menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Magnolia veel bloemen maar geen bladeren

Ga naar meest recente reactie

Pomona

Pomona

Hallo iedereen,

Ik heb een serieus probleem met mijn (normaal) prachtige magnolia. Ik heb deze vorig jaar in de late lente aangekocht. Toen stond ze zeer mooi vol blad en zelfs een paar bloemen.
Dit jaar heeft ze zeer veel mooie bloemen gegeven (zeker een dertigtal), maar de bladeren blijven spijtig genoeg uit. Er zijn zelfs geen sporen van enig beginnend blad.

De bloemen zijn nu reeds verdord, waardoor de boom er maar zielig bij staat. Ze staat in een pot van 65x65x65 cm en heeft zeer veel water gekregen. Ik snap niet wat er is misgelopen. Ik dacht altijd dat weinig bloemen het probleem kon zijn, maar niet het gebrek aan bladeren.
Valt hier nog iets aan te verhelpen, of denken jullie dat de boom stilletjes aan het sterven is?

Alvast bedankt

Struiken & Bomen

zaterdag 26 mei 2012 - 12:05
Roeli

Roeli

De mijne heeft nu wel blad, maar geen bloemen gehad. Erg jammer.
De oorzaak hiervan zal de vorst wel zijn.

gr. Roeli
zaterdag 26 mei 2012 - 13:03
WiPe

WiPe

Kun je alvast de plantdiepte eens controleren? De bovenste wortels mogen maar net onder de grond zitten.
zaterdag 26 mei 2012 - 15:42
Tuinprins

Tuinprins

Als deze Magnolia afgelopen winter buiten in een pot heeft gestaan dan is de kans zeer groot dat de wortels zijn bevroren. Magnolia's hebben tamelijk vlezige wortels die gevoelig zijn voor strenge vorst. Dit probleem heb je niet als de Magnolia in de volle grond staat, zelfs als de vorst tamelijk die in de grond zit hebben de wortels in de volle grond weinig last. In pot is het dus een ander verhaal.

Ik vermoed dat de Magnolia zijn laatste reserves heeft gebruikt om te bloeien en dat de boom niet meer uit zal lopen. Maar je kunt natuurlijk nooit weten. Als het mogelijk is zou ik de plant uit de pot halen en de wortels controleren. Zijn de wortels nog stevig en creme wit van kleur dan zijn die in orde. Zijn die slap, verrot, bruinachtig van kleur en zonder veel moeite van de kluit af te trekken dan zijn ze bevroren geweest en dan zal het waarschijnlijk het einde van de Magnolia zijn.

Overigens is Magnolia geen boom om in een pot te zetten. De wortels moeten de ruimte hebben en die hebben ze alleen in de volle grond. Iedereen die weleens een Magnolia heeft verplant of gerooid weet hoe groot een Magnolia kluit wordt. En dat is natuurlijk niet voor niets. Planten die het goed in een pot doen hebben meestal fijne wortels zoals bijvoorbeeld Japanse esdoorns.

Gegroet, de tuinprins
zondag 27 mei 2012 - 06:57
Pomona

Pomona

bedankt voor de reacties,

aangezien bomen in pot veel wind vangen en wel eens durven vallen, had ik deze misschien wat te diep geplant. Bovenste wortels zaten 10cm onder het oppervlak...

Ik heb de wortels gecontroleerd en ze zijn volgens mij nog redelijk sterk en velen zijn nog crème wit. De kluit is echter nog niet veel gegroeid sinds vorig jaar.
Omdat magnolia's dan blijkbaar niet echt geschikt zijn voor in pot, heb ik maar een nieuwe thuis gezocht. Morgen verhuist de boom naar iemand met tuin, waar de magnolia in volle grond kan staan. Ik hoop dat ze dan zal revalideren en gelukkiger gaat zijn.

Later in de week dan maar op zoek naar een nieuwe boom.Van de Japanse esdoorn ben ik niet echt een grote fan maar misschien een sering, of een berk. Heb deze bomen reeds op mijn terras staan en deze doen het relatief goed in pot. Wel spijtig, want wou eigenlijk een boom met veel afscherming van de buren + veel bloemen. Een gouden regen heb ik ook reeds (driemaal!) geprobeerd maar deze doet het ook niet zo goed in pot.
Misschien enige tips voor volle bomen met bloemen die tegen wat wind kunnen, en uiteraard kunnen overleven in pot?

Struiken & Bomen

dinsdag 29 mei 2012 - 11:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon