menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hydrangea annabelle

Ga naar meest recente reactie

Nick

Nick

Beste tuinvrienden,

Mag men nu al de hydranngea annabelle tot tegen de grond snoeien, of wacht men best nog een maand?
Graag jullie bevindingen.
Mvg. Nick
zondag 4 februari 2007 - 17:48
ines

Ines

Mijn Annabellekes heb ik verleden week kort gezet.
zondag 4 februari 2007 - 18:55
Jan1

Jan1

als het weer zo blijft kan het helemaal geen kwaad, bij strenge vorst kun je beter nog een maandje wachten.

Grtjs jan1
zondag 4 februari 2007 - 20:16
Liselore

Liselore

Hey Ines,

Snoei jij je Anabelles tot aan de grond (zie boven), of tot op een 30 cm zoals ik. Ik snoei ze binnen 6 weken nog eens terug, naar het schijnt krijg je dan meer vertakkingen en minder zware bloemen, zodat ze minder gemakkelijk omvallen (ik steun ze desondanks ook nog wel langs de rand van het perk...). Maar ik vermoed dat ik ze korter zou moeten snoeien de eerste maal...
Groetjes,
Liselore
woensdag 7 februari 2007 - 20:27
Jan1

Jan1

Hallo,ik wil nog even reageren op het laatste berichtje.Ik snoei de Anabelles voor de eerste keer voor de winter om de uitgeboeide bloemen weg te halen en ongeveer 1/3 van het hout . Daar ze bij een strenge winter voor een stuk kunnen invriezen zou dat wel eens fataal kunnen zijn als ze dan al héél kort zijn gesnoeid. Zoals je zegt over een zes weken kort snoeien is heel goed zeker niet in de winter.

Grtjs Jan
donderdag 8 februari 2007 - 15:53
ines

Ines

Oeie ik geloof dat ik dit verleden week al eens geschreven heb....(nie erg ze)
Ja zoals Jan schrijft snoei ik mijn Annabellekes de eerste maal als ze helemaal bruin geworden zijn
en meestal is dit in het late najaar als hier de felle rukwinden beginnen.
Dit doe ik zo: ik snoei alleen de bruine uitgebloeide koppen er af omdat de groepen dan veel minder
wind vangen, doe ik dit niet dan scheuren ze in tot in het hart.
Wij wonen in een agrarisch gebied en felle rukwinden komen van over het land onze richting uit met alle gevolgen vandien, dit dus om schade te voorkomen...na jaren past een mens zich aan hé
Vervolgens in het voorjaar zoals deze periode maar als het niet vriest snoei ik de hele flauwe tot 2cm boven het eerste oog van elke stengel of als het sterkere stengels zijn juist boven het tweede oog.
Ik betwijfel het invriezen dat is hier nog in 25 jaar niet het geval maar wij zitten wel nogal dicht bij
de kust, naargelang de streek waar U woont moet U er wel rekening mee houden.
De stengels zullen niet zo vlug invriezen dan wel de hele kleine bloemknopjes die nu al aanwezig
zijn. Ik heb tuinvrienden die maar om de drie jaar hun Annabellen snoeien (alleen de bloei) maar ik zie ze liever in evenredigheid met mijn borders.
En er is nog tijd hoor om ze te snoeien ik moet verder werken anders geraak ik niet rond met het vele
werk hier mijn tuin is groot hé.
Groetjes, ines
donderdag 8 februari 2007 - 21:28
sylvain

Tekst aangepast

Sylvain

Beste zoals Ines zegt in het najaar en dan in het voorjaar maar vroeg genoeg dat ge knoppen niet weg snoeit by my gaan ze tot byna in de grond terug ik zal Eens kyken voor een foto van de bloei van verleden jaar groetjes dag

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 17 februari 2007 - 18:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon