menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Waar bomen kopen

Ga naar meest recente reactie

Mimo

Mimo

Ik ben al een tijdje op zoek naar een paar bomen voor in mijn achtertuin maar het aanbod van de lokale plantenboeren is zeer beperkt.
Dus nu ben ik op zoek naar een kwekerij/winkel met een groot assortiment.
Ik ben specifiek op zoek naar treurwilg, eucalyptus en eik.
Liefst omgeving Antwerpen/Oost-Vlaanderen.

Een andere mogelijkheid is online bomen bestellen. Heeft iemand daar ervaring mee?
vrijdag 20 april 2012 - 15:16
minouke

Minouke

best is toch om adressen te zoeken op google, daar vind je toch het één en ander.
Langs uw kanten ken ik een plantencentrum waar ze eucalyptus hebben; ik zal eens zoeken naar het adres en je een PBtje sturen om reclame te vermijden op het forum.

Treurwilg kan je gemakkelijk zelf stekken.
Je zoekt een boom bij iemand en vraagt of je een niet te dunne tak moogt hebben.
Mag al tamelijk groot zijn en die steek je in de grond, liefst geen te droge grond.
Dat zijn erg gemakkelijke bomen en die snel groeien.
Wij hebben dat hier ook zo gedaan met verschillende wilgen.

groetjes
Chantal



vrijdag 20 april 2012 - 16:14
pplakke

Pplakke

eucalyptus zou ik niet doen vriest toch dood.
eik vind je gratis in het bos.
na een jaar of 5 heb je al iets dat je ziet staat en je kan het zelf op snoeien.
je hebt winter en zomer eik.
winter word hoger zomer is geblokter.
er zijn nog veel soorten zo is er de Amerikaanse die verdingt de andere dus die zou ik niet nemen.
wil je een speciale boom dan kan ik deze webwinkels aanraden.
heb bij beide goede ervaringen wel met kleine plantje want anders kost verzenden veel.


http://www.esveld.nl/ hier staan veel foto's kan je misschien iets anders vinden.
ook is er een knop met actuele voorraad dan kan je zien welke maat ze hebben.

ook nog een goede http://www.atouchofgreen-gardenwebshop.nl/
vrijdag 20 april 2012 - 17:05
WiPe

WiPe

Een kwekerij met een iets ruimer aanbod is de volgende
www.hortusconclusus.be/index.php?page=CONT
vrijdag 20 april 2012 - 17:39
Echinacea
zaterdag 21 april 2012 - 07:05
Mimo

Mimo

Alvast bedankt voor de tips!

Ik ken veel plaatsen waar er treurwilgen staan dus als ik er zo een kan planten door gewoon een tak te snoeien en in de grond te steken is dat snel en goedkoop opgelost
Maakt het uit waar ik die tak afknip (dicht bij de stam bv.)?

Een eik uit een bos halen heb ik een paar jaar geleden geprobeerd maar met beperkt succes. Het boompje leek een paar maanden morsdood te zijn tot er opeens blaadjes aan begonnen te groeien.
Nu, een paar jaar later groeien er nog steeds bladeren aan maar de boom wordt niet hoger of dikker. De top is wel afgestorven.

Ik ben me ervan bewust dat een Eucalyptus een strenge winter niet kan overleven maar ik wil toch het risico nemen.
In de winkel van die laatste link staat een Eucalyptus Gunnii maar met een grootte tot 6m. Die worden normaal gezien toch veel groter?
In de plaatselijke plantenwinkel hadden ze er ook een paar staan maar dat waren kleine struikjes waar de top van afgesnoeid was.
zaterdag 21 april 2012 - 15:10
minouke

Minouke

die dat wij afsneden was dicht bij de stam (ik denk niet dat dit belangrijk is).
als het maar een al dikkere tak is, geen twijgje, tenminste een 'mannen'duim dik
En steek er zo een paar in de grond om zeker te zijn dat ze pakken.

't is nu misschien al te laat wij deden dat tussen eind november en eind maart.

Moet eens met google 'wilgen poten' zoeken daar krijg je uitleg met foto en al.

als je van wilgen houdt kunt ge misschien ook een krulwilg poten, erg mooie boom vind ik.
Heeft mooi groene kleur in de lente en ook in de winter zijn die gekrulde takken mooi.

Weet je waar je ook nog (soms)iets kunt vinden, dat is in het containerpark waar ze snoeisel brengen.
Daar hebben wij ook al stekken meegenomen .. en proberen kost niets.
zaterdag 21 april 2012 - 16:38
pplakke

Pplakke

vreemd dat die eik niet aanslaat.
hier is dat al meermaals goed gelukt.
zondag 22 april 2012 - 06:34
WiPe

WiPe

Plantdiepte? Bomen die te diep geplant zijn groeien slecht of gaan dood.
zondag 22 april 2012 - 09:54
Tuinprins

Tuinprins

Als je een Eucalyptus wil proberen dan zou ik Eucalyptus niphopila (ook bekend als E. pauciflora ssp. niphophila). Dit is een van de meest winterharde Eucalyptussen en wordt ook wel 'sneeuweucalyptus' genoemd.

Eigenlijk zou ik wel eens willen weten hoe het de Eucalyptussen de afgelopen winter is vergaan.


Nog wat over internet en het kopen van bomen, struiken en planten:

Internet is een prachtig medium en het leven is bijna niet meer voor te stellen zonder het wereldwijde web. Het kopen via internet heeft de laatste jaren een hoge vlucht genomen. Ook bomen, struiken en planten worden veel via internetwinkels aangeboden en verkocht. Consumenten moeten echter wel bedenken dat levende groene materialen moeilijk zijn te standaardiseren. Ik ben daarom terughoudend met het kopen van zulk soort zaken via internet. Bloembollen en zaden zijn goed via internet te kopen en verzending is meestal niet funest voor de kwaliteit ervan.

Een boom of een struik vind ik echter iets van een ander kaliber. Ik wil die in levende lijven zien en beoordelen. Regelmatig lees ik op diverse fora verhalen van mensen die achteraf teleurgesteld zijn in hetgeen dat zij thuis gekregen hebben. Het varieert van slechte kroon en scheve stam tot de verkeerde soort. Het retourneren van de geleverde waar is meestal moeilijk en kan je flink wat geld kosten (hoge transportkosten). Bedenk dus waar je aan begint als je zulk soort zaken via internet koopt. In de Lage Landen is een tuincentrum of kwekerij MEESTAL niet ver weg en je ziet misschien nog meer groene materialen die je tuin kunnen verrijken.

Mocht je toch perse iets via internet willen kopen, neem dan eerst contact op met de verkoper en vraag een aantal specifieke dingen over het gewenste product. Lees ook de handelsvoorwaarden. Teleurstellingen zullen altijd voorkomen maar het is zaak die tot een minimum te beperken.

Gegroet, de tuinprins
zondag 22 april 2012 - 11:35
pplakke

Pplakke

het is waar dat er internet handels zijn die enkel poen willen schepen.
maar zo kan er ook een plantecenter om de hoek zijn.
alleen zie je het dan direct als alles er dor bij staat.
maar die twee die ik opgaf zijn echt te vertrouwen.
die laatste heeft trouwens zelf geen voorraad.
die zoekt via kwekers de gezochte soort.
hij zet ze ook op een zoeklijst moest er geen voorraad zijn momenteel.
dus eigenlijk is het vooral goed als je planten zoekt die niet veel in handel zijn.
want het mag toch gezegd zijn.
dat je vooral veel dezelfde blikvangende coniferen ziet.
zo heb ik al wat Sequoiadendron variëteiten besteld.
want de gewone zie je tegenwoordig meer en meer.
maar dat is ook de enige de rest zie je amper staan in een tuin.
zondag 22 april 2012 - 12:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon