 - 00:06
Woumen

Woumen

Ik heb onlangs op een tuinbeurs in diksmuide van die houtkappeling gezien maar dan in een soort gebroken leisteen denk ik. Het was lichtgrijs van kleur echt heel mooi. Achteraf heb ik het mij beklaagd dat ik geen info hierover gevraagd heb
zaterdag 2 juni 2012 - 13:56
WiPe

WiPe

Platanen hebben echt niet de gewoonte om omhoog te groeien met hun wortels.
In Parijs hebben ze daar alleszins geen last van.

Leo

Ik ben toevallig net een paar dagen in het zuiden geweest. En ik heb daar een paar mooie foto's gemaakt van platanen waarvan de wortels wel degelijk omhoog gegroeid zijn; Als ik de tijd vind post ik er een paar.

Ole
maandag 4 juni 2012 - 20:10
Tuinman65

Tuinman65

Net toevallig?
Nog niet de tijd gehad om te googlen zeker.
We gaan toch weer niet beginnen zeveren hè.

leo
maandag 4 juni 2012 - 23:33
WiPe

WiPe

Lap, betrapt. Ik had kunnen weten dat de Leo zou doorhebben dat ik een heel week-end niet op het forum heb gezeten omdat ik al die tijd op google naar een foto van een plataan heb zitten zoeken.

Anyway, ik heb er toch eentje gevonden. Je krijgt hem hieronder.

Ole

Struiken & Bomen

dinsdag 5 juni 2012 - 14:03
WiPe

WiPe

Platanen verdragen vrij goed verharding aan de voeten, of beter gezegd, ze slagen er in om zelfs in dergelijke omstandigheden nog te overleven.
Dat betekent evenwel nog niet dat platanen de verharding niet kunnen opduwen. Kijk wat dat betreft gerust eens naar onderstaande foto die ik via google heb kunnen vinden.

Ole

Struiken & Bomen

dinsdag 5 juni 2012 - 14:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon